Färg, Måla & Tapetsera
hermione: Tack för era svar. Här gäller det att ta sig en rejäl funderare. Det handlar om 300 kvadrat i runda slängar som ska behandlas. Kanske man kan måla taket (vanligt sågat virke) i t.ex vanlig lasyr? Eftersom det är två olika material (hyvlat resp. sågat) blir väl slutresultatet olika oavsett man har använt samma produkt... :-/ Jösses vad många beslut det är... Maria
Ubbe: [citat] Arbetsgång: 1. Skrapning av allt löst. 2. Grundmålning 3. Täcklasyr, strykning 1 4. Ev Täcklasyr, strykinng 2 ???? Rätt eller fel? zose: Målaren rek alltså två strykningar för fullgott skydd. Jag bör alltså prioritera de mest utsatta väggarna med strykning nr 2 och kan ev "fuska" lite på "norrsidan"..
drx: Har du provat med målartvätt ? Det kan funka som "nedblötning" om du inte får bort allt med skrapning.
MathiasS: Vi har använt alcros utomhusgrund samt stugfärg. Grundfärgen är ju oljebaserad och därför (?) trögare att stryka ut än stugfärgen (eller Bestå som den kan heta nu). Stugfärgen/Bestå är dock mycket lätt att stryka ut. I det nyare Bestå-konceptet är även grundfärgen vattenlösning så jag gissar att den nu är lättare att stryka ut. Dyr? All färg är dyr! Hållbar? Det får vi
drx: Roller skulle du fått som rekommendation från början särskilt om du kör med vattenbaserad färg. Målar själv just nu 2 innerdörrar med oljebaserad lackfärg och kör enligt det Byggimpert förklarade för dig. Bättre arbetet får ta lite längre tid och bli bra. Jag kör halvblank färg från Nordsjös Ready serie, funkar kanon.
giggsan: Håller på och målar om matplatsen i köket, och har fastnat för strukturfärg! (så det blir lite sträv yta liksom). Ngn med erfarenhet av att måla med strukturfärg?? Såg att Becker har en färdigblandad i vitt.. Målar jag bara helt enkelt med den, eller måste jag måla ett nytt vitt lager utanpå? Har just nu grundat väggen (betong, omålad) med två lager grundfärg. Hur fortsätter
Immobil: [citat] Matta ner färgen och den blanka plåten med ett sandpapper. Tvätta av alltihop med förtunning. Sedan målar du hela ytan med Mammerite så blir det kanonbra. :D
Mr_T: Vi har just målat fasaden med gysinges slamfärg, där rekommenderas att måla på fuktigt trä. När regnet slutat var det bara att börja måla direkt igen. På den biten blev det betydligt jämnare resultat än det som målades i skugga en riktigt varm dag. /T
andersmc: Är kravet att stoplarna ska vara Falu-röda och periodvis stå i vatten blir det nog inte lätt. Man kan blanda olja (linolja eller spillolja) med terpentin eller lacknafta och hälla i en tunna. Sen får stoplarna stå där några dar och suga åt sig. Fast särskilt snyggt blir det inte... Ekstolpar står emot röta bättre än gran.
sirbo: Jag målade mina impregnerade takfotsbrädor direkt för ca 5 år sedan och de ser fortfarande bra ut. Målade med oljefärg och resonerade som så att målar jag inte nu blir det inte gjort. Kommer du åt lätta att måla senare så skulle jag vänta.
Schwingen: Det går bra att både grunda och köra första strykningen med färdigfärg i målarlådan. Efterstryka samtliga brädor verkar onödigt, det sista som händer i boxen är att plankan passerar en sträv borste som stryker av överflödig färg...möjligen kan man få lite mycket färg på sidorna ibland, men rör det sej om bottenbrädor så saknar det betydelse. (EDIT Den kälade läkten blev
Johan Gunverth: [citat] ;D Ville bara påpeka att Pantone-systemet är otroligt begränsat i utbredning, men alla i grafiska branschen använder det. Där är det standard. Textildesigners använder sig av det också. Det är desstuom enkelt att använda och referenserna är i form av solfjäderblock med olika utseende för olika underlag. Tryckaren följer sedan ett recept med kontrollerade primärfärger.
Jesca_j: Annars finns det billig inomhusfärg på Byggmax som funkar riktigt bra. Alpina heter den.
Johan Gunverth: Ett tips som jag fick av gamla HP Färg (numera Flügger) var att måla ett flertal gånger med mycket tunn färg (50% lacknafta) och sedan vänta några veckor för att sedan måla med den vanliga oljefärgen. Det sitter i alla fall kvar efter 12 år och har inte flagnat. Det tryckimpregnerade virket var nytt.
Milou: [citat] Det låter som ett jättefint badrum/spa Christina. Vi har dock redan inhandlat pärlsponten. Vi gillar sekelskiftes-stilen väldigt mycket och plockar en del därifrån, även om vi inte medvetet följer någon "stil". Vi bor på landet och det moderna, strikta och sterila passar inte riktigt. Vårt kök är ett riktigt lantkök med bl.a. murad spiskåpa och bröstpanel på väggarna. I
drx: Jag hyrde inget när jag vävde mina föräldrars trapphus och det var klurigt, jobbigt, rangligt och ostabilt. Hyr en plattform eller bra stege :)
Schwingen: Tänk på att trä rör sej en hel del pga fukt mm. Vilket kommer att innebära att fogen ibland buktar innåt och andra gånger utåt...Det ser inget vidare ut, (vis av egen erfarenhet) ;) Nej då är det bättre att spika fast läkt som glipar och ser det allt för illa ut så byter du bara ut läkten mot ny...
ppalm: jadå de e inte min snålhet utan ett klassiskt fal av min "snabbhet" :-/. tycker inte direkt hinken var tydlig, står bland annat måla ej i soljus mm. enligt min mening så oljar man eller påför oljan med moddlare eller dyl.. jaja så är det. har faktiskt fått bort all plastfärg ;D 1: Först strycka ytan med GRUNDOLJA! (har införskaffat nu) 2: grunda med beckers trägrund 3: måla på
linsjo-9: Hej, När vi målade i hallen hade vi samma problem i solljus såg väggen laxrosa ut dettsa berodde på att det fanns rött pigment i färgen så vi målade om med en utan rött pigment och nu är den jättefin.
Johan Gunverth: [citat] Det var lite det jag menade. :)
Lina: Vet inte vad de har för skyldighet men kan berätta hur det varit för oss. Vi har bott i vårt hus i två år nu. Vi har fått en spricka. Den har Hjältevadshus varit här och tapetserat över. Vi fick med några tapetrullar vid husleveransen så vi har lite om det skulle behövas nångång. // Lina
koko: Tack Christina för länkarna, nu känner jag mig plötsligt lite mer normal igen... :D Rodnar lite också, kunde ju ha kommit på att använda sökfunktionen själv... Vilket tips funkade bäst för dig?
Jesca_j: Åk in och prata med några lokala färghandlare och lyssna av med dem vad de tycker och försök från det bilda dig en egen uppfattning om vilken färgtyp du vill använda. Det är svårt att dra en slutsats från Folksams test eftersom förhållandena/klimatet där testet pågår inte är samma som i Umeå. (Vi bygger i Umeå och målar just nu huset med akrylat utvändigt. Grundolja,
Tommy_S: [citat] Ingenting. [citat] Färgen torkar i ytan snabbare än i "botten" vilket kan medföra dålig vidhäftning. [citat] Hur långt är ett snöre?
fasadgurun: du kan ju alltid titta på testet som folksam gjor på utomhusfärger. http://www.folksam.se/forsakring/hemboende/fargtest.htm Lycka till :)
ichigo: Tack! Får man fråga hur du fick reda på det? Jämförde du i broschyren med färgpalett? Eller är det insiderinfo du fått tag på? :) Jag vet att färgremsorna kan vara fel eller så bla bla, men när jag jämförde Mentol med S1050-B20G så verkade S1050-B20G aningen, bara lite aningen mörkare och blåare. Men bara liite aning. Det är som om det är B25G eller så. :D
mamman: Undrar just om man kan använda vit lasyrolja på tryckimpregnerat virke,som vi använt till staket runt altan.Detta för att slippa undan att färg flagar,slipning och målning etc. Är det en galen idé? Tänkte bara höra efter då det ju finns fasadfärg av typen oljelasyr som man mättar fasaden med önskad kulör och vid ommålning bara väljer transparent. Undrande mamma
egge: Vi har just nu en ställning från ZipUp (http://www.zipup.se) i Stockholm. 120 spänn per dag plus moms för en 225x130 med plattform på 4.4m som högst. Plus ca 250 i "startavgift". I aluminium med hjul så den är enkel att flytta. För utkörning/hämtning och bygga/riva tar de ut extra avgifter. Prislista finns på deras web. Förvånansvärt nog gick det alldeles utmärkt att få den bara
westman: Jag menar att byta falu till en annan färg typ oljefärg mvh