Färg, Måla & Tapetsera
djpa: Vi lät det torka. Tror det var rekommendationen från färgtillverkaren oxå. Ang. Tesa's "överambitiösa" målning med impr. oljan ;) så sa vår målarmästare att det blir bra att köra hela huset med den men är det något moment man kan skippa så är det just det. Ändträ och c:a 30 cm (tror jag det var) upp på panel samt vindskivor och foder var ett måste dock. Ett annat tips när
daniellindholm: Jag skulle nog vänta med målningen. Då går fukten fritt. Risken är väl att målningen bara blir dålig om virket och luften är fuktig. Mögel? Lita inte på mig! Fråga på en färgaffär eller husleverantören! Återkom gärna med svaret.
byggimpert: Jag kan säga så här, vi har använt 2010-Y40R i vårt v-rum och är jättenöjda med det, men jag skulle inte säga att jag har en vägg som uppfattas särskilt "grå" ;). Detta säger väl nu eg. inte så mycket om 3010-Y20R, annat än att det är lite mer svärta (ger möjligen ett lite gråare, men ffa. ett mörkare intryck) samt att kulörstyrkan är densamma (10%), men med 20% mer
hulimskulim: Hej vi var i liknande läge med RAL och NCS koder, det slutade med för vår del att vi beställde både dörrar och fönster i NCS kod. På den här adressen går det att matcha ihop färger då kan du hitta din färg eller den som stämmer mest överrens. http://www.easyrgb.com/matching.php Jag frågade i en färghandel på stan och de kunde bryta till färder i RAL koder. Lycka till i
Tava: Ska man ha S0502-Y med Beckers Akrylat eller Oljefärg så får butiken bryta till den. Deras standard "1 Utevit" är inte riktigt S 0502-Y utan lite vitare, men det är knappt märkbart.
byggimpert: Ja inte är det mycket arbete med järnvitriol och snyggt är det också, men "täcker till" gör det ju inte ;) Vad sägs om grå-svart slamfärg, ursnyggt och behöver ej skrapas, "täcker väl iof. inte till" på det effektivaste sättet, men kanske ändå........ inte så dumt ;) Fast å' andra sidan behöver man ju inte skrapa lasyr heller och det kan ju bli snyggt det också, mörknar ju
ichigo: Personligen tycker jag det är snyggast när det följer fönstret, men om man har pytteliten element så kanske. :D
atteso: Har en altan som har varit målad på något sätt tidigare, ser ut som någon ljusbrun lasyr eller så är det träolja som är bruten. Ska nu olja om och undrar om det går att bryta träolja eller om jag ska lasera den, eller hur gör jag?
Tava: Påpekas också att inget på en datorskärm eller en utskrift är exakt. Rummets ljus, grafikkortets och skärmens inställningar påverkar mycket.
Tava: Ring till Alcro o fråga om du får prata med deras kulörlab. Då kan de ta fram den ncs som är närmast. Annars får du gå till en Alcroåterförsäljare så kan de ringa o fråga. Jag säljer beckers här och har en receptdatabas med de flesta tillverkares kulörer. Andra återförsäljare borde väl också ha det?
Tava: Klarlack eller täckande lackfärg finns det. Sen finns båda i vattenburet eller lacknaftaburet. Kan man inte bara måla med vanlig latex väggfärg?
drx: Klinka golvet. Men klinka upp en halv platta på väggen så vattnet kapslas in i utrymmet (om det inte har en möjlighet att rinna ut d.v.s) För att ta bort eventuellt vatten så använd gummiskrapa. Klinker kan belastas efter skalor , undersök vid köpet om den plattan du tittar på är hållbar nog. En klinkerplatta tenderar att spricka endast om du belastar den felaktigt och centrerar
Levis: Hoppas du får en trevlig semester och sommar också! :)
Sly_fox: Tja - nästan allt skulle jag vilja säga :) Men med målarna bland annat listerna som rakskarvades. Skarvades med t ex 30 cm på en enmeters list. Skulle platsmålas - men sprutmålades utanför huset. Skuggas mot taket - men det blev för d-ligt. Listerna vart också uppsatta otillräckligt torkade så när de väl torkade så krympte dom så att det blev glipor. I skarvarna stod dom ut ifrån
Snigel: Vi har lyckats välja tapeter till i stort sett alla rum i nya huset, men har fastnat lite i sovrummet. Det är ett ganska litet rum (ca 13 kvadrat) med snedtak på ena sidan och garderobsvägg på motsatt sida som vi tänker inreda med skjutdörrar med spegelglas. I snedväggen finns ett fönster, och dörren sitter på den ena väggen som varken har garderob eller snedtak. Alltså kommer
Jesca_j: [citat] Kanonbra med prislistan! Beckers Fasadakrylat för runt 600sek för 10liter är ju inte så dumt. :)
ichigo: Nej det är inte så extremt jobbigt, i alla fall inte jämfört med vissa andra moment. ;) Tur att jag frågade. Inte kul om man stått där och har rivit loss det man målat i 3 lager! Lite extra kostar det att köpa tejp, men det är ju ingenting jämfört med extrajobbet ovan. Så dumsnål ska man inte vara. Så alltså river man bort tejp innan färgen hunnit torka, yes.
ante100: Kan man rolla en slät fasspontad fasad eller är det alltid bäst med pensel?
jessica: Precis..slipa lite för att rugga upp ytan först och sen köra med häftgrung. Nemas problemas ;)
ichigo: Ja, hmm. Inte kul att riskera få bort/repa det man målat när man satt upp dem.. Kanske man ska göra som folk och måla först efter det när man satt dit dem... Det vore ju enklare att måla massor av plattor på ett bord, men ja.
fasadgurun: prova med en 2 komponent epoxi golvfärg. Spackla skivan noga och slipa innan. Det borde bli hårt nog. :)
charta77: Jag har använt dammsugaren. Det tyckte jag funkade bra.
ppalm: Rött verkar vågat. Har du riktiga foder runt fönstren? Kan du mejla några bilder när de e klart?
byggimpert: Tror du gör klokt i att gå på den "varmare" tonen på grunden, trots allt så sitter ju grund och hus ihop, så det är ju rätt bra om de ser ut att hänga ihop även färgmässigt ;) MVH//Christina.
Eppe: Slamfärgen är jättesnygg att titta på men som skydd för ditt hus är den däremot en plåga.. Mögelangrepp kommer snart och sprids som en löpeld bland dina kära grannar. Jag vet att ni stockholmare är lite speciella i ert färgval "är norrlänning" :D Om man ser till absolut klart överlägset bästa skydd du kan få så är akrylaten oslagbar. Så det beror ju på vad man vill ha..
Aggi: Nån som har köpt den (den större)? *Hoppas* Jag ville köpa den, men när jag mailade henne så fick jag veta att den stora är slut :'( och att bara ha små känns lite futtigt (vill helst blanda stora och små). Hon ska göra nya i höst, men då kommer de att kosta 700(!!) kr. :o :o Om någon har den kanske jag kan få "hyra" den? hälsar /Aggi