Har idag svartbetsade lister i mitt sovrum med skall måla dem vita.
Färgen jag använder är oljebaserad och heter Nordsjö Ready 40.
1. Kan man stryka direkt på betsen eller måste man förbehandla med någonting annat ?

2. Måste man slipa ned listerna kanske ?

Tacksam för råd ! :)

En bra grundfärg är en bra ide', slipa lätt först. Nordsjö har en som heter V-slip, den är väldigt trevlig och lättslipad.
Det är nog klokt att hålla sig till alkydfärger, de vattenbaserade kan lösa upp betsen.

Jag testar , tack för hjälpen.

Vi har vad jag tror är svartbetsade lister, karmar och dylikt i hela huset. Huset är byggt 1980 och har jag för mig ganska tidstypiskt just för alla dessa mörka lister, och dörrar.

Jag har försökt att måla listerna i köket, men färgen har skrapats av. Satte också dit nya vita lister längs ena väggen efterom originallisten gick sönder när vi ryckte bort den. Den är fortfarande vit och snygg (förstås).

Har också målat dörrlister och fönsterkarm i ett av badrummen med våtfärg, men det blev inte så jättesnyggt heller. Hoppas det går bättre för dig.

Jag är också på gång och tänkt måla fönstren i vardagsrummet vita. De är mörkt brunbetsade (gissar jag också på). Huset är byggt 1983 så det var nog så då!!! I övriga huset, förutom i köket där det är furu, är det vitmålat. Jag har för mig att hon vi köpte av sa att hon målat de. Men tror ni jag ger mig på något dumt.
Det verkar krångligt att byta alltihopa! Eller är det värt det?

Nickolina, visst fixar du att måla om dem!
Tvätta med målartvätt, för att få bort fett och annat.
Slipa lite med fint slippapper, korn 220 är lämpligt.
Dammsug och torka av med fuktig trasa, låt torka.
Måla med grundfärg.
Spackla i ev. hål och hack.
Slipa lätt, dammsug och torka.
Täcker inte grundfärgen helt, lägg på ett lager till.
Måla två ggr med önskad färg, slipa lätt emellan strykningarna.
Är ytan laserad kan du nog använda vattenbaserad färg, men är den betsad kan den lösas upp. Slipa lite, torka av, och prova med ljummet vatten på trasa, färgar ytan av sig? Använd då alkydfärg, i alla fall grundfärgen.

Har haft samma funderingar, Nickolina. Färgskalan på husets utsida är faktiskt väldigt snygg och genomtänkt, bruna fönster och gavlar, och rött (ej mörkt) tegel.

Men skulle inte trivas med det inomhus.
1) Skulle vilja måla alla fönster vita, inuti, samt alla golv- och dörr lister och karmar vita., dvs allt som nu är svartbrunt.
2) Samt byta ut alla strukturtapeter (vardagsrum, hall, trappa, allrum (på ovanvåning) och ha vanliga tapeter. Problemet är att strukturtapeterna sitter som berg,
åtminstone i köket där vi tappert slet med det. Återställare är väl ganska dyra fortfarande.
3) Och så göra trappan snyggare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.