E
Eppe: NEJ NEJ NEJ det där är inte alls sant.. Kolla här Se till att tapeten är fast ordentligt.. Om du måste skära upp bubblor så gör det och spackla tryggt sedan.. blir det mer bubblor så upprepa tills det är bubbelfritt.. Slipa sedan spacklet slätt och grundmåla... slipa därefter grundningen med ett fint sandpapper och du har en slät yta precis som där du kommer att måla resterende
3 svar · 2,5k läst
C
Cuppico: Skulle köra med Nordsjös "3-stegs system". Impregneringsolja, sedan med utegrund och efter det med en oljetäcklasyr (2 strykningar). Blir iof lite torktid mellan strykningarna.
23 svar · 10,7k läst
K
koho11: Går det inte att lösa med ett litet "avrinningsbläck"?
1 svar · 1,2k läst
B
bygg-Andy: Någon som vet hur S3000-N ser ut? Fått tips om den färgen? Borde väl vara "kallare" än Y färgerna?
5 svar · 8,3k läst
F
fiddeli: Det ska finnas en speciallösning att stryka på ovanpå bården, den är gjord för att smidigt ta bort saker från en målad vägg utan någon åverkan alls ... vet inte vad den heter. Jag fick tipset av färgaffären (nordsjö) när jag klagade på förra ägarens klistermärken mm som satt på väggen, fast vi valde att tapetsera om allt ändå. MVH Fiddeli
4 svar · 16,5k läst
DragonLady
DragonLady: jaja, dyckertpistol hette det ja, blir små hål inga spikhuvud.
8 svar · 7,5k läst
Wigert
Wigert: Du kan grunda med billig färg i ett lager och sedan färdigmåla i två lager.
14 svar · 3,6k läst
N
naffats1: täcklasyr är inte sämre men man får måla om oftare . Gör man det är det helt ok med täcklasyr...
5 svar · 9,2k läst
U
ulan: Ja, man ser trästrukturen igenom, klart och tydligt. Jag ser ingen skillnad alls gentemot den vitlaserade panelen som jag har på bottenvåningen.
3 svar · 2,0k läst
O
OLHA: Någon som har en byggställning på Orust/Tjörn? Vill köpa/hyra för att komplettera en järnställning jag redan har. Kompletteringsbehov är 16*6 meter. Mycket tacksam för hjälp och tips!
0 svar · 3,6k läst
R
rullgardina: Jag ska täckmåla takpanel till vårt hus som kommer på torsdag. Tänkte måla i garaget men vet någon om det ska torka något innan i huset, innan jag sätter upp panelen? Någon kanske även kan tipsa mig om snygg vit färg till panelen. ;)
0 svar · 3,2k läst
B
byggimpert: Jag tror att dilemmat är att de flesta väljer respektive fabrikants "standardvita" utomhusfärg, utan att fundera närmare på NCS-koder, eller att provmåla för att se faktiskt slutresultat i jämförelse med fönster och dörrar, vilket gör att speciellt de som målar med akrylat ofta får en väldigt kall/vass vit nyans som resultat :-/ Jag ville absolut inte att våra vita fönster
1 svar · 4,2k läst
T
Tommy_S: Det blev mycket enklare än så. Alcro har en gul kulör i sitt oljefärgsprogram som heter "ockra". :)
8 svar · 12,8k läst
B
byggimpert: [citat] Tack ska du ha Charlie, det var snällt sagt :) Ja, var "Apex" har lärt sig vet jag iof. inte , MEN jag skulle satsa en slant på att han är proffs och jobbar med färg dagligen ;), så han är alldeles säkert mycket mer kunnig än jag är :). Själv har jag lärt mig det jag kan av ren passion för färger och ffa. nyanser :-* samt av egna erfarenheter och ffa. av misstagen ;).
6 svar · 3,8k läst
B
byggimpert: Hmm... ja, hon ville ha en mörkröd nyans åt det tomteröda hållet ;) Men hursomhelst, är det enligt min uppfattning alldeles för lite svärta i S3060-Y90R och för den delen även 3050-Y90R för att vara snyggt utomhus, men det är ju en smaksak förstås........... :) MVH//Christina.
5 svar · 4,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Ok. Det var Flügger i Bollebygd som informerade mig. De kan ju ha fel..eller var dåligt uppdaterade.
3 svar · 4,8k läst
A
affischeraren: Beckers Patenteringsfärg är testad och klart godkänd för att binda tapeter som man misstänker att sitter dåligt mot underlaget,rolla på ,låt torka,spackla,slipa,spackla,slipa,klart för målning el.tapetsering.......
1 svar · 6,5k läst
A
abel48: ok tackar för alla svar. Blir att klistra upp väv då. MVH Anders
7 svar · 2,6k läst
H
hanneli: Här är en bra tråd, tycker jag: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=inredning;action=display;num=1110713066 mvh hanneli
0 svar · 2,4k läst
S
synpunkter: Det är toligen inte aktuellt i detta fall men jag har, efter diverse renoveringar, helt lagt av med bredspackling. Jag kör istället med gips (13 eller 6 mm). Det är troligen billigare, det går fortare, det är enklare och det blir extremt mycket bättre. Detta förutsätter i o f att man måste byta/ta bort socklar och foder.
12 svar · 5,7k läst
A
Annas: Silikon / latex / målarfog är toppen. Spricker inte lika lätt när huset rör på sig. //anna
3 svar · 3,8k läst
G
gaia: [citat] Precis! Också min erfarenhet att man knappast behöver förtunna linoljefärgen. Läste i en handverksbok från 1965 att till utemålning skall ingen lösningsmedel tillsättas!?! men det står inte varför.... gaia
3 svar · 1,1k läst
P
Patte: Jag köpte på Älvsbyhus inrådan enligt de rekommendationer på beräknat åtgång som de hade, fick dock åka och kompletteringshandla ett oar ggr och då har jag inte ens börjat med färdigfärgen >:( Första vänden kom jag hem med 178 kilo färg / olja etc men det räckte inte, konstigt att de inte vet hur mycket det skall gå åt. Vi talar alltså inte om 3 liter för lite utan 13..
4 svar · 1,3k läst
B
bygg-Andy: Olivgrönt var vi också inne på men är rädd att man kan tröttna på det ganska snabbt + att vi vill att köket ska se modernt och fräscht ut och grönt kanske blir lite för "mysigt". Inte lätt att bestämma sig. Kom gärna med fler bra förslag tack.
3 svar · 2,6k läst
A
abel48: Ska spackla några spånskive skarvar, ska man använda väv i skarven där åxå? MVH Anders
0 svar · 3,1k läst
I
IceBall: Dom jag köpte huset av sa att det var målat med alkydfärg och jag gjort sandpapper testen på färgen för att se om det var alkyd men jag gjorde inte T-sprit testen och jag har bara en känsla av att inte inte är alkyd färg.... Men jag ska göra T-sprit testen nästa gång jag kommer dit (bor fortfarande kvar i lägenheten under renoveringen) Mvh Ice
2 svar · 6,9k läst
R
rosie: Vi har ett nybyggt hus som vi ska måla i sommar. det är grundskyddat från fabrik med en linoljealkyd. Måste man grundmåla iallfall? Elelr räcker det med den riktiga färgen på en gång. Hur har ni gjort som har nya hus??
0 svar · 918 läst
H
henrik_R: Jag målade mina med utspädd faluröd Rollade, strölade med 1" strön, lade plåt över och spikade upp efter ett par veckor (jag var lite för tidig med panelen....) Funkade utmärkt för mig i alla fall Inte mer skeva plankor än innan jag målade i alla fall....
0 svar · 1,3k läst
M
Meijan: Tack, ska kolla upp det alternativet!
1 svar · 2,8k läst
C
commando: Verktyget är till för vinyl och tjockare tapeter och ser lite ut som typ en plast spackel...den ska tydligen vara bra i skarvar och hörn men jag vet inte om man kan skippa borsten för den skull. Tack för rådet med svampen! Jag ska använda nwlim så jag vet inte riktigt vad snålt menas men jag rollar ut det på vägen, med dessa tapeter...hoppas jag inte får några oväntade problem.
2 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.