Färg, Måla & Tapetsera
jessica: Du kan måla med silikat i alla fall.Men vanlig färg duger också efter vad jag hört. Är det någon som vet vad dom putsade öppna spisen med på Room Service i går?
Pronto: Tråkigt svar men: sök i forumet :P Finns mycket skrivet om järnvitriol. //Marge II
OLHA: Wickelgrens färg i Göteborg har Mocka tapeter och troligen läder också. Ring dom och fråga.
norrbottenstorpet: [citat] Sitter den hårt på gips så byter man bara ut hela gipsskivorna istället. Det är betydligt enklare än att hålla på skrapa sig fördärvad för att sedan ändå måsta laga en massa hål i skivorna.
Fasting65: Generellt sett: Nej. Det är ju därför man köper gipsskivor. Sen vet inte jag om just dina skivor är ovanligt risiga (märken och revor i pappen), men jag skulle nog protestera. Dessutom är det något mer förlåtande när du ska tapetsera. Man bör vara mer noggrann när det ska slätmålas. Jag skulle nog be dem motivera sej varför just dina skivor måste spacklas på det viset.
daniellindholm: Vi har gult hus, vita foder, vita vindskivor (bestående av tre 6" där mittersta är grön). Tycker det ger ett mycket livligt och trevligt intryck. Om vindskivorna skulle varit helvita hade det blivit tråkigare. 'Då hade det bara varit en vanlig tråkig gul-vit kåk'. På carporten som står separat har man iofs valt att bara ha gult och vitt, men där har förra ägaren istället gjort en
p_palm: nja det var ingen större fara när det hade torkat. Dock så var det gasmask på när jag slipade efter lutningen. nu stinker det lack ;D
Snigel: [citat] Oh......hysteriskt roligt! Jag har också varit på en utav deras förställningar och det där var en av mina favoriter. :-D Tillbaka till allvaret: Jag hade nog tagit ner allt som kan tas ner och sen spacklat. Är det lättbetong/betong underst kan man ju hyra en tapetborttagare (skitsmidigt tycker jag i alla fall), ta bort allt in till betongen och sen blir det lätt att spackla. Är
viking39: Bräderna var redan målade då ska man inte grunda dom använde vanlig täcklasyr optimal fanns inte på den tiden nu har jag gjort enligt konstens alla reglar skurat huset stehårt med kraftvask och mögelmedel på sedan 2 lager optimal väntar med spänning hur det ska hålla med tanke på att det är världens dyraste husfärg så borde den ju vara bra 8)
krillek: Jag använde Casco Fast Extra och Casco Gipsfiller. Båda fungerade utmärkt.
byggimpert: [citat] Den har 2010-Y40R, åtminstone den som sitter i mitt v-rum ;) Jag skickar ett PM till dig Mariann :) MVH//Christina.
maroon: Nu lutar det nog åt att vi målar om bara... Med tanke på att vi har en tvååring så kanske man inte ska lägga för mycket pengar på detta än... Hon har redan lyckats dra bort tapetbitar i köket och hallen där vi bor nu och gjort 10 bläckstreck på vardagsrumstapeten.... Så vid närmare eftertanke så kom vi på att vi får vänta några år med att göra det riktigt snyggt :P
fiddeli: Ett litet PS till Christinas fullödiga svar :) Min mamma brukar blanda svart och marinblått i rikliga mängder för att få "svartsvart". Då blir det inte slitnajeanslooken ... /fiddeli
fiddeli: hej vi valde den mycket mycket svagt vävda glasfiberväven ... eftersom målaren sa att det var svårt att få den helt släta(som inte är av glasfiber) riktigt snygg, om man är amatör. Jag tycker att det är bra att den har lite schatterad yta som kan förvirra något, t ex efter nålstick från barnens teckningar etc Men nästa gång vi målar om (alltså gång två) tror jag att
AndersG: Hmmm. Det var faktiskt min initiala reaktion när hon visade mig muren. Att "försegla" det på något sätt.
Lurvnos: Hehe... här har du målningsschema för M90, eller 3-way splinter som det heter: http://www.4x4.ms/mil/ kolla under M90 cammo.
byggimpert: Vanligast är nog som 'Immo' säger att sidoljuset har samma färg som dörren. Däremot är jag inte säker på att 'vanligast' är synonymt med 'snyggast' ;) Jag skulle def. kunna tänka mig att välja 'sidoljus' i samma nyans som fönstren, men det beror till viss del på hur 'fastsättningen/monteringen' kommer att se ut, dvs. finns det plats för foder runtom 'sidoljuset' vilket skulle ge
krillek: Jag målade mina väggar allt mellan 3 dagar och 2 veckor. Det syntes ganska tydligt var det inte hade torkat ut ordentligt. Sen gör det väl inget om putsen inte är helt torr när man målar med silikatfärg.
andersmc: När du slipat rent tar du schellack på kvistarna innan du målar om. Konstruktionsfel? Njae... Det är kvistar i allt trä (särskilt barrträ) och på industritillverkade möbler har man nog inte råd med att någon står och synar och målar på schellack.
Michailoff: Det finns ingen färgtillverkare som förordar att man målar med träolja innan grundfärg. Tag för vana att följa de rekommendationer som finns. Det som du skulle använt var en impregnerande grundolja som övermålas med grundfärg innan den hunnit torka. Om den får torka blir det en jättehård yta som grundfärgen her stora problem att bita på, med flagning som resultat. Observera att
morsan: Värma med varmluftspistol, färgborttagningsmedel, kaustiksoda, skrapa, slipa, , sätten är många Googla lite ;)
Per62: Tackar för alla fina tips! Jag har inte hunnit kolla än vilken grund det var innan de målade om huset, men nu har jag i alla fall lite mer att gå på och tänka på. Tackar alla! Per
jessica: Jag har silikatfärg på min som jag blev rekommenderad i alla fall...målade den väl för 9-10 år sedan o den sitter än;)
brevik: Hej! Har ett utrymme under trappen som är putsad/målad med nån gammal färg för ca 40 år sedan. Nu kan man skrapa bort det med händerna. Det har även blivit nåt som ser ut som salt avlagringar på väggen + att väggen är lite ojämn. Min plan är i 3 steg: 1. Skrapa rent väggen 2. Spackla/eller lägga på murputs (kanske skulle behöva nåt som binder?) 3. Måla med silikatfärg
Michailoff: Grundprincipen är dock att akrylat kan målas på akrylat eller oljefärg och oljefärg kan målas på oljefärg. Om sedan oljefärgen är vatten- eller naftaburen är egalt.
Michailoff: Tack Christina! Nej då, jag ska nog logga in mig lite mer regelbundet. Måste ju försöka bli Forumgud! ;D
Lurvnos: Så här har jag gjort, Hyfsa till kanterna, såga till en trälist lite längre än hålets bredd, limma den på insidan så den sitter tvärs över hålet, fixera med ex. ett gummiband å en list på utsidan också. När limmet är torrt, lägg i en laglapp av gipsskiva i hålet och limma mot listen. Spackla osv.