2 595 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
färgval till den här fondtapeten
Hej på er, och god fortsättning på julen!
Nu är det perfekta dagar att kavla upp ärmarna och få lite gjort hemma ;D
Jag har hittat en fondtapet som jag gärna vill se i min hall, Midbec har den i sin kollektion som heter Alvise. www.midbec.se (7:e bilden i rullningslisten)
Vad tycker ni att jag ska "ta upp" för färg till resten av hallen; det vita, beiga eller gula? Jag själv lutar nog åt det vita och kanske målar ytterdörren i den mörkare beiga nyansen, men golvlisterna då...och de kommande dörrfodren mot köket.... och resterande dörrar + dörrfoder i hallen (tvättstuga, toalett).. :-?
Hallgolvet kommer att bli i eklaminat som är detsamma i köket. Golvlisterna kommer alltså att vara samma i köket. Ska listerna vara vita, beigevita eller.....?
Jag står bara med en fondtapet och vet inte hur jag ska få till resten, någon som kan ge mig lite input!
Nu är det perfekta dagar att kavla upp ärmarna och få lite gjort hemma ;D
Jag har hittat en fondtapet som jag gärna vill se i min hall, Midbec har den i sin kollektion som heter Alvise. www.midbec.se (7:e bilden i rullningslisten)
Vad tycker ni att jag ska "ta upp" för färg till resten av hallen; det vita, beiga eller gula? Jag själv lutar nog åt det vita och kanske målar ytterdörren i den mörkare beiga nyansen, men golvlisterna då...och de kommande dörrfodren mot köket.... och resterande dörrar + dörrfoder i hallen (tvättstuga, toalett).. :-?
Hallgolvet kommer att bli i eklaminat som är detsamma i köket. Golvlisterna kommer alltså att vara samma i köket. Ska listerna vara vita, beigevita eller.....?
Jag står bara med en fondtapet och vet inte hur jag ska få till resten, någon som kan ge mig lite input!
Jag skulle nog hellre välja att ta upp en ljusare beige på resten av väggarna och hålla snickerierna vita. Tror att det kan bli lite stor kontrast med vitt direkt till tapeten. Mycket snygg tapet förresten! Fanns det i fler färgställningar?
Annica
Annica
Ja, jag har sett den "live" i gult, blått och en mer vågad i skarp grönt, lite åt det neongröna har jag för mig.
Jag har som sagt fastnat för den gula.
I tidigare "tråd" har jag hittat en diskussion där olika vita nyanser avhandlats, bara här blir det ju en vetenskap! Helt kritvitt har jag inte tänkt mig, utan tar nog en vit med någon brytning. Men då är frågan om jag ska bryta mot gult eller beige :-/.
Snickerierna kan kanske brytas i samma nyans som väggen, men med en högre glans? Då återstår ju frågan om detta passar till köket, där väggarna är dragna åt det gröna hållet.....om jag nu ska ha samma lister i köket som hallen!
Frågorna är många
Jag har som sagt fastnat för den gula.
I tidigare "tråd" har jag hittat en diskussion där olika vita nyanser avhandlats, bara här blir det ju en vetenskap! Helt kritvitt har jag inte tänkt mig, utan tar nog en vit med någon brytning. Men då är frågan om jag ska bryta mot gult eller beige :-/.
Snickerierna kan kanske brytas i samma nyans som väggen, men med en högre glans? Då återstår ju frågan om detta passar till köket, där väggarna är dragna åt det gröna hållet.....om jag nu ska ha samma lister i köket som hallen!
Frågorna är många
Jag ser inget fel i att låta övriga väggar ta upp det vita i tapeten och låta denna fond (bara en våd, eller?) ta plats för ögat. Jag skulle absolut även låta snickerierna gå i vitt. Som du själv säger har ju "färgen vit" avhandlats ett flertal gånger och exakt vilken vit av alla vita man ska välja är en fråga jag gärna överlämnar åt någon med större kunskaper i ämnet. Spontant känns det som att låta alla snickerier gå i halvblank eller helblank vit S-0502-Y och sedan använda samma färg fast då matt på väggarna, alternativt låta väggfärgen bryta något lite mer (bara lite) i gult/beige. Jag tror att det är en fördel att hålla samman färgerna i det här läget med en sådan karakteristisk fondtapet då det annars kanske lätt blir "oroligt" i hallen.
En tanke, som sagt. Fler förslag kommer säkert. Blir nyfiken på vad byggimpert skulle komma med för uppslag eftersom hon har god erfarenhet av olika slag av vitt.
Good luck!
/Pernilla
En tanke, som sagt. Fler förslag kommer säkert. Blir nyfiken på vad byggimpert skulle komma med för uppslag eftersom hon har god erfarenhet av olika slag av vitt.
Good luck!
/Pernilla
Det fiffiga med den här "fonden" är att motiven är 2,80 meter höga och man kan köpa dem 1,86 eller 0,93 meter breda. Det är liksom redan en "fond" utan att man behöver limma fler våder intill varandra, vilket säkert skulle bli för mycket.
Själv skulle 0,93 passa näst intill perfekt på den tänkta väggen, får "beskära" den lite, lite på kanterna
Själv skulle 0,93 passa näst intill perfekt på den tänkta väggen, får "beskära" den lite, lite på kanterna
Om man väljer den smalare våden; krymper då blommorna eller blir det samma motiv som på presentationssidan (där går ju blommorna i svagt zig-zagmönster)? Våden dom använt där ser ju i och för sig inte ut att vara hela 1,86 meter bred, då hellre 0,93. Riktigt tilltalande tapet, by the way!
En annan tanke kan ju vara att ta upp den mörkare nyansen i själva blombladen såvida det inte skulle se smutsigt ut och solka ner intrycket av dessa ljuva sommarblomster.
Jag tror att denna fond skulle göra sig bäst om man tänker sig att den skulle placeras som ett konstverk i ett galleri, så därför vill jag gärna slå ett slag extra för att hitta den perfekta vita av alla vita som ackompanjerande väggfärg.
/Pernilla
En annan tanke kan ju vara att ta upp den mörkare nyansen i själva blombladen såvida det inte skulle se smutsigt ut och solka ner intrycket av dessa ljuva sommarblomster.
Jag tror att denna fond skulle göra sig bäst om man tänker sig att den skulle placeras som ett konstverk i ett galleri, så därför vill jag gärna slå ett slag extra för att hitta den perfekta vita av alla vita som ackompanjerande väggfärg.
/Pernilla
Ja, jag tror nog att det blir en tur till färgaffären på jakt efter vita nyanser med drag åt beige eller gult. Det kanske ger sig när jag har tapetprovet framför mig (ska dit på fredag så än finns det tid till lite fler idéer) 
Golvlisterna kanske jag får ta i en renare vit om de ska passa i köket och på dörrfodret till köket......
Jag kan ju höra med färgaffären när jag är där nästa gång!
Golvlisterna kanske jag får ta i en renare vit om de ska passa i köket och på dörrfodret till köket......
Den våden som visas är 0,93, vad som "händer" med mönstret på den bredare våden vet jag inte riktigt. De övriga tapeterna i Alvise-kollektionen är ju bredare så det kanske inte går att få just "min" tapet i 1,86, jag har inte fördjupat mig i detta då jag inte behöver bredare än 0,93.
Klicka här för att svara