Hej på er, alla amatörprofessionella hemmafixare!

Jag ska hyra ut mitt hus och innan dess måla-fixa-dona-ordna en hel del. Frågan är nu hur jag ska färgsätta matrummet... ::)

Sitter man som en fluga i taket och tittar ner så ser man i princip en kvadrat. På översida kvadrat sitter spröjsat fönster med "vit inredning"; nästan en decimeter vita foder och vit fönsterbänk. På högra sidan finns ett vitt valv med ingång till vardagsrummet, som är solgult. På nedersidan finns ännu ett vitt valv som går till det vita köket.

Eftersom jag inte ska bo där själv så känns det som att jag inte kan "krydda köttfärssåsen" så mycket som jag själv gillar den. Samtidigt vill jag komma åt den här myscharmiga atmosfären i matrummet som råder i andra delar av huset.

Är Mios Cayenne för magstarkt, eventuellt kombinerad med Mios Sand? Skulle merparten av de presumtiva hyresgästerna få spatt :o ? Ja, eller alternativt bli rent förbannade när dom kliver in i matrummet >:( ..?

Färgtips mottages tacksamt beträffande matrum i synnerhet.

/Pernilla

Vad sägs om ljust grågrön/olivgrön? Fin kontrast mot vita snikerier och passar till dom flesta träslag i matsalsmöbler och skär sej inte med gult, tycker jag. Lagom lugn och neutral intryck som kan livas upp med många andra färger bara den är inte för grönt och för mörkt.
gaia

Olivgrön är ju också en kanonsnygg färg! Och kanske inte så "magstark" som röd. Och du har rätt; olivgrönt och vitt blir ju väldigt fräscht ihop.

Med den färgen känns det dessutom överflödigt att blanda in någon annan färg för att mildra upplevelsen för eventuellt känsliga personer... :o

Var på brägårn i dag och köpte 95 mms fönsterfoder, taklister och golvsocklar, allt i allmoge. Det var som att få en halv en :P om uttrycket tillåts.

Oliv känns helt rätt, Gaia!

/Pernilla

'Oliv' i all ära.. Men det är inget fel på din första tanke.. Cayenne och Sand.
Magstarkt... nej.. inte alls. Däremot kan kanske Mio.Sand bli aninges för grå..
Men det är lite olika.. och därför bör du provmåla...
Och kanske är S2010-Y30R ett bättre alternativ till Sand..?

Bra kombinationer på "oliv gröna" som jag kommer på är S3010-Y + S1505-G90Y.
Och sen har vi ju även S3010-G90Y + S1002-Y... dom är också väldigt bra.

/Fredrik

Inser att när jag väl ger mig på matrummet så ska jag sätta upp hyvlad råspont i taket. Inget krusidulligt utan släta brädor med enkla avfasningar. Sen blir det allmogelisterna på 95 mm som kronan på verket. Allt detta ska jag måla i täckande vitt. Fönsterbänkarna och valven är ju fabrikslackerade redan och som jag fattat när jag läst runt här i forumet så är dom färdiglackade i S-0502-Y, eller är jag fel ute nu? Därför tänker jag mig att måla fönsterfodren och golvsocklarna i den nyansen. Om det nu är riktigt att fönsterbänkarna och valven är fabriksmålade i S-0502-Y; kan det vara vettigt att även måla råsponten och taklisterna i samma nyans? ::)

Jag frågar detta eftersom du, Fredrik, visar på alternativ till Mios Sand, som kanske kan te sig lite grå (Mios Sand, alltså).

Ja, för att sammanfatta; är det vettigt att måla allt snick och även taket i S-0502-Y för att sedan prova sig fram med de andra nyanserna på väggarna tills jag kommer till önskat resultat - vilket ska vara mättande och varmt och ... ja, helt enkelt kärleksfullt? :)

Har kollat in färgkoderna på valven (vitlackade Lundbergsvalv) och det visar sig att dom är lackade i S-0502-Y (glans 35) medan fönsterbänkarna går i S-0500-N (samma glans). Alltså (och nu känns det som om jag svarar på min egen fråga) vore det kanske vettigt att måla golvsocklarna à la Lundbergs valv och fönsterfodren à la Lundbergs fönsterbänkar.

Men vilken vit av alla vita till tak och taklister..? :-/

/Pernilla den Rådvilliga

pernilla9 skrev:
Ja, för att sammanfatta; är det vettigt att måla allt snick och även taket i S-0502-Y för att sedan prova sig fram med de andra nyanserna på väggarna tills jag kommer till önskat resultat - vilket ska vara mättande och varmt och ... ja, helt enkelt kärleksfullt
Pernilla, du har fått så utmärkta förslag hittills så jag vet inte om jag varken bör eller ens törs inflika nåt mer :-/ ;).... men hursomelst så tycker jag att du ska skippa den gröna nyansen... helt enkelt för att du har ett öppet valv mot ett angränsande solgult rum....

Personligen skulle jag låta rummen harmoniera, inte vara identiska, men def. gå i liknande toner, tycker själv väldigt illa om varianten där man genom att passera genom olika rum varje gång tvingas se en helt ny och annorlunda färgskala... ett blått rum, ett grönt, ett gult osv.

Till ditt solgula angränsande rum med öppet valv tycker jag Fredriks förslag med 2010-Y30R är aldeles utmärkt, möjligen (men inte helt säkert *blink*) skulle jag personligen gå på 2010-Y10R eller 2010-Y20R, alltså med en liten aning mindre rött i vilket ger en aningen gulare intryck.
Upplever du den tonen mörk i ditt, som du skriver förhållandevis lilla rum, beroende på ljusförhållanden, väderstreck osv. så skulle jag försöka med 1505-Y20R.

Som fond, för ett riktigt kärleksfullt intryck *ler*, skulle jag själv provmåla med 3050-Y70R eller 3060-Y70R, som inte är lika mörka som MIO's Cayenne och inte riktigt lika 'röda' utan varmare, rätt mycket gult i sig och med svagt inslag av 'orange' kanske lite mer 'rostad paprika', men om man vill ha en mörkare fond så kanske 5040-Y70R.
Gärna i kombination med en schablonmålad detalj i guld (antingen Alcro's guldfärg eller Jotun's dekorlasyr i guld) tex. en stor cirkel eller en bladslinga, vilket ytterligare förstärker det ljusa, varma och välkommnande intrycket, åtminstone för mig :).

Ska bli spännande att se vad 'Fredrik.' (vilken fö. även jag verkligen tycker verkar 'veta vad han pratar om', vilket är en stor tillgång för forumet) anser om den föreslagna kärleksförklaringen, skulle det kunna vara nåt månne.... ;)

Avslutningsvis så ska tak och taklister def. vara vita, jag skulle använda 0500-N och det oavsett vad övrigt listverk målas i för brytning och absolut samma nyans på tak och taklister, men detta är enbart enligt min personliga smak.

mvh/christina.

Tack Christina!

Ja just det ja..  det skulle det ju vara mysigt och kärleksfullt..
Då kan vi nog glömma 'oliven'..  kör hellre på någon röd..
Cayenne eller något av Christinas 'heta' tips! ;-)

Förslaget med en ev. schablon i guld är lysande måste jag säga!
Det kan bli riktigt stiligt och verkligen sätta pricken över 'i:et'.
Men ta inte bara första bästa schablon.. välj med stor omsorg.. det 'måste' ju passa och kännas rätt!
Hoppas att jag inte skrämmer dig.. för man får heller inte vara för feg för att prova..
...det kan ibland bli bättre än vad man kan tänka sig..
Och ibland så blir det ju heller inte så bra som man tänkt sig...

Listerna, taket, valvet och fönsterbänken... tyvärr så drar jag mig helst för en disskution i detta vita "tak och snickeri träsk'.. men... jahaja.. då kör vi..

Tak och taklister kör man i samma.. S0502-Y?... visst!.. S0500-N?.. ja!.. Heltvit?.. japp!
Allt kan funka.. men är alla tak lika överallt? Gips? Betong? Vävspända? Glasfiberväv? Panel?
Om panel.. är det samma panel? Om väv.. är det samma väv? Om gips el. betong..
Är det sandgrängat eller slätt? Nu svävar jag ut en aning.. men valet styrs aldrig....
..eller bör kanske är rättare sagt... aldrig styras av en eller två saker...
Övriga snickerier hamnar som i en 'egen grupp' och där bör det vara samma på allt.. i hela huset...!
Iaf.. så länge man pratar 'vitt'...

Men här är det inte bara rätt kulör (S0500-N/S0502-Y osv.) att tänka på... håll även ihop glanserna..!
Det jag vill komma till här är att blanda inte färdiglackerat.. handmålat... S0500-N, S0502-Y.. halvmatt, halvblank, blank... Det är svårt... nej! helt omöjligt att få 'ihop' det..
Det är små saker det här.. men för mig oerhört viktiga och dess vikt går absolut inte att försumma..
I slut ändan är det alla dom här 'små' och medvetna valen i alla sakerna som gör... 'DET'..

Därför skulle jag själv aldrig köpa färdigmålade lister..
Visst tar det tid och kraft.. men köp obehandlat och platsmåla om ni har tid och ork...
Det är det enda (Tycker jag!) som blir enhetligt och helgjutet.. ja.. snyggt!
Tak och snick. tycker jag allstå ska styras av vad du har i övrigt...

Jag inser att det förmodligen inte är så realistikt i ditt fall Pernilla..?
Och förmodligen är mitt utlägg här "to much" och kanske för 'kompromisslöst'..
Men det är det svar du får.

Vilken S2010-(Y nr? R) du bör välja är svårt att säga... men 'alla' går nog rätt bra..

Och att blanda olika färger ska man inte vara feg för.. men det måste göras med den berömda och sk. 'känslan'...

Gult, rött, blått, grönt, svart och vitt.. och alla kombinationer och variationer däremellan.
Det går att kombinera friskt utan att det behöver bli tokigt... visst finns det här 'rätt' och 'fel'... men detta är ju högst individuellt.. Vad är rätt för mig? Vad är rätt för dig?
.. och svårt att avgöra utan att se det på sin rätta plats.. eller kanske ev. tanke..? Motiv? 'Sammanhang'...
En lös rykt del säger i sig aldrig något.. den kan vara fin eller vacker.. men..?
En bra kombination på ett ställe behöver inte vara bra på ett annat..
Vissa kombinationer är bra i vissa sammanhang.. sämre i andra.
Det är mycket att tänka på och att ta hänsyn till..
Men gör man det.. tänker efter lite... så har jag svårt att se att det ska bli 'fel'.

Blev långt det här.. så mycket om nästan inget...?

Och om du tycker att du inte redan har tillräkligt med provburks förslag så får du en till..  

S4050-Y80R ;)

/Fredrik

Börjar med att utbrista i ett stort tack  :) för alla kloka synpunkter. Christinas förslag om en schablon i guld på fondväggen är förtjusande. Sen stod jag i helgen och fånglodde på Lundbergs fönsterbänkar... Å, vad lätt att dra till med en redan behandlad! Men nej, vad knepigt det blir då med de obehandlade fönstersmygarna och fönsterfodren... Fånglodde var ordet, alltså. Därför har jag nu efter Fredriks lilla avhandling  ;) bestämt att fönsterbänkarna kommer att inhandlas obehandlade. Sen kommer jag att gå lös på allt golv- och fönstersnick i samma färg och glans som valven; S-0502-Y med glans 35. Förmodligen går tak och taklister samma öde till mötes, alternativt S-0500-N.

Det blir en röd och kärleksfull fondvägg. Placerar den på väggen mittemot valvet som går till vardagsrummet.

Jo, apropå takens beskaffenhet i detta hus, Fredrik, så satte den förra husägaren snålheten högre och långt före estetiken. Detta har medfört att varje rumstak består av nån typ av träfiberskiva, vart och ett med sitt alldeles unika mönster... När jag nångång blir klar med insidan av huset ska det alltså sitta hyvlad råspont överallt i taken.

I morrn ska jag hänga på låset till färgaffären med en lista på alla NSC-koder jag fått förslag på av er. Återkommer med rapport!

/Pernilla

P.S Det ser ut som att inflyttningen för mina presumtiva hyresgäster kommer att bli något senarelagd...  ;D D.S

:)

Ok.. jag missade en grej sist. Men S0502-Y kan variera ganska mycket..  faktiskt..

Det jag vill ha sagt med det är att det med stor säkerhet kommer att vara skillnad på det fabriksmålade och den burk du köper... och det även om det är glans 35 och S0502-Y..
Borde det ju inte vara kan tyckas.. men det är det.. alltid lite..

Men det är även annat att ta i beaktning.. inte bara kulör och glans..
Fyllighet och utflytnad.. alltså hur mättad ytan blir och eventuella penselränder.
Även detta bör vara homogent.. *suck* JA.... jag tycker att du även ska måla valven..

Och jag skulle nog fundera kring alternativ till taken.. 35 glans är rätt mycket..
Det finns mattare.. Men det går inte så bra med vanlig takfärg (glans 3)..  
Det blir inte snygg alls...
Den är för 'torr' och inte 'smidig'.... och blir allt annat än bra då den penselstryks.
Men någon produkt med lämpliga arbetsegenskaper och med en glans kring 10-20 går nog att hitta..  om du nu vill ha det lite mattare..

Ska bli kul att få höra hur det går med provmålningen!
Gör så att du målar proverna på någon större skiva eller nått liknande..
Så att du kan flytta runt på proverna...
Gör alltså inte 'tabben' och måla upp 10 prover på en vägg brevid varandra..
Det förvillar och stör bara..

/Fredrik

Haha, jag tror jag dör... Är du tankeläsare, Fredrik?

Har naturligtvis funderat på mitt matrum hela helgen och kände efter mitt sista inlägg här att jag hittat en vettig lösning. Sen funderade jag lite till och märkte att tankarna hela tiden kretsade kring dessa färdiglackade valv (vet inte riktigt vad det är med dom, men dom ser något grådassiga ut, nästan som om det "fattas" ett lager färg). Följden av denna tankegång blev självklart den att även valven bör målas.

Nu sitter jag här och håller på att bryta ihop...  :-[

Gillar inte fuskverk men har samtidigt lite snålt med tid. Målar jag valvet i matrummet så måste jag ju även måla valven i de intilliggande rummen och vips! blir det plötsligt fem valv som ska åtgärdas. *torkar svetten från pannan*

Behöver hur som haver bra redskap och bra färg. Förresten, byt ut bra mot outstanding, undertecknad är smått "arbets-ill" (norrländskt uttryck för en person som reagerar mycket ilsket på bakslag i arbetet). Denna omständighet kommer jag att klargöra på färgaffären i morrn.  ;)

I min drömvärld målar jag allt snick inklusive valv i matrummet i S-0500-N, glans 35, och tak med tillhörande lister i S-0500-N, kanske då i glans 10-15 (tänker på det Fredrik sa om glans 3 i tak).

To be continued...

/P

:)

Tid, tid och åter tid... finns det något här i världen som folk har mindre av och som därav är värt mindre...?

Jag bör nog erkänna på en gång att även jag ibland måste inse att det inte alltid går att till fullo genomföra det man från början tänkt sig....så är det bara ibland.. det är ju som sagt mycket som styr.. inte bara en eller två saker....

Så låt valven vara.. och måla allt det andra i halvblank S0502-Y.

Tänk bara på att du ska ha en lackfärg på fönsterbrädorna... och kör den på allt!
Lackfärgen fyller och täcker lite sämre... så är det.. men för enkelhetens skull.. kör samma..!

Taken kör du antingen i 'samma'.. men med annan glans.. eller så kör du S0500-N.
Men med 'kärlek' och 'värme' i åtanke hade jag valt S0502-Y..

/Fredrik

Tid är ett förbaskat aber. Alltså ett riktigt A-B-E-R!!!  >:(

Har inte bott i huset sen 2001/2002. Nu har jag hela huset - i dess ofullkomliga skick - för mig själv. Ofullbordade ting, som vid den då akuta uthyrningen kunde ses med ett milt förstående öga, vräker sig nu över alla tappar&stavar man nu nånsin kan ha i ett öga. Förfärligt! Allting fattas överallt.

Vad matrummet beträffar känns det alldeles fel med en hel fondvägg (inte den sortens rum). Är inne på att måla alla foder, taklister och golvsocklar i 0502-Y (och nu handlar det om kök, matrum, vardagsrum, två hallar & två sovrum) bara för att få sånt "basic" rejält gjort med noggrann slipning, shellack, grundmålning och täckande tvåvarvsmålning.

Sen är det ju det här med färg i matrummet och då funderar jag på att ha det i nån täckande varm färg som plockar upp det guldiga i vardagsrummet (kanske nåt mot ockra). Grått med nåt till, kan det vara nåt måntro..?

Gudars, fattar inte att det faktiskt s-e-r  u-t  s-å  h-ä-r...

Kan jag tänka så här så att det blir rätt både nu och i förlängningen?

/P

P.S 950 mm:s taklist i matrummet; va fan tänkte jag på då..? Den byts ut mot nåt kortare ser jag nu. D.S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.