Vi har ett nybyggt hus (alltså bara 1 lager tapet).
Kan man måla direkt på dessa? Eller släpper limmet bakom?  :-?

det brukar gå bra att måla på tapet.Är den bara limmad ordentligt överallt så skall det inte vara några problem..personligen hade jag nog hyvlat ner skarvarna om du har tapet med överlapp samt spacklat dessa..det kan uppstå bubblor i tapeten som lägger sig igen när färgen torkat.de bubblor som inte lagt sig efter 5-6 timmar får man skära upp med en vass kniv och spackla igen med sandspackel..är det struktur i tapeten så bör du inte hyvla skarvarna eftersom spackel ger en blank yta så kommer all spackling att framträda :)

dra på lösningsmedelsbaserad grundfärg (t.ex häftgrund) först så får du inga blåsor när du sedan drar på den vattenbaserade väggfärgen.

//Patrik

Carisma skrev:
Vi har ett nybyggt hus (alltså bara 1 lager tapet).
Bara att måla på om det ser bra ut.
Om tapeten är lös någonstans så limma fast det först.

Om det blir blåsor så vänta med andra strykningen tills dom lagt sig.
Det brukar sträcka på dig.

Riva skarvar och spackla skulle jag undvika. Om du inte vill skrapspackla allt.
Att bara spackla lite här och var gör ofta mer skada än nytta.
Det blir lite skillnad i struktren och det syns minst lika väll som tapetskarvar.
Allt eller inget alltså.

/Fredrik

Fredrik. skrev:
[quote author=Carisma link=1132749666/0#0 date=1132749666]Vi har ett nybyggt hus (alltså bara 1 lager tapet).
Bara att måla på om det ser bra ut.
Om tapeten är lös någonstans så limma fast det först.

Om det blir blåsor så vänta med andra strykningen tills dom lagt sig.
Det brukar sträcka på dig.

Riva skarvar och spackla skulle jag undvika. Om du inte vill skrapspackla allt.
Att bara spackla lite här och var gör ofta mer skada än nytta.
Det blir lite skillnad i struktren och det syns minst lika väll som tapetskarvar.
Allt eller inget alltså.

/Fredrik[/quote]

så du menar att man skall stå ut med blåsor och skarvar för att du är rädd för att det kan skapa problem :-?

jag tycker det är fult med målad tapet där skarvar syns och med hänsyn till att det bara ligger ett lager tapet så är riskerna avsevärt mindre ..

dessutom varför skall man "skrapspackla"tapet.
skrapspackling är en amatör metod för de som inte kan få till det med vanlig bredspackling och det görs ju bara på strukturtapet.
här är det frågan om tapet

om man använder en roller som ger lite struktur så kan du aldrig se någon skillnad när du spacklat skarvarna förutsatt att du målar 2 ggr med kvalitetsfärg

För det första så är det inte alltid som det blir blåsor.
Men om det skulle bli det så går dom ofta tillbaka.
Så va inte där och pilla på en gång!!

Det där med spacklingen är inte alltid så enkelt...
Men jag kan säga att om det ska bli snyggt när man målar tapet så går det inte att fuska undan.
Och det blir sällan bra om man bara river och spacklar skarvarna..
När det är gjort så är det inte ovanligt att skavarna uppträder som släta stråk längs väggarna.

/Fredrik

ok :)jag håller med om att det kan skapa problem om man är ovan men med en slät tapet så skall det inte synas om man är duktig på spacklingsmomentet ..slätt som slätt..slät tapet och slät spackling resultatet blir ju samma, även om underlaget suger färg olika snabbt så blir det osynligt när det väl torkat .

Jo, det är sant det du säger ikeahantverkaren.
Kan man 'sin sak' så avgöra man själv om vad som är lämpligt och inte.
Men jag har hört om och sett alldels för många skräckexempel för att slentrianmässigt rekommendera detta tillvägagångs till alla.

ok...kan hålla med om det ;)

För att kolla om limmet släpper skall du ta en blöt tvättsvamp och fukta tapeten på några ställen för att se att den inte släpper, det tipset fick jag av min målare och det fungerade bra.

Carla:

Det lät ju som ett enkelt knep.
Men vad gör man om det visar sig att tapeten släpper på de ställena då..? Kan man "få tillbaka" dem?

Antingen får man ju skära upp och limma om eller ta ned tapeten och spackla, men man slipper i vilket fall att slösa färg i ett helt rum för att sedan åtgärda släppnijngarna i efterhand och måla allting igen.

tänk på att om papperstapeten har en blank yta eller är gammal så kan du få stora färgskiftningar när du målat, även efter 2strykningar. annars brukar det inte vara några större problem med att måla på tapet, precis som diskuterats här är ju underarbetet viktigt beroende på vad man vill ha för slutresultat, alla tycker ju inte lika

Jag har målat papperstapet ett flertal ggr, och jag får alltid ett snyggt resultat genom att:
Tjacka en tapethyvel på classe olsson, slipa ned omlottskarvar, och spackla över dessa med en bredspackel för att sedan gå över dem med sandpapper, ganska noga.
Sen är det bara att gå på med roller (hyfsat "långhårig" så man får lite struktur) 2 ggr, kanonfint, syns inte någonting ens när solen ligger på.

I de fall det blir bulor eller annat jävelskap skär jag bara ut problemet i fråga, med ca en decimeters marginal runt, och så är det spackel, slipa och färg som gäller..

ppalm skrev:
dra på lösningsmedelsbaserad grundfärg (t.ex häftgrund) först så får du inga blåsor när du sedan drar på den vattenbaserade väggfärgen.

//Patrik
Eller gör som jag sa tidigare så slipper ni blåsor 8-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.