M
Ms_IT-Nisse: Jepp, fast bara på en liten bod. Jag målade dörrar och foder med svart. I år, så hur bra det är vet jag inte, men snyggt blev det. :D :D
1 svar · 1,7k läst
M
moliden141: hallå Jag råkade va klantig o skriva lite med spritpenna på mina nygipsade väggar. när jag sedan skulle börja väva o insåg att det va mindre bra så målade jag övar med oljebaserad färg o sedan vävade. Sedan grundade jag en gång med byggmax väggfärg 07 o allt va frid o fröjd. Till jag målade topp färgen en alcro sandfärgad. Och det blev en stor fläck där jag målat med
0 svar · 985 läst
B
bjorlevik: Hej Melina, Spenderade merparten av (den oifs regniga) semestern med att renovera sovrummet :). Vi har ett riktigt gammalt trähus som inte innehåller speciellt många 90graders vinklar. Man kan få en hel del "trevliga"överraskningar...hmm. Vattenpasset är flitigt använt! Det var ett enkelt val att skruva upp 6mm renoveringsgips på 3 av 4 väggar, den 4:e blev klädd med liggande riktigt
1 svar · 1,2k läst
M
Mishima: Jag hade lagat alla större skador med Hus-Fix, det varken sjunker eller spricker. Sedan hade jag bredspacklat för att få en jämt yta med ett vanligt mediumspackel. Silikatfärg är absolut det bästa valet av färg. Den förenar sig med underlaget och andas. Att tänka på är dock att silikatfärg vanligtvis inte biter på andra färgtyper, så det gäller att det är bar puts. Skulle det
3 svar · 9,1k läst
B
byggimpert: Skulle tro att du menar Björklund&Winqvist AB, tel. 08-785 01 30. Butik på Kungsholmstorg 10 i Stockholm. MVH//Christina.
1 svar · 1,6k läst
P
pleximaster: Jag vill först påpeka att jag är själv ingen militant linoljefärg förespråkare men jag uppskattar dess egenskaper vid flera applikationer. Men nu när vi renoverat vårt hus har jag använt minst lika mycket modern färg då jag tror den i andra applikationer passar bättre. Det blir nog 50/50 i vårat hus… Ska svara lite på ovanstående frågor Vart finns det dokumenterat att
26 svar · 10,7k läst
A
ante31: Hej! Precis :) Södersida ja.... och det var en riktig regnperiod i somras ju. Tack för tipset! mvh Andreas
2 svar · 1,2k läst
Z
zaninima: Tack så jättemycket för det utförliga svaret! :) Materialet är helt obehandlat, så det låter som att lasyr + lack kunde vara ett bra alternativ.?
2 svar · 54,2k läst
A
AAA: Bra smak! Vi har målat hela huset i den kulörten. Utom en burk som såg ok ut när vi målade, men gulnade efter ett par månader. Låter som en bra ide att beställ från någon annan. /Berit
2 svar · 7,5k läst
P
P-J: Håller med, blanda och ge efter behag. Det är bara kul med lite blandning, lutar åt många fondväggar och vit grund nu när vi renoverar.
2 svar · 3,4k läst
P
P-J: Vill uppnå struktureffekt på en öppen spis som jag ska måla, nån som har nån idé där ?
10 svar · 11,4k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jag har målat våra skåp och luckor, med pensel och roller i och för sig. Det är också träskåp vilket du inte har, men poängen är det att du ska måla med oljefärg. Den vattenburna (latexfärgen) kommer att förbli lite klibbig. Det känns inte när du tar på den, men när man lyfter ett glas som stått nån dag så gör man ett litet klick. Dvs. färgen fastnar lite i det man ställer
3 svar · 4,6k läst
F
Fredrik93: Gårdstens Färghus i Angered säljer Alcro och är duktiga
8 svar · 5,0k läst
T
TN-Funkis: Uttryckte mig klantigt om stor investering, vi har alltså rivit ner hela köket helt inkl tak/golv, vi har nu nya gråvita gipsplattor runt om och ska snart lägga nytt golv, därav funderingarna om att "labba lite" med dator. Tack för länken-morsan.
2 svar · 3,7k läst
C
Ceja: Om du vill ta ner tapeterna kan du blanda en svag lösning av tapetlim och rolla/pensla ut rikligt. Sätt plast över för att förindra att sörjan torkar ut och låt sitta över natten. Dagen efter har det mesta av limmet lösts upp och du kan dra av pappret. Glöm inte att tvätta av ordentligt och sandpappra innan du målar.
2 svar · 3,4k läst
morsan
morsan: Spissvärta används till gamla svarta järnspisar ;) Gör en sökning på vedspisar och kolla in hur dagens vedspis ser ut ;D Mycket lik en elspis och i många läckra färger 8)
3 svar · 5,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Jag kan inte flytta elementen från platserna de står på, annars var blästringen förstaalternativ. 5-10 lager! Jag har nog 20 lager av olika typer och kvaliteter. ;D Tack för tipsen allihopa.
5 svar · 6,0k läst
C
Carla: Ja det kanske är mindre jobb och därför värt ett försök, men är det mycket jobb håller jag med Chris47 köp nya, jag köpte nyligen nya zandapannor till en utbyggnad, de kostade 11 kr styck och det var de dyraste, men det kanske är några pannor som inte finns att få tag på och då har du ju inget val..
4 svar · 1,4k läst
C
Carla: Det låter ju himla bra...då kan jag köpa ngn billig färg på byggmax /rusta och rolla på och sedan spackla mm efter det. Det ska jag prova för det bär som sagt emot att demontera skivorna, jag får se det som ett experiment i det här rummet det är nämligen flera rum som skall fixas senare. För övrigt verkar det vara som du säger Gaia att det är tretex bara på ytterväggar. Tack
8 svar · 6,8k läst
B
byggimpert: [citat] Jag skulle misstänka att den ändå riskerar att stöta i 'rosa' pga. den luckfärg ni har. Jag skulle själv hellre ta 0502-Y eller 1002-Y eller varför inte den 'modevita' som 'Apex' brukar skriva om 0802-Y, den låter som ett utmärkt mellanläge tycker jag. Har dock ingen erfarenhet själv av just den, däremot av de andra två och de är säkra kort båda två. Men nästa gång
3 svar · 3,3k läst
F
Fredrik.Aj: Nån mer som har nåt att tillägga?
3 svar · 1,5k läst
A
Annie: Tusen tack för svar! Jättebra länkar!! :D
6 svar · 20,6k läst
G
gsg9: Hej. I helgen har vi tömt tvättstugan, och skall sätta in värmepump inom några veckor. Tänkte snygga till lite. Väggarna är gamla betongväggar (skrovliga) och målade med väggfärg. Inga färgsläpp från väggen. Hustrun vill ha väv och målning. Några bra förslag på hur jag skall göra och vad jag skall använda ? Tacksam för svar
0 svar · 3,9k läst
O
OLHA: Ja, rollern drar ju ut färgen i samma "mönster" så bara det är bra målat sen så. Sen beror det ju på hur stora ytor det är. Jättestora vägg ytor är mkt svåra att få riktigt bra. Ett tak t ex i ett vanligt rum är inga problem vad jag kan se.
6 svar · 4,5k läst
Jesca_j
Jesca_j: [citat] Vart kan man köpa dessa packtejpar? Vet du vilket fabrikat det är på dem?
10 svar · 8,6k läst
M
muppen: Under galleri IV på min hemsida finns min vita stuga T9 Nordsjö 10 liter vit 6 ml orange och 4 ml grön...
2 svar · 1,2k läst
C
Calle_L: Upptäckte idag att i de rum där vi skall spackla för att få släta tak har vår snickare satt gipsplank. istället för gipsckivor. Någon som råkat ut för det?. Min tanke är ju att de gjort fel och att de får riva ner det och sätta upp rätt.
0 svar · 3,5k läst
P
poppgubben: prova B8391 B7311 B8312 W0102 http://caparol.se/main/medierummet/tryck/original/kulorguide.pdf :)
7 svar · 6,3k läst
spocks_beard
spocks_beard: Har du ett helt hus så bör du köpa ett riktigt bord, i alla fall inte nåt smeck som bara strular när man jobbar. Jag kollade först på Bauhaus men det duger knappt att elda med ;D Jag hade tur så jag kunde dela på ett bord med en kompis, 700:- var, stabilt och tål vatten samt att fällas ihop och ut igen. Tror det är ett sånt som målarna har. Klart värt pengarna :)
6 svar · 12,2k läst
N
Nussen: Jag har dåliga erfarenheter av att köpa färg och spackel på Bauhaus. De förvarar inte sina grejjer frostskyddat, och då pajjar bindemedlet och allt sammns rinner. Dåligt! //Nussen
9 svar · 11,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.