Har målat ytterpanelen i en ljusbeige färg-har tyvärr ej färgkod men den ser ut som om du blandat gul okra med vitt och så svart förståss för att den ej skall bli för lysande tills dess att nyansen är typ äggskal. Jättefint, men vad tusan skall man kombinera med för färg på knutar och foder? Huset är i gammal stil och taket är rött tegeltak. Fönstren är vita. Har provat en grågrön men jag tyckte den var för grå och sambon att den skar sig mot tegeltaket. Det finns ju hur många gröna som hellst...eller kanske det ska vara något helt annat? Förslag?

Vi har engelsk röd på foder och knutar till den färg som du beskriver

Min känsla är att hålla samma som fönsterna, vi har en lite mer ren gul men utan att vara lysande humm inte lätt att förklara men fönster och foder var bruna tidigare ganska 70-tal vi tog vitt istället och det passade bra. lite tråkigt kanske men stilrent.

Vitt tror jag kanske blir för likt det äggskalsfärgade. Visserligen har vi vita hängrännor och hängbrädor...eftersom de måste dit när vi la taket och vi inte kunde bestämma oss :-/...Hängbrädorna kan man ju måla om. Har dock sett många hus där man har just vita hängbrädor och knutar och foder i en annan färg och det har sett helt ok ut tycker jag. Med beaktande av att hängbrädorna sitter nästan 8 meter upp så blir man mer benägen att tycka det ;)

Röda (inte lysande) men mer som någon sa ovan.. engelskt rött.. eller en dovare mer terrakottaröd färg som matchar tegeltaket skulle nog vara väldigt snyggt. Har sett flera hus med just "röda knutar" tillsammans med just sån nyans som du beskrev - och de har varit väldigt snygga färgkombinationer!

Annars får du helt enkelt ta en "snäppet mörkare" nyans i samma färgskala du har på huset.. då får du en svagare brytning... som ändå verkar smälta ihop med hus och tak :)

Personligen gillar jag starka brytningar så jag skulle nog prova med någon starkare röd först och kolla.. *prova kan man alltid behöver ju inte måla alla fönster* :D

Lycka till!
MVH Sandra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.