Färg, Måla & Tapetsera
chris47: Det är samma sak. Huvudbindemedel i de flesta latexfog är akrylpolymer. /CC
digital: Ska man ha vanliga "bastapeter" finns det ett ganska stort sortiment på Bauhaus och liknande byggvaruhus för omkring hundralappen per rulle. Vi köpte alla tapeter på Bauhaus eftersom vi inte hann/orkade leta runt.
chris47: Hyr istället eller låt grannarna köpa och hyr av dom, eller hör med arbetskamrater, släktingar, vänner om dom har ställning liggandes som du kan hyra billigt. Jag har aldrig gillat att köpa grejer ihop med andra, det blir förståss billigare än att köpa själv, men det kan skapa osämja om en utnyttjar den för mycket, lånar ut till en massa löst folk, slarvar med underhåll o.s.v.
Michailoff: Prata med kommunens konsumentvägledare.
Michailoff: Om du målar brädorna runt om, vart ska då den fukt som ju finns i virket ta vägen?? Den kommer att pressa sig genom färgen med flagning som resultat. Nej, måla bara utsidan.
byggimpert: [citat] Rött, motsvarande 'Falu röd' eller den lite ljusare 'Falu ljus' vilken är lite varmare med aningen mer gult i nyansen än den vanliga (den ljusa är dessutom det riktiga orginalet från 1700-talet), jag skulle personligen dessutom väldigt gärna ha foder, knutar, vindskivor osv. i samma röda nyans som fasaden :-*, jättesnyggt och ger dessutom ett samlat och lugnt intryck. Detta är
morsan: Kopierat från http://www.falurodfarg.com/ Frågor och svar Jag har ett hus som tidigare varit målat med Falu Rödfärg och sedan målats om med en gul färg som nu hänger i ganska tjocka flagor på väggen. Hur gör jag för att ersätta den gamla Falu Röda med ny gul färg? Svar: När du väl fått bort den gula färgen (vet Du förresten om det är olje- eller plastfärg?) kan Du säkert
Michailoff: Det går alldeles utmärkt att sätta igen stora skador med ett gipsspackel. Ett bra är Ardex Ardumur 828 som man blandar till tjockt och så fyller man skadorna. Sedan blandar man en ny omgång när det torkat och gör det lite lösare och spacklar med det och när det är torrt spacklar man med vanligt handspackel, typ Dalapro Medium.
Michailoff: Om du tror att du kommer att vilja ta bort strukturfärgen får du väl sätta upp en spaltbar tapet och måla på den. Du behöver ingen primer.
Michailoff: Det måste vara minst 6 grader varmt ute dygnet runt. Sedan får inte fukthalten i trät överstiga 15 %. Daggen kommer tidigt på kvällen och har man oljefärg som inte torkat får man fula matta fält här och där. Nej, nu är det dags att renovera inomhus!
Michailoff: [citat] De hette Haglund Färgindustri och bytte namn då de gick in i den stora tyska färgindustrin Caparol.
sfinxen: Glömde att svara på vilken färg. det bästa på en trapp är väl en lackfärg tror jag ???
davidhellmyrs: Okej. Någon mer som håller med om att man ska slutmåla TVÅ gånger? Kostnaden är ju inte stor alls, så om det ÄR värt så gör vi det lätt. Men i så fall slutmålar vi den där extra gången först till våren. Några andra synpunkter? Och hur är det med oljan nu då ? =) Tack för svaret BTW.. Uppskattas!! =)
seclest: "Brunt är fult"! Nädå, smaken är som baken. Men bruna lister suger ljus, och det är åtminstone därför jag målat om alla bruna lister i vårt hus. Först slipa lätt för att rugga ytan lite. En grundning och två lager lackfärg. Ljust grått i vårt fall. Blir väldigt snyggt mot ekgolv och vita väggar!
chris47: Jag har blivit förälskad i en mörkblå (marin) :-[ alkydoljebaserad lasur som finns att köpa hos överskottslagret och därför också väldigt billig. Nu har jag målat alla trädetaljer med denna färg såsom vedskjul, trädgårdsmöbler, sandlåda, kompost, trädgårdsverktyg, vedbock, skottkärrehantag... Finns även i andra kulörer. /CC
shinouk: Hej, jag har några frågor angående renovering. Jag har för avsikt att: * Tapetsera 4 rum och måla 1 som sammanlagt är ca 90 kvm. Det sitter i nuläget tapeter på väggarna rummen som skall tapetseras och rummet som skall målas är målat. * Måla på ett varv på taken och sätta dit nya lister längs golv och tak. * Två furugolv på ca 45 kvm skall slipas och vitlaseras. * 15 fönster
ByggaNytt: Förutom underarbetet då så är nog för LITE färg i rollern som är problemet. Jag fick lära mig detta av min målare när vi målade mitt tak för ett år sedan. Sedan dess har jag själv kluddat på ytterligare några tak med riktigt hyfsat resultat, så gör som målarmäster: 1. Underarbete 2. Köp mycket färg 3. Dränk rollern ordentligt - måla upp med mycket färg 4. Efterdra sedan
synpunkter: Tips: på brädpaketen på brädgården brukar det sitta en lapp som anger bla vilket datum brädorna har tryckts. Jag köpte en lite udda dimension (34x145) som var tryckt förra året och som hade luftats rejält. Andra brädor jag köpte stänkte det om när man spikade (tryckta för en månad sedan).
myran69: Tack för svaret. Frågan är väl om det kanske inte borde vara mest noga med grundningen då. Vi målar nu andra varvet, mao första varvet med täckfärg.(grundfärgsmålningen gjordes i juli, under inte lika "solskeniga" dagar). Myran Ps. Kan det kanske förresten vara så att fasaden tolererar sol under målning i september bättre än under högsommaren, med tanke på mycket lägre
freeman: vi har ett höner + garage. Har hållit på i etapper och målat det alldeles själv. För mig har det tagit 3 dagar a 2 varv på takkupan (plockade bort 8 pannor på var sida och satte ut tagsteg i en lång rad där jag band fast en planka, givetvis hade jag en hemmagjord säkerhetssele (bärsele + rep) runt mig (38 graders lut). En gavel tog 2 d. Framsidan och baksida 6 d. Garaget gjorde jag
Mullvaden: Citat" Är det stor prisskillnad på grundfärg och bruten väggfärg?" Jag föredrar att köpa färg hos en fackhandel för då är det störst chans att få en bra produkt. Den brutna färgen kostade ca 750 kr för 10 l med "villarabatten" och en grundfärg ca 200 kr för 4 l, säkert billigare med större kvantitet. Nåja nu är det färdigmålat och där jag började med bruten färg är det
Ms_IT-Nisse: Vindskivorna är en av de mest utsatta trädelarna på ett hus, dessa kröker sig mycket lätt om vatten och sol får som de vill. Måla dem innan du sätter upp dem och gärna två gånger när de sitter på plats. ;)
Ms_IT-Nisse: Jepp, fast bara på en liten bod. Jag målade dörrar och foder med svart. I år, så hur bra det är vet jag inte, men snyggt blev det. :D :D