4 546 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Vart går gränsen?
Om man målar fönster så målar man ju med en speciell (vit i mitt fall) fönsterfärg. Detta gäller även fönsterkarmen så klart. Sen när man målar invändigt, tex invändiga fönsterfoder målar man ju med en annan färg, (vit i mitt fall) lackfärg för snickerier. Vart går gränsen måntro? Målar man allt utom själva fordren med lackfärgen för snickerier. Vad är brukligt? Hur gör ni?
vanligt är väl att köra foder i vitt ..
det beror väl på om du köper färdiglackerade foder eller ej.det är ju 0502y på dom färdiglackade så det är ju odödigt att börja ge sig på dem . fast kör du olackerat så får du ju måla dem ..helst med en vatten baserad färg som håller färgen.även om oljebaserat kan te sig snyggare den första månaden så gulnar den ganska fort och då får du måla om igen efter något år ..detta sker inte med vatten baserad som håller färgen år efter år.dock så flyter inte den vattenbaserade ihop lika fint som olje baserad men det är bara att välja vilket underhåll man anser att man är villig att lägga
man kan välja en annan färg på fodren vilket kan vara ett alternativ i mindre rum för att man skall få en annan upplevelse och att fönstren smälter in och inte tar för sig för mycket.".kan bli för mycket inrutat annars"valet är fritt efter tycke och smak.utomlands målar man ofta samma som väggfärgen fast här i sverige är det nog vanligare med vitt.
det beror väl på om du köper färdiglackerade foder eller ej.det är ju 0502y på dom färdiglackade så det är ju odödigt att börja ge sig på dem . fast kör du olackerat så får du ju måla dem ..helst med en vatten baserad färg som håller färgen.även om oljebaserat kan te sig snyggare den första månaden så gulnar den ganska fort och då får du måla om igen efter något år ..detta sker inte med vatten baserad som håller färgen år efter år.dock så flyter inte den vattenbaserade ihop lika fint som olje baserad men det är bara att välja vilket underhåll man anser att man är villig att lägga
man kan välja en annan färg på fodren vilket kan vara ett alternativ i mindre rum för att man skall få en annan upplevelse och att fönstren smälter in och inte tar för sig för mycket.".kan bli för mycket inrutat annars"valet är fritt efter tycke och smak.utomlands målar man ofta samma som väggfärgen fast här i sverige är det nog vanligare med vitt.
Jag ska ha vitt i samma ton/brytning på fönstret (bågar och karm och smygar) och foder. Färgen till detta finns redan. Frågan är om man målar allt (inkl foder) med fönsterfärg eller om man målar fodren med snickerfärg. Vart går gränsen?
jag är ingen utbildad målare..bara självlärd så jag kan inte svara för hur målare brukar göra men jag tror att det brukar vara lämpligt att måla karm/bågar med det du kallar fönsterfärg dvs en färg med lite högre glans som tål väder och vind..smygar och foder kan du använda dig av en snickerifärg av valfri glans dock inte lägre än glans 20 kanske eftersom du även vill kunna lätt torka av smuts som hamnar där.jag vet inte vad din fönsterfärg håller för glans men är det oljebaserad glans 70 så kanske det kan bli lite väl blankt utseende att använda till smygar och foder men även det är en smaksak. 
Dom delar av fönstret som går att måla från insidan när fönstret är stängt... är det ända som målas med inomhusfärg..
Akryl eller alkyd.. det viktigaste är att det är en lackfärg.
Resten, alltså nästan allt.. målas med Fönsterfärg för utvändigt bruk.
/Fredrik
Akryl eller alkyd.. det viktigaste är att det är en lackfärg.
Resten, alltså nästan allt.. målas med Fönsterfärg för utvändigt bruk.
/Fredrik
ja visst..så är det ju ..tack för det fredrik.Fredrik. skrev:
Klicka här för att svara