C
Chief_Ryback: Lycka till! Det blir säkert bra.
3 svar · 4,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Fettfläckar?
0 svar · 997 läst
A
askur: Hej Vi har tänkt att måla grundmuren på vårt relativt nybyggda hus. Grunden är en krypgrund och grundmuren (eller sockel eller vad det kallas) består av cementblock som är rätt ful. Skarvarna mellan blocken är också rätt fula. Helt enkelt fult! Så jag har tänkt att foga skarvarna - har ni tips på vilken typ av fog som är bra/bäst? För målningen av själva grundmuren har jag
0 svar · 2,8k läst
C
Chief_Ryback: Nej, det kan inte finnas. Om det finns så skulle jag aldrig använda det. Vem vill ha väv som hänger löst i gipsskarvarna? Och hur ska man få den hänga löst? Inte limma i fasningarna? Nej, jag tror han pratar om någon typ av återställare som jag för övrigt tycker är värdelös till allt. Om man nu ska använda den så funkar den bäst till att jämna ut lågstruktur glasfiberväv.
2 svar · 3,1k läst
S
synpunkter: Gipsputs skall inte användas i källare som är eller riskerar att bli fuktig. Enligt tillverkaren Maxit.
2 svar · 1,3k läst
A
arny: Det är väldigt väderberoende. Den rekommendation jag fick av färghandlaren var att grundmåla i höst, om vädret tillåter, och färdigstryka till sommaren om oljefärg används. Vi har valt att måla med slamfärg, och då grundar man med ett varv förtunnad färg. Vi har precis strukit detta varv. Slutstrykningen kommer vi att göra till våren. Detta trodde vi inte skulle vara möjligt,
2 svar · 3,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Aaaah! Lösningsmedel...mmmm...riktig färg. ;D
6 svar · 7,2k läst
S
seclest: Beläggningen låter exakt som den på vår fasad. Tycker också att Nordsjö bör gå ut med en varning för att måla när luftfuktigheten är hög. Och ange klara riktvärden. Har heller inte hört något om man måste behandla ytan på något sätt innan man målar över "den oljiga beläggningen". Nu råkar vi ha sån "tur" att det var den absolut minsta fasaden som drabbades. Så att måla
16 svar · 5,0k läst
M
Mandarinen: Är det någon som vet NCS-koden på den ljusgrå färgen på Trivselhus villor i katalogen i Strand & Villor? Det ser nästan vitt ut, med dragning mot grått. Bilder på mycket ljusa hus i olika vita färger välkomnas!
0 svar · 855 läst
Wigert
Wigert: Vid tidigare projekt har jag helt förkastat Byggmax spackel för 99 kr, tunnt och blaskigt, samt sjunker. Till spackling av källarväggarna har jag nu använt detta billiga igen, men blandat ut 1 del grovspackel till 2 delar "fulspackel". Resultatet blir en otroligt behaglig blandning som går finfint att bré med. Kostnaden väsentligt lägre än min normala favorit lätt hand.
0 svar · 2,6k läst
N
norrbottenstorpet: Spontant känns vitt lite mera modernt än färgade lister/karmar. Med risk för att vara tjatig så kan jag hänvisa till den senaste Gysingekatalogen. Det finns några riktigt bra bilder på färgval i gamla hus. Färgval är ju annars personlig smak. Hur kommer väggarna att se ut? Det bestämmer väl väldigt mycket vad som passar till. Personligen kommer vi också att måla om lister och
2 svar · 3,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Hmm, det är nog läge att ta en riktig diskussion med entreprenören. Har aldrig varit med om att galvad spik rostar så fort.... Har du inte (tomma) spikkartongen kvar så att du kan se vilken spik de har använt?
2 svar · 5,1k läst
G
gaia: [citat] ;D I mitt fall blev det tvärtom ;D. Det var gamla färgsikt jag skrev om.... väggen var fuktskadat ( på grund av tättfärg överst) och all färg skulle bort så det var bra att den släpte så lätt ;D. Det mesta av limfärgen/kalkfärgen  följde med plastfärgen så efter skrappning var det bara att pensla på nytt. Mycket onödig och besvärlig jobb bara för att någon har
2 svar · 9,2k läst
K
kurt: [citat] Det är ju inte så stor skillnad mellan olika tillverkare när det gäller slamfärg, i alla fall inte om man väljer ett mörkt pigment (rött, grönt eller svart). Väljer man ljusa pigment så är de mindre stabila, då kanske det kan finnas skillnader mellan olika tillverkare.
5 svar · 7,0k läst
morsan
morsan: Draven, hur gick det? Hittade du någon färg?
8 svar · 5,5k läst
L
Lurvnos: Visst går det att måla parabolen. Men det gäller att finna en färg som inte dämpar eller sprider radiovågorna. Färger med metallpigment, kolpulver eller metalloxider som pigment går bort, likaså primers innehållande ex. zinkföreningar.  Det borde gå att göra ett prov; ta en bit plast, ex polykarbonat. Håll den framför mikrovågshuvudet och jämför signalstyrkan med och utan.
1 svar · 5,8k läst
B
bkvarnstrom: Tjena. Vi har ett hus från 1910 och jag har lagt fri en lerstensmur, när jag tog bort badrummet. Frågan är: kan man putsa muren, eller finns det andra lösningar för att få en slät väg? mvh Björn
0 svar · 1,7k läst
Eleanor
Eleanor: Har också ett 20-tals hus med "blomsterrum". Jag har brutit vit linoljefärg med grön umbra, (har pärlspont ända upp i tak). Kulören blir en ljus vitgrågrön nyans som är väldigt behaglig & som ligger rätt i 20 -talet (som jag då eftersträvar att behålla!!!). Behöver inga solglasögon...! Har iof skurgolv, men till ek är det också kanonsnyggt.
8 svar · 2,4k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: tackar... :D..det var precis vad jag var ute efter.
2 svar · 1,1k läst
C
Chief_Ryback: Du kan behandla panelen precis som i mitt förra inlägg. Alltså utanpå dina tre lager färg, du behöver inte ta bort färgen.
3 svar · 1,2k läst
H
hanneli: Mycket snygga plattor :D Men en fråga från en novis: Är oglaserade plattor känlisga för spill - typ rödvin? Iaf: Vi kommer altså välja plattor i någon mellanmörk grå grå-brun (altså lite varm ton) i kök, tvättstuga, hall. Badrum håller jag utanför lite, eftersom jag vil välja färg på mosaiken först. Sedan har vi planerat välja kanske 3-4 färger som ska på väggarna. Hall,
4 svar · 4,9k läst
P
P-J: Tackar för det, ingen idé att köpa en sån då.
2 svar · 3,7k läst
H
HenkeF: Hej! Är det ågonn som vet vad Trivselhus har för färg på sitt visningshus i stockholm? Eller har ni förslag på ljusa gråa nyanser gärna bilder...
0 svar · 1,0k läst
J
jessica: Jag är inte ute efter att få det som dom gjorde. (jag tyckte bara den såg snygg ut efter dom putsat den,men inte efter dom målat den .Utan jag är bara nyfiken på om någon visste exakt vilken sort dom använde sig av ;)
4 svar · 3,0k läst
N
nt-anna: OK, ville bara veta om någon testat... Får väl diskutera med de som säljer färgen! Och jo, jag tycker också att det är snyggt med ljust grå snickerier - i rätt hus. Men efter att just gått kurs i "Ekologiskt måleri" så är man ju lite inspirerad och då känns "vanlig" oljefärg som ett tråkigt alternativ.
5 svar · 1,6k läst
C
Chief_Ryback: Precis! Glömde säga det som Johan sa att om man ska spackla så bör man göra det efter första strykningen.
3 svar · 1,8k läst
morsan
morsan: Sök på det då eller på färgfabrikanternas sidor http://www.byggahus.se/lankguide/#9 På Nordsjös sida bör du väl kunna se om Mio-färgerna passar
3 svar · 861 läst
E
erito: En sandwich på Burger king inkl. dricka gick på ca 80 spänn... :( Nåja, nu är hälften av all panel grundad med Jotun Visir Grundning (inte Visir Extra). Till helgen åker färgen på, men jag har problem att hitta rätt kulör. Tinova VX Stugröd är den vi vill ha, men jag hittar ingen motsvarande hos Jotun Demidekk.... Några tips?
24 svar · 4,6k läst
I
ingalisa: Kan ni inte visa biler på era trappor? Jag behöver inspiration...!
13 svar · 7,1k läst
Wigert
Wigert: Bort med tretex, på med gips. Sen när du spacklar, sätt ett extra släpljus, t.ex. en kraftig strålkastare. När du är nöjd i det ljuset kommer vanligt släpljus bli bra. Spackel på tretexunderlag blir inte lika bra.
2 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.