P
Porky: [citat] Där ser man... det var inte alls de tankebanor jag hade men nu förstår jag vad du menar och tror att det kan bli ganska häftigt. Får dock fundera några svängar till... Fler tips emottages tacksamt!
4 svar · 4,4k läst
J
Jempa78: En gästtoalett räknas inte som våtrum, det finns alltså inga krav på fuktspärr som i ett badrum/duschutrymme. Jag tror nog du kan lägga laminat, men fråga för säkerhets skull på någon bra byggfirma.
5 svar · 14,5k läst
G
Great: Hello, jag håller på att tillverka smygar utav MDF som jag fått ifrån en kompis som får det som emballage till köksinredning, den är ganska glatt påytan, typ nästan vaxad. kommer färgen att bita på den eller är jag tvungen att rugga upp den ordentligt innan?
0 svar · 2,2k läst
T
tebis100: ok tack för dina förslag
2 svar · 1,3k läst
T
tebis100: oki ! tack
3 svar · 4,1k läst
T
3 svar · 4,1k läst
C
Chief_Ryback: Om man skär efter trådarna och använder nytt blad så bör det inte synas.
5 svar · 7,3k läst
C
Chief_Ryback: Det funkar oftast några år sedan börjar kvisten framträda igen som en brun fläck. Med schellack är man lite säkrare på att man slipper den, men vad jag erfarit kan kvistar blöda igenom schellack också(dock inte alls lika ofta som om man grundat med alkyd.). Använd schellack det finns en orsak till att produkten finns.
3 svar · 4,2k läst
K
Kajjenne: För att få mer "liv" på fasaden ville jag också ha tre färger. Det slutade med att vi målade huset i en ljusgrå nyans med mörkgråa knutar och ramar runt fönster och dörrar. Vi valde till det vita fönster. Visst hade det blivit snyggt utifrån sett med tex vinröda fönster med ganska opraktiskt inifrån. Vi ska istället försöka piffa till huset färgmässigt genom att sätta upp
6 svar · 4,3k läst
S
Solana: hej Fredrik  :) Målarn ville ha NCs numret, RAL sa han inget om. vad han målar med vet vi inte (jag) så noga. Detta är ju "bara" mellanstrykning och den sista gör vi själva, vi måste ha vaxholmsgul på den sista strykningen iaf. Så då får vi gå til Alcro igen... helst ville gubben måla med demidekk. ifall du kan hjälpa oss med vaxholmsgul blir vi dig evigt tacksamma... Detta med att
5 svar · 7,5k läst
H
hoppetossa: Så var avropet överstökat! Vi valde rött tak. Antar att det inte var det du skulle tipsa om Totte_S?! ;) Nu får vi hålla tummarna på att det blir fint! Någon nämnde ockragult på huset, är det fint? Någon som har förslag på en fin gulfärg?
12 svar · 1,8k läst
B
brevik: Jag tror inte heller att det är rätt lister för golv. Du kanske kan sätta en smyglist i ek för att täcka glipan?
3 svar · 7,0k läst
D
digital: Vi körde sandpapper och dammsugare, det fick bort det mesta pappersluddet, i alla fall tillräckligt för spackling och tapetsering.
5 svar · 1,4k läst
V
Vicki: Vi målade vår trappa vit och det blev kanonfint...ljust och fint. :D
3 svar · 3,5k läst
R
RenoVera: Hej, Låt detta papperslager sitta kvar och sätt den nya våden över. Tror inte att det kommer att synas så mycket, om än alls. Gjort så själv, då katten satte klorna i tapeten precis bredvid tvättstugedörren. Jag tror knappt att limmet hade hunnit torka, så han var snabb (och hungrig). :D :'( Retsamt eller hur? Lycka till. // Fia
1 svar · 4,1k läst
Misse
Misse: "knuffar upp lite" och hoppas att någon färgexpert har lust att tycka till ;)
1 svar · 5,8k läst
T
tuffeuffe: I vårt hus, byggt -46, har vi använt renoveringsgips på de flesta väggarna vid renoveringen. Efter att ha renoverat ett äldre hus tidigare på ett "dumsnålt" vis så ville jag inte göra om samma misstag igen. Men som sagt, misstag gör man hela tiden.
2 svar · 2,1k läst
saturnus
saturnus: skall man betsa, bör man klarlacka över.
2 svar · 4,0k läst
D
David_Q: Jag spacklade mitt kök efter att ha spaltat, jag tyckte inte att ytan blev ok annars. Jag spacklade så tunnt jag bara kunde och slipade, upprepa tills det det är bra!
2 svar · 3,1k läst
M
mammamys: Så här gjorde vi......... innan hade vi brun fond och kände att vi behövde något lättare. Mvh Maria
3 svar · 3,7k läst
·
Angelven
Angelven: Detaljplan/stadsplan kan eventuellt avgöra - det är inte säkert att det står något. Kolla med kommunen för det varierar väldigt vad som är tillåtet beroende på vad det är för område.
1 svar · 1,3k läst
W
Wilma: Hej Molly! Vårt hus hade ett lackat pärlspontstak som var från -69, oerhört gulnat med andra ord. Färgaffären hade en vattenbaserad lack med fyra olika styrkor av vitt att välja på. (Vi valde någon i mitten har jag för mig.) Det var lite bökigt att måla med eftersom man absolut inte fick overlappa det man tidigare målat. Med andra ord måla en eller två brädor i taget. Resultatet
2 svar · 21,6k läst
D
Dahlino: tack för svaren! ska genast söka efter gamla trådar här på forumet....
3 svar · 5,9k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: [citat] glans 20..ja det kanske är bra om man föredrar ett praktiskt kök som är lätt att torka rent , men glans 7 räcker väl ändå? det är väl bara runt fläkten som det är extra utsatt för fukt.det kanske också kan vara lite beroende på storleken på kök som får avgöra.jag skulle inte vilja ha glans 20 i mitt iaf..tycker det ser för blankt ut.
5 svar · 2,4k läst
S
smarti: ska man utgå från vad som är modernt men ändå alltid rätt i tiden så skulle jag nog rekomendera mellan grå inte för ljus så den går åt det vita hållet men inte heller att den blir för mörk och och känns för kall och "sten". titta på haglunds nya 3d system eller alcros mode färger. finns enhel del nya snygga gråa där. rekomenderar nog att måla alla snickerier med samma färg
3 svar · 954 läst
D
dkz: [citat] Tack för ett snabbt svar. Jag är rätt petig och blir lite tveksam ifall du säger att resultatet inte blir bra. Är strukturpulver bättre än sågspån/sand? Hur mycket kan en hantverkare ta för att sprutputsa 50m[sup]2[/sup] Eller det är "overkill" och inte något tänkbart alternativ?!
2 svar · 5,8k läst
D
drx: Borra sönder den funkar kanonbra, en stor phillipsmejsel funkar med. Känns som hur man än gör så går där en aning spackel.
7 svar · 2,6k läst
D
drx: Jag satte två fällstegar och lade ribbor av trä mellan dem. Funkade sådär bra men hade hellre haft ordentliga prylar.
4 svar · 3,9k läst
E
egge: [citat] Det där med sanden i lacken verkar ju smart. Vad är det för speciell sand och var hittar man den? /egge
5 svar · 3,6k läst
T
Tommy_S: [citat] Hur f-n bredspacklar man ett tak vertikalt? Verkar knepigt...  :D[/quote] hur man spacklar ett tak vertikalt är faktiskt mycket enkelt man tar helt enkelt och fyller 10 cementbilar med spackel och fyller hela rummet med detta .. man kan även med fördel placera svärmor mitt i rummet om man har en elak sådan.. :) :) [/quote] Aldrig att tio cementbilar ryms i ett 20 kvm rum. Nänä.
9 svar · 3,7k läst
S
singelhit: hej... Inte många svar här inte.... Jag har oxå blåbetongväggar och håller precis på att radonsanera, en utredare var hem till mig och gav några åtgärdsförslag och ett av dem innebär ventilering men för att komplettera ventilationen så finns det en speciell typ av tapet, permafoil, som består av 5 skik och är 0.3mm tjock. De fem skikten är papper i ytterskikten och sen tre
1 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.