Vi har nyligen köpt ett ganska nybyggt hus. De tidigare ägarna hade en förkärlek för ren träpanel. Jag tycker det känns som att bo en bastu och har målat en del av panelen. Nu skulle jag vilja behålla lite av träkänslan på resterande del av panelen, men slippa den där gula tränyansen som blir när man bara lackat träet. Jag skulle vilja få träet lite vitare... typ vitlaserat. Någon här som kan tipsa mig om vilken typ av lack/lasyr jag kan använda på redan lackad träpanel??

Tack på förhand!

Molly

Hej,
Undrar om inte panellack skulle funka.
Lacken är vattenbaserad och innehåller även ett UV-skydd som motverkar träets gulnande.
Om din panel redan är gulnad, så be de på färgaffären att lägga lite vitt i lacken, då får du ett aningen ljusare intryck. Men inte för mycket vitt utan bara lite grann.
Sen kan du lacka en, två, tre gånger, allt beroende på hur ljus du vill ha din panel.
Har lackat ett helt skåp på det här viset och det blev faktiskt asbra.
Visserligen var skåpet obehandlat från början, men fråga på färgaffären om det inte kan funka ändå.
Borde nästan göra det eftersom det är en lack som lägger sig på ytan och ingen bets som tränger ner i träet...

Lycka till!
Berätta gärna hur det gick.

:D Fia

Hej Molly!
Vårt hus hade ett lackat pärlspontstak som var från -69, oerhört gulnat med andra ord. Färgaffären hade en vattenbaserad lack med fyra olika styrkor av vitt att välja på. (Vi valde någon i mitten har jag för mig.) Det var lite bökigt att måla med eftersom man absolut inte fick overlappa det man tidigare målat. Med andra ord måla en eller två brädor i taget. Resultatet blev kanon :D

Har även provat samma lack på furu som inte var gulnat, men det blev inte lika bra :(

Lycka till!

• Gilla
heljo326
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.