Så var det dags för avrop o jag velar fram och tillbaka. Mest när det gäller färg på taket. Vi ska bygga ett enplanshus ca 140 kvm i herrgårdstil. Det lutar åt att det ska vara gult, men vilken färg ska vi ha på taket?
Jag känner för rött och inte tegelrött. Den tegelröda ser så matt och "blekt" ut. Men kan jag ha ett rött tak till gult hus? Ser det konstigt ut? Är tegelrött finare till gult hus? Vad tycker ni?
Tacksam för alla svar!

inte alls, passar alldeles utmärk, den röda kulören "lyfter" huset. Jag kan inte se något fel med den tegelröda, det är väl den kulör man tänker på när man talar tak.
Svart t ex skulle trycka ned huset och skulle vara ganska intetsägande.

Jo, det är ju rött vi har tänkt men jag funderar på skillnaden mellan tegelröd och "vanlig" röd, det finns ju olika rödfärg. Kan den röda blir för stark blandat med gult, är det klokare att ta den mer "matta" tegelröda?

Lertegel (matt tegelrött) med gulockra fasad och vita knutar kan väl knappast bli fel.

Vi har svart tegeltak till vårt gul 1 1/2-planshus. Tycker personligen det blev mycket bra och "stiligt"...! ::)

Carisma skrev:
Vi har svart tegeltak till vårt gul 1 1/2-planshus. Tycker personligen det blev mycket bra och "stiligt"...!   ::)
Säkert snyggt!
Då har man ju möjlighet att måla om huset i framtiden också...

Hur snyggt är ett rött tak till t ex ett blått eller grått hus?

Jag vet...smaken är delad..... ;)

Carisma skrev:
Vi har svart tegeltak till vårt gul 1 1/2-planshus. Tycker personligen det blev mycket bra och "stiligt"...!   ::)
Jo, men där har Du en klar skillnad, taket ser mindre ut på ett 1 1/2-plans än på ett 1-plans

hoppetossa skrev:
Jo, det är ju rött vi har tänkt men jag funderar på skillnaden mellan tegelröd och "vanlig" röd, det finns ju olika rödfärg. Kan den röda blir för stark blandat med gult, är det klokare att ta den mer "matta" tegelröda?
Tycker ändå att de hör ihop, gult och den klarröda, ligger i samma ton så att säga. Vänta du och se, de bryts snart ned av växtlighet och annat skräp i luften. Var glad så länge det ser frächt ut.

Jo, men där har Du en klar skillnad, taket ser mindre ut på ett 1 1/2-plans än på ett 1-plans
Kan man se det så generellt? Beror inte det på takets lutning t.ex.? :-/

Carisma skrev:
Kan man se det så generellt? Beror inte det på takets lutning t.ex.? :-/
nej det kan man inte Carisma, men jag ville vara vänlig :'( 45 grader eller mer med regäla överhäng, kan tyckas trycka ned huskroppen med ett svart tak. Har man dessutom valt en murrig mexitegel och små förnster,så kan det se konstigt ut, men har man valt det själv, så skall man vara glad 8-) gult o svart kan inte vara helt fel, så på alla bin och humlor ::)

gult o svart kan inte vara helt fel, så på alla bin och humlor
;D

Totte_S
Eftersom jag missade chansen igår att föra fram min åsikt (Finns bara ett rätt svar ;) )så är jag idag nyfiken på vad det blev  ::)

Så var avropet överstökat!
Vi valde rött tak. Antar att det inte var det du skulle tipsa om Totte_S?! ;)
Nu får vi hålla tummarna på att det blir fint!

Någon nämnde ockragult på huset, är det fint? Någon som har förslag på en fin gulfärg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.