Jag har tänkta att måla om mitt vardagsrum och hall men vet inte riktigt hur jag skall börja..
Idag sitter det en papperstapet (tror jag) med en bård längs taket. Jag vill måla om i vitt.  Vad krävs för att få bäst resultat och hur mycket färg går det åt? Ytan är ca 100 m2.  
Då även taket är vitt så har jag hört att man bör bryta färgen på väggen så att inte taket ser grått ut. Men jag vill ha vita väggar hur gör jag då?
Då jag aldrig har gjort detta förut tar jag tacksamt emot alla tips..  

Måla om taket oxå så slipper du bekymmer! Så gjorde jag!

Tanken har funnits att måla taket med.. fast det är gjort för lite drygt ett år sen innan jag flyttade in. Såå jag skulle gärna slippa att göra det jobbet.

Du bör spackla ut skarvarna på tapeten samt bården. Tänk på att allt framträder mera när det är målat( kanten på bården kommer att synas tydlig). Du kan ju välja att ha kvar alla skarvar på tapeterna för att få tapet känslan men spackla ut allt tycker jag . Peter

Du bör dock observera att om du tänker spackla skarvar så får inte resten av tapeten ha någon som helst struktur eller bucklor - annars kommer spacklingarna upplevas som släta streck vilket inte heller är så käckt... Dessutom får du vara försiktig då du slipar ned spacklet så du inte av misstag ruggar upp tapetytan.

På 10 liter färg väggfärg får du ut 60-80m2 - om du tänker måla två svängar får du alltså räkna med en färgåtgång till ca 200m2 - dvs 30 liter färg. :P

Lycka till!

Tackar för alla tips..
Vad för typ av spackel skall man använda?

Vanligt sandspackel, medium. De heter olika beroende på färgaffär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.