Färg, Måla & Tapetsera
JKPK_peter: Hej! Vi funderar att måla vårt hus med Alcros svarta Allmogefärg. Någon som har gjort det och har lite bilder? Blev det bra? /Peter
annanasen: Hej! Var nyligen och hämtade hem ett par gamla trästolar från min morfars källare som jag tänkte göra vid.. Har rengjort dem och skrapat färgstänk och skulle nu luta av dem. hade då tänkt mig att de skulle bli bleka/grå, men tycker mer att de mörknade och blev mörkröda :-[ Lutade bara benen, eftersom jag ville ta en del i taget..men det är ju inte bättre för det. Är det någon
Hansochhennes: Förarbetet är SÅÅÅÅÅÅ tråkigt, men ack så viktigt för för ett bra resultat. ::)
papaJ: Jag bor i ett 60 tals hus. Vi har nånslags spänt väv i taket. Ser riktigt fint ut faktiskt så länge man inte gör hål i den. Väven sitter bara fast i kanterna under taklisterna. Slätt och fint! Kan detta va nåt? ::)
johan77: För möbler så fungerar en svamp (typ scotch brite) utmärkt. Jag gissar att det fungerar i ditt fall också.
Langbein: Lite tjatigt kanske men jag vill spara tid innan regnen börjar. Kvar att olja in på altanen är 2/3 av ett Fackverk under taket, det verkar inte kunna ta mkt skada annars, ska det oljas in ändå emot att bli grått eller? Mvh
Per-Erik: nja.. Det var det jag misstänkte.. det får bli att åka o handla 13mm gips i morrgon.. Det blir aldrig som planerat i gammla hus.. det är iallafall säkert det..
Modig: Ett extra tips, använd helst blå maskeringstejp. Den är betydligt dyrare, men också betydligt lättare att få bort efteråt, då du målat in den. Efter att du har målat med den andra färgen (svart, var det va...) så ska du gärna dra tejpen direkt. Se till att inte kludda ner bara. :)
Per-Erik: tror jag köpte 2 st 10 liter hink med spakel för 400:- på woody finns nog billigare ställen att handla på.. Räckte till 10kvm då bredspacklade jag hela rummet pga strukturtapet (spacklade hela rummet 2 gånger) så spackel är inte så dyrt. du behöver 2 spacklar oxo.. en större 40 cm.. och en mindre säg 8 cm.. du tar spackel ur hinken med 8 cm o smetar på den större 40 cm. du gör
iwarson: Vi har precis byggt en liten stuga på svärföräldrarnas landställe, som vi ska kunna sova i när vi är där.(Vi får inte plats alla i deras hus). Våran stuga på 27 kvm är med två små sovrum och ett större "allrum". Invändigt är det obehandlat trägolv och obehandlad liggande träpanel på väggar & tak. Vi vill nu måla väggarna vita (eller lasera?) och golvet tänkte vi
Styx: Går det fortare att måla när staketet är uppsatt, jämfört med att måla före menar du.?? :-/ Om du skall måla när det är uppspikat - se till att det torkat ordentligt. Risken är annars att det när trät torkar blir tråkiga ränder där färgen inte täckt.. (Alltså under locken om man så säger).
Hattifnatta: Jag har för länge sedan tröttnat på mina avlutade möbler. Funderar nu på att plocka fram dem ur förrådet och måla dem. Någon som har bilder eller tips på ommålade gamla möbler? Vilken färg använder man? Hoppas på hjälp!
Martin_R: Jag kör glasfiberremsa. Dock har jag kantskurit/snedskurit masoniten innan bredspackling, för att undvika att kanterna reser sig. Verkar fungera mot sprickbildningen.
Langbein: Det har regnat lite lätt inatt, vid fönstermålning ska man gärna vänta en vecka torrt, målarna kan inte det och har fuktmätare. Men jag ska olja (vattenbaserad) tryckimpregnerat på en sida så ingen fukt stängs in, eller stängs den in ändå av impregneringen som gjordes för över ett år sedan? Aldrig oljat innan, behövs 2 gånger nu? Träet är ganska välbevarat ljust utom på
korsriddaren: Kan direkt säga att du kan använda klarlack med önskat färgpigment tillsatt. Detta gör att ådringen lyser igenom. Funkar i stort sett lika bra på alla material.
¤ akila ¤: Vet tyvärr inte, men spontant känns det riskabelt att bryta färgen. Vad gör du om den nya färgen inte räcker? Blir nog svårt att matcha... Fast vet ni garanterat att den räcker är det väl bara att köra, så länge färgerna har samma bas.
Bezt: OK.. Tack för svaret. Är ju en kostnads fråga oxå. Färgen får ju inte vara för dyr eftersom det inte är någon permanent lösning. Bara ett par år eller så, men man vill ju inte att färgen börjar slitas bort efter en vecka för det.
Draven: Nordsjö sa att om du ska ha "hatt läkt" "kullläkt" "ribb panel" så använd inte impregneringsoljan alls på den för då får du svårt att få tinnova vx färgen att "sätta" sig i träet. ?? Någon som hört detta ? Alltså bara olja på botten klädselbrädan 50cm upp på båda sidor och ändträet. Inget alls på kull läkten .
garagenisse: Hej! Jag har målat knutbrädor med deras vita uteakrylat och de ser fina ut nu ett år efterår iaf, så långt allt väl. Vad det gäller Caparol tror jag de gör Alpinas färg men är osäker där! Mvh Andreas
Hattifnatta: Vi ska bygga ett vit-putsat hus (inte så ovanligt ;)). Fönstren vita, ytterdörren teak. Vit garage-port, men vilken färg ska vi måla garagets liggande panel? Vi behöver hjälp!
gaia: Det är bara estetisk problem .... golvet kommer att bli mycket mörkare när det gråa ytan oljas. Grånade det fläckvis så blir det ännu mera fläckigt :( Prova på ett ställe och se om du kan leva med det ;) gaia
sennen: Vi var inne på Hornbach och köpte färg för några dagar sedan. Nordsjö Tinova VX blev det, och vi hade bestämt oss för en av baskulörerna i en av deras broschyrer, en som heter Trä Grå 3. Hornbach tackade, hämtade fyra hinkar och knappade in nämnda kulör i datorn, varvid färgen blandades. Frid och fröjd. Vi började måla, och tyckte nog att det såg väldigt rosa ut för att vara
mikkat: När jag använde Vx för 2 år sedan var det inte, då var Cuprinol Fasad färg Lacknafta baserad, men blev nyfiken och kollade på deras sidor. Verkar onekligen vara samma om man kollar på miljöinfon http://www.cuprinol.se/varuinfo.asp?varuinfo=05042 http://msds.nordsjo.se/v0168950.htm /M
mhabbe: Hej Plastfärg(latex) fungerar alldeles utmärkt som underlag för microlit. Var bara väldigt nogran med att underlaget är absolut slätt. Microliten döljer ingenting. Jag som målare har gått över till den sk non-woven typen av microlit, istället för den glasfiberbaserade typen. Den är lättare att sätta, och du får inte fingrarna fulla av "glas-splitter". Ett varningens ord dock, det
Lars-Erik: Jag avslutade min fasadmålning för en månad sedan. Precis innan ställningen skulle rivas så kom jag på att jag ville sätta en vit bräda som dekoration, lodrätt på fasaden. Eftersom det var bråttom så hade jag inte tid att vänta på att färgen på brädan skulle torka ordentligt. Jag skruvade fast den, för att den skulle vara lätt att ta bort om så skulle behövas. Efter ett antal
Gullberg: Hej! Hur ser trappen ut? Vi har en "öppen trapp" som är vitlackad och knarrade fruktansvärt när vi flyttade in. Vi tog bort "listerna" under varje trappsteg och satte tunn matta emellan innan vi skruvade dit dem igen. Funkar. Mvh Malin
rademacher: Hej Går det att spackla på trätrex? Spricker inte spacklet när väggarna rör sig? //Max
lillajuni: [citat] Gäller detta ENDAST om virket inte är möbeltorrt? funderar på att sätta råspont (eller vanlig hyvlad plank) som tak, ska jag vänta med att behandla det? tänkte måla det täckvitt...
andersmc: Jag har varit med om en dörr som tog en vecka på sig att torka. Jag tror att det är något de behandlar träet med på fabriken som orsakar detta.