Nu undrar jag hur man gör för att få snygga, raka kanter när man målar med akrylfärg, i mitt fall Alcro Bestå. Målade förra veckan runt en ny dörr och för att få det snyggt och rakt så använde jag vattenlinjetejp (används vanligen vid bottenmålning av båt och gör att det blir en snygg, rak kant på bottenmålningen). När jag tog loss tejpen efter målningen så lossnade en del färg och följde med tejpen. Det gjorde däremot inte grundfärgen och nu ser det väldigt fult ut och måste rättas till.

Tips och råd tas mycket tacksamt emot. Jag har inga möjligheter att ta loss plankor och måla de för sig, vilket ger naturligtvis snyggast resultat.

Har problem med avflaggnade akrylfärg även med vanlig maskeringstejp, men kanske inte i samma omfattning.

Knepet är att dra bort tejpen innan färgen har torkat!

Hej

Det finns en tej på färghandlen som är blå och väldigt tunn som inte alls har så mycket klister som vanlig tejp..
Och sen måster man ta bort tejpen direkt när man målat färdigt

Fri hand kanske??jag upplever att tejp bara ställer till det..tejp kan funka bra på släta ytor, men på ohyvlade foder ribbor mm så kryper färgen emellan... för mig och mina krav funkar frihand bäst...styv pensel och tillklippt för att passa linjen..

C
För att undvika att det kryper imellan får man ta till det gamla tricket att först försegla tejpkanten med en strykning av "bakgrundsfärgen".

cpalm:har jag aldrig hört, men det var nog det bästa tipset jag fått på länge TACK..

idag köpte jag en blå tejp på flugger som inte ska ta med sig färgen.. ska tesa den imorgon... den kan sitta uppe i 7 dagar!

/Peter

Ett tips är att försegla tejpen med botten färgen har man inte den så får man införskaffa en spackel eller en tapetavrivare å lägga imot. Vid släta ytor tex. inne så finns det en sorts tejp på Nordsjö som man inte behöver försegla, se bara till att trycka fast kanten på tejpen innan. ;) Peter

lite svårt att försegla med grundfärg om man vill ha en rak kant mot ett färdigmålat fönster!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.