Langbein
En träolja med 30% tränger in, och kan visst användas. En 40% är oxå bra, men är den dubbelt så dyr, så kan en 30% försvaras. När torrsubstansen överstiger ca 40% så minskar inträngningsförmågan. Man kan strycka med en 30%  naftabaserad olja en gång, och behandlar man två ggr, kan man förstärka med att slå i lite linolja.
Det finns 40% olja till lågpris.  

Jag har under några år behandlat mitt trästaket med träolja och sakta ökat innehållet av linolja lite för varje år, meningen är att det ska  sitta långt inne före det att ett tjockare skyddande ytskikt bildas.

Langbein
skyten skrev:
En träolja med 30% tränger in, och kan visst användas. En 40% är oxå bra, men är den dubbelt så dyr, så kan en 30% försvaras. När torrsubstansen överstiger ca 40% så minskar inträngningsförmågan. Man kan strycka med en 30%  naftabaserad olja en gång, och behandlar man två ggr, kan man förstärka med att slå i lite linolja.
Det finns 40% olja till lågpris.  

Jag har under några år behandlat mitt trästaket med träolja och sakta ökat innehållet av linolja lite för varje år, meningen är att det ska  sitta långt inne före det att ett tjockare skyddande ytskikt bildas.
Lite dumt då kanske att snickarn försåg oss med 44%ig för impregnerat som aldrig oljats, varat 8-9 liter lagts på redan och 1½ liter är kvar. Smartare som jag trodde att starta med den tunna och kanske ta den tjockare till andra varvet eller annat.

Räknade ut 100 kvm ytor för detta, suck och inte allt så lätt att komma åt. Nu köptes utspädd Linolja, kan det inte vara bra att toppa med en tätning av lack?

Långben skrev:
Lite dumt då kanske att snickarn försåg oss med 44%ig för impregnerat som aldrig oljats, varat 8-9 liter lagts på redan och 1½ liter är kvar. Smartare som jag trodde att starta med den tunna och kanske ta den tjockare till andra varvet eller annat.
om du använder 30% så är 70% lösningsmedel som ska ändå avdunsta ut i atmosfären. Jag tycker att 44% är mycket bättre därför att den innehåller mer av det ämne som stanar kvar och impregnerar träet -nämligen mer olja ;). Lösningsmedel gör att oljan flytter bättre men den kommer inte att tränga mycket djupare än om det var outspädd rå varm olja eftersom oljemolekyler blir inte mindre av lösningsmedel. Om man använder 100% linolja så måste man i regel eftertorka överskottet men det slipper man göra om man har utspädd olja - det blir ingen överskott och det går att pensla samma yta flödigt några gånger innan den blir riktigt mättad :(.
gaia

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.