7 692 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Måla korsvirke med tjära?
Vår gamla skånelänga i korsvirke och tegel har korsvirke som är målat/behandlat med något som är brun-svart och jag har lite svårt för att se vad det är. Jag tror inte det är vanlig målarfärg utan jag tycker det vekar vara tjära. Det är en matt yta och luktar lite tjära. Jag fick även ett tips om att det kan vara spillolja eftersom man förr i tiden använde det för träbehandling (för att det var billigt antar jag...). Är det någon här som vet om det är brukligt att måla/behandla korsvirke med tjära och isåfall, var får man tag på det?
/Kristian
/Kristian
Tjena! Hur går det för Er med huset?
Som svar på din fråga:
Det du bör använda kallas nu oftast Roslagsmahogny som är en smetfri vattenavstötande behandling. recept är 1 del ren trätjära + en del kokt linolja + en del balsamterpentin. Finns att köpa på byggfabrikten tror jag och Gysinge färdig.
Använd inte petrolium baserad tjära eller kallasfalt då denna blir för tät och kan ge upphov till rötskador.
mvh plexi
Som svar på din fråga:
Det du bör använda kallas nu oftast Roslagsmahogny som är en smetfri vattenavstötande behandling. recept är 1 del ren trätjära + en del kokt linolja + en del balsamterpentin. Finns att köpa på byggfabrikten tror jag och Gysinge färdig.
Använd inte petrolium baserad tjära eller kallasfalt då denna blir för tät och kan ge upphov till rötskador.
mvh plexi
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Tjena!
Jodå, det går sakta men säkert framåt
Vi har ju delat huset på mitten och renoverar en del i taget. Vi har gjutit platta i första delen , murat LECA-väggar och putsat dessa och jag håller nu på att regla och gipsa vanliga innerväggar....det tar inte så mycket effektiv tid, men väl så mycket kalender-tid
Tack för tipset förresten , jag var på Spiken i Kistan i Lövestad innan idag och fick följande tips: Korsvirke som är "svart" är med största sannolikhet behandlat med trä-tjära uppblandat med kimrök (för att få svärtan) som vi ska testa det och se om det verkar vara dom korsvirket är behandlat med och som det ger rätt svärta, det blir intressant!!
Hur går det själv? Är nu färdiga med all renovering? Funkar pelletsanläggningen som den ska?
Jodå, det går sakta men säkert framåt
Hur går det själv? Är nu färdiga med all renovering? Funkar pelletsanläggningen som den ska?
Jag föreslog roslagsmahogany då du beskrev färgen som brun, kimrök är kanon för att få det svartare, det viktigaste är dock att det är bra trätjära och inte kol eller petrolium tjära.
Kul att höra att Ni flyttat in? Kan man få se lite bilder?
Själv håller jag på med fasaden, knackar ner cement och putsar om med kalkbruk. Det går långsammare med renoveringen nu sedan vi fått en liten flicka i familjen. Invändigt är det bara "lite" kvar
och trädgården börjar likna något. Ni är välkomna på inspektion!
mvh plexi
Kul att höra att Ni flyttat in? Kan man få se lite bilder?
Själv håller jag på med fasaden, knackar ner cement och putsar om med kalkbruk. Det går långsammare med renoveringen nu sedan vi fått en liten flicka i familjen. Invändigt är det bara "lite" kvar
mvh plexi
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden