5 942 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Tapeterna trillar ned
Jupp!
Har pillat bort färg och ev. ett halv lager tapet från mina väggar. Kvar blev det nåt pappaktigt som på sina ställen var lite luddigt. Tanken var nu att bredspackla hela väggarna och sedan måla med vattenbaserad väggfärg.
Men... =) När jag skulle torka av väggarna med en fuktigt/blöt trasa innan jag skulle börja spackla blev det bubblor i tapeten på sina håll. Dessa bubblor kunde lätt pillas bort med fingret. När tapeten var torr satt detta hårt fast.
Går det att spackla med vanligt LH spackel på detta? Eller måste jag måla med oljefärg eller något först?
Har pillat bort färg och ev. ett halv lager tapet från mina väggar. Kvar blev det nåt pappaktigt som på sina ställen var lite luddigt. Tanken var nu att bredspackla hela väggarna och sedan måla med vattenbaserad väggfärg.
Men... =) När jag skulle torka av väggarna med en fuktigt/blöt trasa innan jag skulle börja spackla blev det bubblor i tapeten på sina håll. Dessa bubblor kunde lätt pillas bort med fingret. När tapeten var torr satt detta hårt fast.
Går det att spackla med vanligt LH spackel på detta? Eller måste jag måla med oljefärg eller något först?
Det du riskerar är att Lätt handen blöter upp tapetresterna så att dessa faller ned eller bildar blåsor - och detta kan endast förhindras med någon typ av spärrskikt - tex en takalkyd. Jag skulle oljegrundat, men det är ingen som i förhand kan svara på hur dina tapeter kommer bete sig.
Har provat att spackla lite nu och det gick över förväntan. Blev en bubbla på en yta om 2 kvm. Denna bubbla går ju att skrapa bort och spackla över i andra vändan... Det som oroar mig nu är vad som händer då jag målar med den vattenlösliga väggfärgen? Det känns som om färg har en större förmåga att blöta upp tapeten än vad spacklet har, å andra sidan ligger det lite spackel mellan färg och tapet då.
Fler tips/kommentarer mottages tacksamt! =)
Fler tips/kommentarer mottages tacksamt! =)
Om du ser att det blir en bubbla direkt när du spacklar skulle jag, om jag var du, skrapa bort spacklet och dra bort tapeten där. Det kommer resa sig igen när du spacklar andra gången och när du sedan gör slutslipningen finns en risk att tapeten syns igenom precis där (för att spackellagret blir så tunt, och du får en resning igen när du stryker på färgen.
När tapeten är torr, skär bort all lös tapet i skarvar och hör och vid luftbubblor osv.
Rolla sedan över hela alltet med en akrylatfärg
Nu kommer du låsa tapeten och den kommer att resa sig. Skav bort det som reser sig med en spackel.
Bredspackla alltihop. Slipa. Mätta spacklet med en eller ett par vändor vävlim.
Klart att tapetsera.
Rolla sedan över hela alltet med en akrylatfärg
Nu kommer du låsa tapeten och den kommer att resa sig. Skav bort det som reser sig med en spackel.
Bredspackla alltihop. Slipa. Mätta spacklet med en eller ett par vändor vävlim.
Klart att tapetsera.
Ja, antingen målar man med vattenburen och tar på sig jobbet med att skrapa bort allt, eller så slabbar du på alkyd och slipper efterjobbet. Lukten försvinner så fort du spacklar över. Du behöver inte mätta spacklet om du ska måla på det, utan det är bara att måla. Det finns ingen risk att spacklet faller ned, om det inte redan gjort det, när du målar på.
Hej
Vi hade så i två rumm när vi renoverade nu i våras.
Vi gick på med en fuktad svamp och en spackel och tog ner hela det tunna luddiga lagret.
Det gick ganska lätt faktiskt, på med lite vatten och så fick det verka i 5-10min sedan lossade hela remsor i spackelns bredd.
Emil
Vi hade så i två rumm när vi renoverade nu i våras.
Vi gick på med en fuktad svamp och en spackel och tog ner hela det tunna luddiga lagret.
Det gick ganska lätt faktiskt, på med lite vatten och så fick det verka i 5-10min sedan lossade hela remsor i spackelns bredd.
Emil
Klicka här för att svara