7 441 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Måla tak, hjälp!
Håller på att måla om taket i vardagsrummet. Detta vore ju normalt inga problem. Men i ett svagt ögonblick beslutade jag mig för att använda strukturmedel och blanda i det i takfärgen. Katastrof! Strukturen fördelade sig väldigt ojämnt över taket, och har efter detta målat över 2 ggr med bara takfärg. Flammigheten har blivit lite mindre, men ännu inget jag kan "leva med". Någon som har tips på vad jag kan göra ? Ett alternativ är att slipa taket, men det är inte roligt alls. 
Strukturmedel, menar du sandokryl då, dvs sand?firefly skrev:Håller på att måla om taket i vardagsrummet. Detta vore ju normalt inga problem. Men i ett svagt ögonblick beslutade jag mig för att använda strukturmedel och blanda i det i takfärgen. Katastrof! Strukturen fördelade sig väldigt ojämnt över taket, och har efter detta målat över 2 ggr med bara takfärg. Flammigheten har blivit lite mindre, men ännu inget jag kan "leva med". Någon som har tips på vad jag kan göra ? Ett alternativ är att slipa taket, men det är inte roligt alls.![]()
Hej Firefly
Om Du ska måla med strukturmedel så är den vanliga blandningen 6 kg strukturmedel till en st 9-10 lit burk och det MÅSTE rullas upp med en strukturroller annars blir det fruktansvärt fult.Så köp en 18 cm struktur roller ca 110:- och rulla taket så blir det säkert bra.
Anders
Om Du ska måla med strukturmedel så är den vanliga blandningen 6 kg strukturmedel till en st 9-10 lit burk och det MÅSTE rullas upp med en strukturroller annars blir det fruktansvärt fult.Så köp en 18 cm struktur roller ca 110:- och rulla taket så blir det säkert bra.
Anders
slipa slipa och åter slipa sen grunda det igen och sen spackla i dom gropar och porer som du ser och sen måla igen, klart
"Tipset" jag fick hos färghandlaren va att antingen måla med en långhårig roller eller strukturroller. Såklart valde jag den billigare långhåriga. Så det fördelade sig väldigt ojämnt över taket. Målade en andra gång med en strukturroller. Blev inte så mycke bättre tyvärr. Målade över med bara färg o strukturroller, kanske blev lite bättre men fortfarande väldigt flammigt. Slipa taket skulle ta en hel evighet..Anders_S skrev:
Var din tanke att få ett tak som såg grängat ut? Svårt att ge råd om vad du ska göra utan att ha sett taket, men som du beskriver det tror jag du helt enkelt får måla tills strukturmedlet är mättat. Tänk på att låta det torka ordentligt mellan strykningarna, att måla vått i vått har jag märkt kan ge flammigt tak som man aldrig kommer riktigt till rätta med. Antar utan att veta vad strukturmedlet innehåller att det tar lite längre tid att torka.
Klicka här för att svara