Färg, Måla & Tapetsera
Swe_Mala: Jag funderar på att köpa ett badrumsskåp i mattlackad ekfanér och sprutmåla skåpet till vitt (efter att ha slipat det). Är det någon som har erfarenhet av det? Skulle det gå att genomföra med bra resultat? //Mala
janus: Är produkterna från Liwells kemi något bra? Liwell Kemi - färg, lim, fogmassor, brandklassade produkter De har bl.a. lim, innefärg och fasadfärger.
Fredrik1976: [citat] jo jag fick nyss höra att det går eventuellt att med en lösningsmedelsbaserad lack jag har en 3 stjärnor lack jag ska testa på ett ställe och se...¨mått det gå...än så länge så håller den vattenbaserade....
nattugglan11: Förtydligan; Jag ska köpa nya lister till hela bostaden... det finns naket furu eller färdiglackerade. Säljaren sa att de färdiglackerade har silicon i färgen som gör att vid framtida renovering så måste man slipa listerna, annars fäster inte färgen som den skall. Jag tyckte detta lät för jobbigt!!! Och varför har man silicon i färgen?? För glansen? Jag vägrar måla 100meter
alacs: [citat] Tack för feedback! Nej, jag tycker inte att man blir snurrig - det är ju ganska diskreta ränder. Bilderna i min blogg gör att det ser lite konstigt ut - den bilden jag lagt in från Ecos hemsida är ju mycket bättre och rättvisande. Väggarna är inte helt vita, utan målade i sk Kummelbyvit, vår lokala färghandels egen brytning med en aning grått i. /alacs
ClaJe: Är stugan målad sedan innan? För isåfall ska du försöka ta reda på vad för slags färg som är använt sedan innan. (Det handlar om att man inte kan använda en viss färg på en annan för att den inte får fäste och liksom krackelerar. ) Ska du måla från början står det er fritt fram. Även om det är en liten stuga så satsa på en bra färg som håller. Det kostar att vara
ClaJe: Tack för tipsen! jon-h: Aha, visste inte det. Trodde i min enfald att "frostsäkra" klinkers handlade om grader *skäms* För jag tror nog att förrådet kan krypa ner till minus om det är tillräckligt kallt med tanke på att det byggs oisolerat. Så småningom ska vi isolera men det får vänta. Är flingorna och lacken dyrare än ett klinkersgolv á la Bauhaus?
wahlström: En smutsig färg skulle jag nog inte välja, har ett vitt hus och det är inte målat på många år = smutsigt, och det ser verkligen INTE kul ut! så skulle verkligen inte rekommendera någon att måla huset i en ton av vit som ser smutsig ut... hellre då en neutral vit, såsom 0500-N.
P-plats: Då jag varit på semester har det inte hänt nåt än. Slägde ihop en friggebod igår så vi får se vad som händer nu... ;)
Funkiz: [citat] Tack för bidraget! Om det skulle vara just getingbo borde jag ha märkt av "getingtrafiken"... Det kan å andra sidan vara andra insekter som slagit ner bopålarna. En annan teori kan ju vara att den plåbeklädda takkupan läcker när vinden har en viss riktning. Jag bor i södra Skåne och de vindstilla dagarna är lätträknade. Jag tror det är bäst att kolla utsidan först innan
alacs: Vi lämnade in våra element för blästring och målning. Ca 950 kr / kvm kostade det, och var värt varenda krona. Också många lager färg, där översta lagret var färgmatchat med tapet/målning i respektive rum, dvs. mossgrön, rosa, beige, skarpt grönt, etc. /alacs
ST1: Det är väl så kallad betonghud som bildats? Har för mig att man testar precis som du gjort: dra typ en kniv mot ytan, om det blir märken måste huden bort med saltsyra eller slipning inna du kan måla, annars fäster inte färgen så bra.
ST1: Jag målade mina golvlister med Nordsjös Grundfärg V, vattenbaserad. Målade sen över med Jotun Lady, alkydoljebas men vattenburen. (Gillar att kunna tvätta penslarna i vatten.) Funkade bra - inga resningar såvitt jag kan se.
Daydreamer: Låter som överarbetat (dyrt) m shellack på hela listen, anv oljegrund m lacknafta istället på resten där inte shellack behövs http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/62901-mala-lister-sa-inte-aderna-syns.html DD
Anders_S: Hej Jon Vet faktiskt inte om lackfärgen är mer diff.öppen än en våtrumsfärg men om man kan ha en blank lackfärg ute så borde den kunna tåla lite vattenstänk o ånga lika bra om inte bättre. Anders
AndersG: Vår hall är grå, med ekgolv och ekskåp. Vi har faktiskt grått i nästan hela nedre våningen (öppen planlösning).
morsan: Då är den troligen spaltbar, du kan alltså dra av vinylskiktet och få bara papper kvar på väggen. Det kan vara lika besvärligt att spackla och måla på det som på en vanlig papperstapet :)
Lassie: Nu när jag renoverade badrummet rev jag ned "Våtrumstapet på våtrumstapet", det såg för djäkligt ut, men mest pga. att tapeterna lyste igenom varandra. Limmet verkade ha torkat bra i mitt fall.
NiclasR: Tack för svaret Kesella, Efter ditt inlägg och lite övrig läsning är jag inne på att spackla skarvar med pappersremsa noga så att ytan blir jämn och bra. Målar flödigt direkt på skivorna 2-3 gånger. Visar det sig att ytan blir för känslig så kan man spackla upp ev. skador och väva och måla efteråt.
imported_Byggaren: Någon millimeter tjocka. Ja. Eller i byggvaruhusen.
Anders_S: Vad jag kan förstå är det inget hinder att måla med Eliten inomhus!!! Anders
pellejöns: Där har vi den ja! Såg en sån på TV en gång och tänkte att det borde vara en sån jag ska använda men jag visste inte vad det hette. Tack för hjälpen, nu ska jag dra och hyra en giraff!:)
Agneta72: Jag funderar på att måla vårt lackade furutak i badrummet. Är det någon som vet om det går att måla på lackad yta? Eller behöver man göra något innan, typ slipa eller så?
Kesella: Siggy: Nu är det kanske inte tal om 10% lösning utan blandningen 1:10. Den är inte hundraprocentig från början.
drx: Gör exakt som Brevik säger så blir resultatet kanon, finns ingen anledning att köra microlit på en slät fin gipsskiva.
wahlström: Oj, försvann visst ett ord, men ni förstod ändå ser jag :) Har inte tänkt innan på att det kan vara farligt, är inte aktuellt med barn ännu, men ska definitivt vara försiktig när det är dags för smått.
Anders_S: Hej Säljer ganska ofta flytande bivax till sådana produkter. Anders
Anders_S: Hej Rätt utfört med grundolja grundfärg och 2 lager täckfärg av akrylat så finns det inget som håller lika lång tid 10-15 år. Anders