Väntar på att det ska bli varmt nog att måla om huset.
Någon som vet vilken temp det måste vara för att man ska kunna måla med slamfärg (falurödfärg) ?

Allmänt brukar man säga att det ska vara minst 5 grader över hela dygnet (dvs på natten också), innan man kan måla. Med falu rödfärg skulle jag dock inte måla så här års då det är väldigt känsligt för fukt både under målning och de kommande månaderna efteråt. Hur du lyckas med detta är helt beroende av hur du lyckats sia i väder. :)

Kesella, hur menar du att det är känsligt för fukt i början? Menar du att det möglar lättare eller vad?

Gysinge menar att det till och med är bra att stryka slamfärg på fuktig vägg, det ska tydligen ge jämnare resultat och bättre hållbarhet.

jon_h skrev:
...
Gysinge menar att det till och med är bra att stryka slamfärg på fuktig vägg, det ska tydligen ge jämnare resultat och bättre hållbarhet.
Den infon fick jag också, men det gäller slamfärg. Färgen är öppen och när fukten drar ut ur panelen, drar färgen in. Precis som med skoputsen på fuktiga skor.
Det är också smidigt att måla när det är kallt ute eftersom (slam-)färgen blir lite tjockare i konsistensen. Det är i alla fall en skillnad jag har märkt. Det går bra att måla och torka det två första dygnen ner till +5°, sedan spelar det ingen roll hur kallt det blir eftersom färgen då har torkat tillräckligt. 2-3 dagar plusgrader + målningstid är alltså vad man bär sikta på.

Johan Gunverth skrev:
Den infon fick jag också, men det gäller slamfärg.
Ja, det är väl bara slamfärg vi pratar om i den här tråden..?

Tjaaa, det kan ju skilja sig mellan olika tillverkare (dock finns det ju inte så många i Sverige). Men enligt det jag fått lära mig så har det numera fuktiga klimatet i Sverige gjort det svårt att lyckas med Falu rödfärg eftersom det inte varit tillräckligt torrt i långa perioder. Mjölet i rödfärgen har fått kraftig påväxt med riktigt mögliga fasader (lite svartmögel släng-dig-i-väggen) som resultat.

De undersökningar som jag tagit del av säger också att det inte är produkten i sig som resulterat i ett dåligt slutresultat, utan just fuktiga somrar (vissa år har alla i ett visst område oavsett produkt misslyckats pga fukt) - och vice versa - lyckats under riktigt torra somrar. Även om nu fasaden skall vara fuktig så gäller det nog inte träet (insjunken fukt), och inte ihållande regnväder - utan en temporär fukt som man själv tillför.

Johan Gunverth skrev:
Den infon fick jag också, men det gäller slamfärg.
Falu Rödfärg är en slamfärg... :)

Märka ord kan ni! :D
Min kommentar var dåligt formulerat. Ett "bara slamfärg" hade varit bättre.

Hade tänkt att få nått gjort innan sommaren, så nu är det väll bara att pricka in en helg med finväder.
Tackar för visat intresse!
/Pake

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.