11 580 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Måla om huset!
Sida 1 av 3
Hej,
Jag tänkte måla om mitt trähus 1 1/2 villa som är byggt 2001. Skälet till att jag skall måla om är att färgerna är för starka och ser inte bra ut, kan ju låta lite konstigt att måla ett hus som senast målades för 5 år sedan.
Frågan jag har är angående förbehandling. Jag misstänkter att huset bör "tvättas" av innan jag sätter igång och har fått många olika bud hur detta görs på bäst sätt. Vilket är det bästa sättet enligt er? Och hur lång tid bör det gå mellan ev tvätt och själva målningen?
Jag tänkte måla om mitt trähus 1 1/2 villa som är byggt 2001. Skälet till att jag skall måla om är att färgerna är för starka och ser inte bra ut, kan ju låta lite konstigt att måla ett hus som senast målades för 5 år sedan.
Frågan jag har är angående förbehandling. Jag misstänkter att huset bör "tvättas" av innan jag sätter igång och har fått många olika bud hur detta görs på bäst sätt. Vilket är det bästa sättet enligt er? Och hur lång tid bör det gå mellan ev tvätt och själva målningen?
Du kan antingen spruta upp medlet med en högtryckstvätt (strypt) eller skrubba med en borste. Tänk på att om du använder en spruta så skall du täcka fönstren först eftersom medlet annars etsar dessa. Hur länge du ska ha medlet på fasaden innan du sköljer bort det igen är beroende på vilken produkt du använder men detta anges på förpackningen. Har du inget problem med svartmögel kan du använda vanlig fasadtvätt/grovrent, i annat fall någon form av alg- och mögeltvätt (tex Boracol). Detta har även en viss förebyggande effekt.
För att veta om det är redo att målas bör du köpa en fuktmätare. En billig investering i jämförelse med de förödande konsekvenser det kan få att måla på fuktigt material, och i jämförelse med kostnaden för färgen i sig. Detta går ofta att köpa i färgaffären. Ingen kan ge ett mer korrekt svar för det beror helt på hur du lyckats/misslyckats med tvättningen, hur vädret är där du bor, hur blött det varit innan, och hur torrt och varmt det är.
Mitt råd är kanske att vänta ett tag innan du sätter igång med målningen... Det kan bli både kallt och fuktigt igen.
För att veta om det är redo att målas bör du köpa en fuktmätare. En billig investering i jämförelse med de förödande konsekvenser det kan få att måla på fuktigt material, och i jämförelse med kostnaden för färgen i sig. Detta går ofta att köpa i färgaffären. Ingen kan ge ett mer korrekt svar för det beror helt på hur du lyckats/misslyckats med tvättningen, hur vädret är där du bor, hur blött det varit innan, och hur torrt och varmt det är.
Mitt råd är kanske att vänta ett tag innan du sätter igång med målningen... Det kan bli både kallt och fuktigt igen.
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Underhållstvätt Jape
För målade och övriga ytor utom- och inomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Blås rent det med en högtryckstvätt. Gissar att det inte är allt för smutsigt eller att det släpper in speciellt mycket vatten men undvik att spruta rätt in i trät. Vänta tre varma och torra dagar, måla!Henrik_N skrev:Hej,
Edit. Kesella skriver om något medel, jag hade bara använt vatten och gått över eventullt utsatta ställen manuellt med en skrapa.
Om man får problem med släpp i färgen eller andra obehagliga överraskningar så kan man inte gå tillbaka och klaga hos färgtillverkaren om man inte gått till väga enligt konstens alla regler (dvs använd alg- och mögeltvätt eller grovrent). Det kan ju vara en billig försäkring. Dessutom beror det på var man bor - mitt i ingenstans på en öppen åker med mil till närmaste bilväg eller i Sthlm...
Jag körde med Flüggers medel som jag sprutade på med en handspruta, lät det verka en stund och sen gick jag på med en speciell borste med anslutning för vattenslang (Typ en piasava där vattnet kommer ut ur borsten).
Ingen risk att man trycker in fukt i trät i samma omfattning som när man använder en högtryckstvätt!
Ingen risk att man trycker in fukt i trät i samma omfattning som när man använder en högtryckstvätt!
Var har du fått detta ifrån? Låter otroligt märkligt...Kesella skrev:Om man får problem med släpp i färgen eller andra obehagliga överraskningar så kan man inte gå tillbaka och klaga hos färgtillverkaren om man inte gått till väga enligt konstens alla regler (dvs använd alg- och mögeltvätt eller grovrent). Det kan ju vara en billig försäkring. Dessutom beror det på var man bor - mitt i ingenstans på en öppen åker med mil till närmaste bilväg eller i Sthlm...
Robert63
Kesella har helt rätt . Om du anar så många som klagar på färgen. Det är stor skillnad på var man bor och därför måste tvätta huset på olika sätt.
Tänk på att huset är lika smutsigt som fönsterna men de pusar man av då och då!
Misstänker att Kesella är färghandlare precis som jag!!
Anders
Kesella har helt rätt . Om du anar så många som klagar på färgen. Det är stor skillnad på var man bor och därför måste tvätta huset på olika sätt.
Tänk på att huset är lika smutsigt som fönsterna men de pusar man av då och då!
Misstänker att Kesella är färghandlare precis som jag!!
Anders
OK, detta var en total nyhet för mig. Får man detta råd av färghandlarna när man köper färg? Jag har aldrig fått det i alla fall.Anders_S skrev:
Vad är det som folk klagar på, vad är det vanligaste problemet?
Händer det ofta att den nya färgen inte är kompatibel med den gamla? Det har jag råkat ut för vid ett tillfälle och som lekman hade jag uppskattat att få veta detta innan.
Robert, vad är det som du tycker är så konstigt? För mig är det självklart att en tillverkare inte kan ta ansvar för resultatet om man inte följer deras anvisningar om rengöring och annat underarbete. Tycker du att de alltid skulle stå för garanti även om man struntade i rengöring och liknande?
Absolut inte, men detta med att man måste tvätta med ett speciellt medel beroende på var i landet man bor är en nyhet för mig. Står det på färgburken? Upplyser säljaren alltid om det?jon_h skrev:
I min lilla målarvärld så har man i alla tider bara blåst rent huset med en högtryck och sedan skrapat - that´s it!
Robert: Det är väl snarare så att man som färghandlare alltid rekommenderar att man ska tvätta av sitt hus med någon form av hustvätt (med vad beror på påväxt och liknande) - men HUR viktigt detta är är lite beroende på var du bor. Vill du ha garantin ska du tvätta med medel, men i Stockholm där luften är ordentligt nedskitad så är det vitalt för att få färgen att sitta ordentligt.
Det står även på baksidan av utomhusprodukter - åtminstone om de säljs hos en färghandlare. Säljaren bör upplysa om detta. Om hon gjort det eller inte vet jag inte.
Det står även på baksidan av utomhusprodukter - åtminstone om de säljs hos en färghandlare. Säljaren bör upplysa om detta. Om hon gjort det eller inte vet jag inte.
Länkar till några färgleverantörer
Alcro Färg - Träfasad - Delfin Grovrent
CUPRINOL
Flügger färg - Tidigare behandlade träfasader
http://www.caparol.se/main/produkter/12malerirengoring/capacleanfaprod.pdf
Jotun Sverige Måla ute; Målningsanvisningar
Nordsjö
ALLA rekommenderar att huset tvättas innan man målar om (med deras eget tvättmedel givetvis
)
Alcro Färg - Träfasad - Delfin Grovrent
CUPRINOL
Flügger färg - Tidigare behandlade träfasader
http://www.caparol.se/main/produkter/12malerirengoring/capacleanfaprod.pdf
Jotun Sverige Måla ute; Målningsanvisningar
Nordsjö
ALLA rekommenderar att huset tvättas innan man målar om (med deras eget tvättmedel givetvis