Hej, tänkte måla direkt på gipsen i hela huset och undrar:

-syns det nån skillnad (på en färdigmålad vägg) mellan gipsunderlaget o där man spacklat i skarvarna pga att färgen suger olika på olika underlag?

DD

O
Så vitt jag vet ska det inte vara nån skillnad... man gör ju 2 strykningar... men undvik Nordsjös Bindoplast... dom har vissa problem med färgnyanser för tillfället...

se även till att alla skarver är jämna och fina... ta den breda spackeln (30cm) sätt den tvärs över skarven och se om det är en kulle lr en grop= slipa/spackla så att det verkligen är jämt och fint, det tar int så lång tid och det är värt det för det blir ett så pass mycket bättre resultat!

Hade precis samma tanke när jag och min fru var och skulle köpa färg. Färghandlarn avrådde från att måla direkt på för att det skulle ge olika strukturer (gipset och spacklet). Istället rekommenderade han en armeringsduk i glasfiber att limma på först. Den ger samtidigt en "filtigare" och "varmare" yta på väggen. Jag var väldigt skeptisk till detta. Var och varannan vägg man ser är ju målad utan sådan duk. Vi köpte ändå duken och har ägnat helgen till att sätta upp den. Det tar en väldig tid, men resultatet blir riktigt bra. Hade jag vetat innan att jag skulle använda filten hade jag kunnat vara en aning mindre noggrann med spacklingen och slipningen också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.