3 699 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Vad är det i taket?
Ska fixa till vardagsrummet i min lägenhet men undrar vad det är som sitter i taket nu. Det är en grov yta som det blir gegga av då den blir blöt vilket jag märkte då jag tog ner tapeterna med ånga. Går det att måla direkt på den? Huset är byggt i början på 80-talet och det har inte renoverats något sen dess. 
Låter som "sandgrängat" tak som troligtvis inte är målat efterom det lätt löstes upp. Vill du få tillbaka struktur där det lösts upp kan du tunna ut spackel med lite vatten och rolla eller "stucka" på så det blir ungefär samma yta som resten av taket. Välj sedan en takfärg med låg glans och rolla på två gånger, viktigt att det får torka riktigt mellan gångerna annars kan det finnas risk att mer av "grängningen" lossnar.
Du kanske ska spruta taket. Då borde du slippa att det geggar.
Klicka här för att svara