Hej
VI håller på att flytta ur vår lägenhet och in i vårt hus. Under de 6 år vi bott här har våra katter klöst på väggen vilket blivit väldigt fullt. Inför att vi ska flytta har vi nu spacklat över rivmärkena och tänkte måla. Vi var helt säkra på att vi sparat färgburkarna för att kunna komplettera med mer färg om det behövdes men nu hittar vi dem ingenstans. Finns det något sätt som man kan hitta samma kulör utan att ha NCS numret eller liknande?

/Maria

Ingen som vet hur man går tillväga, eller som för den delen kan förklara för mig att det inte är möjligt?

Tyvärr är det inte ens säkert att ni får exakt samma nyans när ni bryter igen även om ni hade hittat NCS-koden.
Jag hade nog köpt en billig neutral färg på byggvaruhus och målat hela rummet.

marial skrev:
Ingen som vet hur man går tillväga, eller som för den delen kan förklara för mig att det inte är möjligt?
Det finns instrument som talar om färg och nyans från en provbit. Jag vet inte hur tillförlitliga dessa instrument är men har sett dem på vissa färgaffärer.

Det kräver ju också att du får med dig en representativ provbit till butiken. Om det inte är ett instrument man kan låna med sig hem.

En bra färghandlare ska utan ett större besvär kunna plocka fran din kulör från en provbit om man bara är bevandrad i nyanseringslära.
Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.