I
impossible: Tusen tack för Era svar! //Impossible
3 svar · 3,1k läst
F
Fnashack: du kan ju även sätta en målarfilt på väggen -så vår du ju enkelt samma diskreta struktur. Det är ju en typ av billig väv, som inte är strukturerad... Lättarbetad, billig -men ÄTER färg.... vi grundade vår med billig takfäg på byggmax... även hört om de som mättar den med tapetlim, men vet inte om det stämmer...
6 svar · 4,4k läst
A
Anna_Robban: Prova att gnida färsk riven pepparrot istället eller tabasco på väggen ( för bitandet)
1 svar · 4,2k läst
H
Håkan.E: Hej på er! Vi håller på att sätta upp spårade launplywoodskivor på utsidan av vårt uterum. Hur skall man bäst behandla dessa/grunda med för att dessa skall stå emot väder och vind på bästa sätt? Fortsatt trevlig helg!
0 svar · 1,4k läst
G
GSM-Peter: Hej Skall måla om huset. Har läst på lite om Folksams färgtester och upptäckt att Alpina Akrylatfärg har fått bra betyg. Den kostar dessutom en spottstyver jämfört med de kända märkena. Problemet är att vår 'kulör' inte finns som standard. Vi har större delen av huset målat med - Alcro Utomhus latex Brytbas BB3 - Recept D750,00 E 20,00 L 110,00 sedan 1995. Den har hållit busbra
0 svar · 6,2k läst
M
mino: gå in på www.maleributiken.se och sök under tapeter, där kan man söka på färger och mönster, de har jättestort sortiment.
5 svar · 3,9k läst
M
mino: Jag är blivit förtjust i att jobba med täcklasyr om du nu ändå ska jobba med trärena ytor. Det är väldigt enkelt att jobba med och det skapar ingen hinna som kan krackelera eller skavas av. Alcro är en favorit. Vet dock inte alls hur väl de står sig i längden men rent allmänt är det en trevlig produkt.
6 svar · 2,5k läst
C
cameljointen: Gardera med kvistlack, oljebaserad OCH vattenbaserad. Alla tre skyddar mot olika ämnen i kvistarna.
7 svar · 5,6k läst
K
Koholmen: Hej! Jag gjöt en platta för garage för ca ett år sedan och har nu tänkt måla golvet. Har hört lite olika bud om underarbete för epoxyfärg som jag tänkt använda. Vad behövs för underarbete för att få bort "betonghuden", räcker det med syratvätt eller måsta jag både slipa och syratvätta? =)
0 svar · 2,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] ??? :confused:
11 svar · 13,6k läst
Anders_S
Anders_S: Om husen kommer grundade så menas det att det håller för transporten. För att göra ett bra jobb som håller länge så grundar man för häftningens skull. Nu hade vi sån "tur" att vårt hus var målat när det kom annars skulle det oxå grundats. Anders
3 svar · 5,1k läst
Anders_S
Anders_S: Så bra. Anders
13 svar · 4,8k läst
J
JanneL: Har du Googlat på easy cover? Jag gjorde det för jag visste inte vad det var för något. Inte direkt upplyftande. Jag skulle inte sätta upp det och definitivt inte tapetsera ovanpå. Jag har som du tagit bort tapeter i en bostadsrätt och spacklat väggarna. Jag gjorde som så att jag borstade först väggen och sedan drog jag på ett tunnt lager spackel mest för att fylla igen hål. Där
3 svar · 21,8k läst
Snurre
Snurre: Sticker in med ett litet tips till att avlägsna gammal färg på blecken med. Köp en burk färgborttagningsmedel, pensla på rikligt, täck med gladpack och låt stå någon timme eller två. Färgen går sedan lätt att få bort med en spackelspade.
7 svar · 41,7k läst
5.2 racing
5.2 racing: 30-50000 i arbetskostnad låter som ett bra prisspann, även i gbg. Räkna med minst två strykningar, troligtvis tre. Grund+täck+täck är att föredra.
4 svar · 6,8k läst
Anders_S
Anders_S: Husfix är en husägares måste , bra till allt t.o.m kakelsättning. Anders
10 svar · 3,8k läst
Anders_S
Anders_S: Vinyltapet ska alltid sättas kant i kant. Anders
3 svar · 4,6k läst
A
Anksan: Vårat hardwood bord, 2 år gammalt, aldrig inoljat håller förvisso fortfarande ihop, men är som sagt grått och några "brädor" buktar så det ser smått skevt ut. Har ännu inte spruckit dock. Har stått ute året runt också.
3 svar · 3,6k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jag har mest efarenheter av Beckers/Alcro. Därmed inte sagt att Nordsjö/Caparol/Llpina/Landora är sämre. Men Jag anser att Beckers/Alcro är bäst.
16 svar · 45,6k läst
Anders_S
Anders_S: Ege är ett danskt märke och tillverkare på textila mattor och av superkvalite. De flesta golvbutiker har dem. En heltäck i trappan med ett omvik runt framkanten ska limmas med golvlim och runtviket med kontaktlim (Inte vattenbaserat).Båda sidor kontaktlim. Små rester kan sitta kvar men större mängd skrapas bort. Anders
3 svar · 3,9k läst
Anders_S
Anders_S: Grunda ändträ med Nordica Grundolja sedan ett lager med Nordica Uteggrund. Låt det torka och till sist 2 styrkningar med Nordica Eko så har du en kanonyta på ditt hus i minst 10 år. Om du väljer Woodex Täclasyr Aqua istället så grundmåla som toll Nordica Eko och 2 ggr med täcklasyren. Du får en bra yta men inte lika blank och inte lika hållbar som Nordica Eko. Anders
2 svar · 6,5k läst
K
Krumeluren: [citat] Har du möjlighet att lägga in en bild på resultatet?
9 svar · 3,0k läst
5.2 racing
5.2 racing: Nja, räkna med att få spackla ett par-tre gånger om det skall bli bra. Målad yta kräver mer av underarbetet, då det inte döljer lika bra som en tapet.
1 svar · 8,1k läst
S
Steos: riv bort allt löst, rolla sedan väggen med en billig alkydfärg (lösningsmedelbaserad, biltemas funkar klockrent) denna färg binder och härdar underlaget så det blir hårt. spackla och slipa sedan.
4 svar · 4,3k läst
F
Fran: [citat] Förstår verkligen att ni inte vill ha vit färg när ni bor nära Arlanda. Personligen har jag inte reflekterat över att nedsmutsningen även kan komma från luften ;). Vi har nästan platt (papp)tak, också svart ,men jag tror inte att det smutsar ner mer än tegel/betongpannor - men det kanske vi måste kolla upp ??? Hittade en snygg vit färg bland nybyggeområdet - Beckers Utevit.
8 svar · 4,3k läst
Anders_S
Anders_S: Eftersom man inte alltid vet träslaget så är det en säkerhet med att först tvätta av träet. Har haft frågan uppe om att måla tropiska träslag allmänt men fått svar att man inte bör måla för att det oftas är svårt att måla så att dte håller en längre tid än ett år. Visst båtfärg funkar säkert , men får man det minsta lilla vatten in i trät så kommer det säkerligen att
5 svar · 19,3k läst
Anders_S
Anders_S: Det finns 2 kollektioner från Decor-Maison, en från Carma: Evolution och en fototapetkatalog med klassiska motiv som stränder berg etc. Ut till färghandeln och titta. Anders
1 svar · 3,3k läst
L
lövkojan: Det blev grå!!:) Tack för alla svar.
5 svar · 2,4k läst
F
fridhem: Då är det bara tuta och köra. Tack.
3 svar · 5,4k läst
Anders_S
Anders_S: De flest färger har en systemmålning, grundolja, grundfärg och 2 ggr slutstykning med den slutliga kulören. Vilket system som tillhör Tinova VX kan jag inte specificera men att det är en akrylat det vet jag. Så en vattenburen grundolja och vattenburen grundfärg (båda med olja i) och en gång med VX innan du sätter upp panelen och sedan 1 gång efter ett tag när den har krympt lite. Och
3 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.