Färg, Måla & Tapetsera
Anders_S: Ingenting eller ev vanlig träolja men då måste den vara ordentligt uttorkad först. Anders
62_an: Fick hjälp idag av målarfirma att färdigstryka gipstaket i köket med Nordsjö Bindoplast 7. När det var klart började det komma blåsor i framför allt ett ca 2m långt område som är längs med en gipsskarv. Blåsorna var allt mellan ett par mm och ett par cm i diameter. Målarna hade inte sett något sådant tidigare. Gipstaket blev uppsatt för ett par månader sedan. Vi hade hjälp av
Anders_S: Man behöver inte spruta in fukt i panelen det räcker med en borste med fasadtvätt och trädgårdsslangen för att tvätta huset. Högtryckstvätt är inte att rek på trähus. Och ...Jag tvättar vårt hus av trä 1 gång om året för att det behövs. Anders
Vispen74: [citat] Vi får strax vårt hus levererat från Mälarvillan. De har oljegrund som standard, men var inga som helst problem eller tillägg för att få det grundat med ett lager grå slamfärg istället :D
Anders_S: Nej, Det tycker jag inte. Har Alcro rek detta så kör på. Men jag personligen hade grundat med grundfärgen ändå för bästa resultat (fast de bara rek på slitna ytor) Men köp INTE vanlig träolja som oftas innehåller vax , färgen får problem att fästa då. Det går inte så mycket grundolja heller i det stora hela. Andes
cameljointen: Tänkte nog pensla dem oxå. Är dock nyfiken på om någon testat att rolla med bra resultat?
sponken: man skall inte använda shellack. Då kommer nyansen på lasyren att skilja sig där man målat med lack. Jag har inte provat själv men fick förslaget att man skulle tvätta kvistarna med t-röd innan man laserar. Detta för att ta bort den ytliggande "kådan". /sponken
Anders_S: En alkydoljefärg matteras av sig själv eftersom åren går, så låt det vara som det är. Anders
boromb: Nu har jag målat klart. Någorlunda i alla fall. Färgen heter Sandglim och någon sorts grå färg. Blev rätt ok. Det jag gjorde efter tips från affären var att måla och sen stryka över med en tapetborste för att få lite struktur i sanden. Blev rätt ok. Jag höll på med väggarna (spackla, slipa) ett bra tag för att få dem så fina som möjligt men det gick inte att då dem 100%
5.2 racing: Öppna inte burken i onödan. Helst inte alls. Syret i luften är en av bovarna vid förvaring.
Anders_S: Minst en vecka i torrväder, lite blåst och värme så brukar det fixa sig. Anders
Anders_S: Gör ett enkelt fuktprov: Klipp till genomskinlig plast ca 0,5 kvm och silvertapa fast det noga. Låt sitta ett par dagar. Kondens på plastet? Säkert fukta i golvet och bör ej målas. Ingen kondens? Bra Det går att måla golvet. Detta är ingen 100% metod men kan ge en indikation hur det står till med golvet före en behandling. Anders
tompas11: Om du trots allt vattenblästrar så vore det intressant om du återkommer med bilder på resultatet, gärna före och efter blästringen.
Henjen: Det låter billigt! Vårt hus är 13/4 plan på ca 185 kvm. I vår offert från Demidekk har de räknat på 40 liter grundfärg, 54 liter täckfärg och 9 liter knutfärg. Totalt 15521 kr. Vi har begärt in offerter från 5 leverantörer och det är otroligt olika hur mycket färg de beräknar ska gå åt. Allt från 20 liter grundfärg + 40 liter täckfärg till 50 liter grundfärg + 90 liter
Jesca_j: Jag brukar dra en sträng med latex i hörnen för att minska risken för sprickor. Väven kommer också att göra så att en spricka syns mindre, men risken finns att väven skrynklar sig en aning om hörnet rör sig.
Ella: Tyvärr kan inte heller jag bidra med bilder eftersom vårt hus inte är målat ännu. Det får bli en bild på en färgburk då ;). Vi har valt S2500N som är en "ljust mellangrå" färg. Det byggdes ett hus på min väg till jobbet förra året som fick denna färg. Det blev grymt snyggt! Så jag gjorde som impossible skrev; knackade på och frågade om färgkoden. Fick både den och en
klaskarlsson: [citat] Med de dyrare (i mitt fall Beckers) spackel jag har provat så räcker ett 80 papper i handen väldigt långt ! :) En maskin skulle ta bort allt spackel... /K
stinamedk: Tack snälla för goda råd!! Jag skulle gärna vilja göra det själv för att jag tycker att det är kul. Men samtidigt vill man ju att det ska bli bra.... Ja, det tål att tänkas på. Ska kolla med några firmor och se vad de säger. Tack igen för tips. //stina
4integration: Hej igen, Jag har fastnat lite för en färg (eller färgkombination) som heter Furutorp från Alcro (se den här http://www.alcro.se/flash/comp/combo.aspx?nr=123 eller nedan) Har fått en provburk som jag skall testa och tanken är att den vita nyansen skall vara samma som Demidekk Antikvit. Alcro rekommenderar deras system "Bestå". Denna utgår ifrån att allt grundas innan två
meya: Alla färghandlare har egna "recept" på de "färdiga färgerna" och lämnar därför inte ut "recepten", för att ingen annan ska kunna kopiera deras. Om du får tag på ett färgprov på Sandsten så kan eventuellt din färghandlare, med hjälp av en liten apparat, läsa av vad den tycker är den närmaste kulören...
Neil_Peart: absolut ingen alkydoljefärg till galvade ytor, blir som ett vitt kalkaktigt pulver (försåpning) och du får flagning som följd de finns speciella grunfärger för galvad plåt, fråga särskilt efter primer för galvade ytor sen kan du ju måla över med en färg för plåt, även en linoljefärg funkar utmärkt till plåt, men endast på grundad yta :)
Johan Gunverth: [citat] Som mjölk, då... ;) Som sagt om färgen blandar sig väl (kör hårt med en propeller i ett par minuter) så kan den var tio år gammal så länge den inte har möglat eller frusit.
serdt: Ska ta tag i grovingången snart och eftersom den dubbeljobbar som hundrum också funderade jag på att prova på ovannämnda färg. (fläckar efter löptick är lagom skoj) Och undrade därför om någon här provat den? Vad tyckte du i så fall? Åsikter i allmänhet? LADY VÄGG Easy Clean
Alpha: Börjar sakta men säkert närma mig beklädnad av vägg efter mycket slipande å spacklande å klättrande :) Nu är ju väggarna inte helt släta utan är lite småvågig här och där p.g.a. timmerväggar, har justerat så mycket det gick med skruvar på spånskivorna för att få till det så när, tänkte jämna till alla svackor med spackel men hoppar nog över det med tanke på åtgången
Tobbefonsterfixare: om ni har möjlighet kör med en oljefärg då kommer det sitta som berget!
it-snubben: Fogen bör ju målas över oavsett om den gulnar eller inte. Eftersom fogen och det omliggande är olika material så kommer det ju att blekna/gulna i olika takt vilket ger nyansskillnad till slut ändå. Dessutom är det som Anders skriver. Omålad latex har en förmåga att dra till sig smuts som är omöjligt att få bort.
Anders_S: Inte något som helst problem med utefärg inne, speciellt inte när det inte alltid är uppvärmt. Anders