Vi ska måla om huset i vår och har funderingar på vilket fabrikat på färgen vi ska välja. Vi köpte en burk Cuprinol Fasadfärg (alkydolja) och började måla. Men nu har vi läst Folksams test av utomhusfärger och funderar på om det är dumt att köpa en färg som de har underkänt? Att vi ska ha alkydoljefärg är redan bestämt, men är det någon som har goda erfarenheter från Cuprinol Fasadfärg?

Inte har jag några dåliga erfarenheter.. ännu i vart fall men har målat en del med det.. Har faktiskt inte läst det testet ännu... Får ta å kolla det nogrannare..

Ta alla tester med en nypa salt. Husen lever i olika miljöer och under olika förutsättningar och att bara spika upp ett antal målade träbitar på några platser i landet ger inte ett entydigt svar. Cuprinol och Nordsjö tillhör samma koncern och hos Nordsjö heter motsvarande VX. Har målat i sommarstugan med både Nordsjö VX och Cuprinol Fasad. Stugröd för fasad och vit på inläddnad, mm. har nu 3 respektive 2 år gamla målade hus/uthus och ingen synlig påväxt trots att de ligger i skogsområde, men 5km från större väg och bebyggelse.
Både suger in ordentligt i panel, nästan lite för bra vid första strykningen så räkna med större färgåtgång än vad som står på burken. Kan se en antydan att Cuprinol är lite tunnare och kanske mattare i färgen än Nordsjö.
Ska fortsätta renovera och byta panel på ytterligare ett hus och då kommer jag nog att göra första med Cuprinol Fasad (billigare och lite tunnare) för att sedan göra färdigstrykning med Nordsjö. Japp, jag vet att det blir svår om det skulle uppstå problem att reklamera men varför göra livet lätt för sig, men jag litar på att Akzo kör med samma ingredienser för båda dessa varumärken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.