Hej !
Jag håller på att renovera upp källaren efter att vi dränerat grunden förra sommaren, och undrar nu
om man kan sätta microlit/färgväv på ytterväggen (lättbetong med puts) (samt måla den med någon slags silicatfärg då jag läst mig till här på forumet att väggen kan andas med den färgen.

Varför jag undrar det är för att då jag tagit bort all lös puts innan och lagt på nytt bruk samt spacklat lite så ser det ju inte så fint ut om man bara målar då man får blanka ytor där man lagat på en annars skrovlig vägg.

Var inne på Bauhaus igår och hörde med en säljare och han sade att man ABSOLUT INTE kunde ha microlit/färgväv på ytterväggen (lättbetong) då den inte skulle kunnan andas alls ...

Om man nu mot förmodan kan ha det i allafall, vad ska jag tänka på ?? Ska man ha något speciellt vävlim då. Vore väldigt tacksam för tips :).

/Nikko

Måla med en matt färg. Spackla upp väggen helt, om nu inte detta kanske gör så att väggen inte andas .

Glasfiberväven andas men det är ingen poäng med silikatfärg på den. Använd en vanlig tak/väggfärg istället.Och vanligt vävlim.
Anders

Anders_S skrev:
Glasfiberväven andas men det är ingen poäng med silikatfärg på den. Använd en vanlig tak/väggfärg istället.Och vanligt vävlim.
Anders
Okej, så kan jag köra på med microliten/färgväven men att väggen ändå kan andas så är det ju kanon !!! :)

Men du kan ju inte sätta microlit utan att spackla under!! Då ser det ju ut som sju svåra år.
Varför inte?

5.2 racing skrev:
Men du kan ju inte sätta microlit utan att spackla under!! Då ser det ju ut som sju svåra år.
Varför inte?
Nej, naturligtvis kommer jag ju att spackla bort alla ojämnheter och så innan jag sätter upp microliten. :D

andas spacklet då?

5.2 racing skrev:
andas spacklet då?
Det hoppas jag, kan bruket andas borde ju rimligtvis spacklet andas oxå ?

Det kanske Anders_S eller någon annan i branchen kan svara på ?? :confused:

Om du nu har dränerat som du skrev ska det inte finnas något fuktproblem!!
Därför naturligtvis bredspackling med ett mediumspackel inna mikroliten.
Anders

Anders_S skrev:
Om du nu har dränerat som du skrev ska det inte finnas något fuktproblem!!
Därför naturligtvis bredspackling med ett mediumspackel inna mikroliten.
Anders
Precis vad jag trodde :D, tack för svaret Anders, då är det bara att spackla vidare då :).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.