En fråga till duktiga spacklare;

Om man ska få pappskiten bra utan att spackla överdrivet mycket, vad är hemligheten???

Är färdig nu men funderar på vad mitt problem har varit då jag tillochmed la pappersremsan i blöt innan bara för att det skulle "sjunka" in i spacklet bättre...

Arbetsteknik mottages varmt !

Lägg först ett tunt lager (halva mängden som du behöver för första lagret) som du sedan lägger remsan över och trycker till, lägg sedan på ytterligare spackel och dra till så är du klar med första lagret. Men om du lägger på allt spackel och sedan remsan finns risk att den lyfter. Se också till att det är en remsa med perforering så luften kan pressas ut, lyckades vid ett tillfälle få fatt på en icke preforerad som var billig och den fungerade sämre. Har aldrig misslyckats trots jag är amatör och "hatar" spackling. Har även spacklat gipssidor utan fasning med pappersremsa och det fungerar men kräver lite mera arbete för att få en plan yta.
Du kan med fördel använda en smalare spackelspade när du lägger den första omgången innan du trycker dit remsan.

Redigerat:
Limma remsan med våtrumsklister. Spackla som vanligt.

Problemet kanske kan vara att jag hade för lite spackel som pappersremsan trycktes fast i. En del skarvar har en spricka i sig hur mkt spackel jag än lägger
Ang klister så borde väl vävlim gå lika bra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.