Färg, Måla & Tapetsera
Apprentice: Jagbetvivlar inte ett dugg att Scotte är bra, men går den få tag på till lika bra pris som Elegant?
ChristinaB: Tackar tackar! Använde en kniv och det blev ganska bra faktiskt!:-)
fresve: Det kan fortfarande bli fint, och då kan du måla. Jag målade i oktober för två år sedan, då var det 20 grader på dagarna, och en carport känns som man kan springa över rätt fort. Täcklasyr blir säkert bra, det har jag målat om hela vårt laserade hus med..
Apprentice: Beckers Breplasta Lätt Hand är ett trevligt spackel, även vanligt gipsbruk lär funka fint. Använder du billigare spackelkvaliteer får du räkna med mer efterarbete med slipning osv. I verktygsväg behöver du ett par breda (ca 20-30cm) spackelspadar, en att sleva upp spackel med och en att spackla med.
Fnashack: Jodå, det har gått superbra -fick revidera planen lite så det blev först ett flödigt lager shellack över allt, sedan två lager grundfärg (lösn.medels) sedan två lager fönsterfärg av alla varianter, men råkade ha ett antal liter över och ville åt den blankare ytan -det verkar än så länge funkat hur fint som helst. Lite beroende på märke på grundfärgen märkte vi dock att
toker78: Jag håller själv på att renovera hemma och ångar ner mina tapeter, det funkar jättebra. Kan varmt rekommenderas. Jag har betongvägg bakom så där är det bara att ånga på, har inte provat på gips men kan tänka mig att man måste vara lite försiktigare där.
Jens_H: Nej, det tycker jag inte att du ska göra. Utifrån vilken golvfärg du väljer bör du använda rekommenderad grund just för den produkten. Vissa produkter fungerar inte tillsammans även om det borde fungera.
Apprentice: Måla trä ska man ju helst göra när det är som kallast på året, för då kommer man pga den torra luften åt alla glipor. I erat fall kan ni ju tom grunda innan montering. Vill du vara riktigt säker så använd först schellacklösning på alla kvistar och sedan oljebaserad grundfärg typ Nordsjö Spärrvit / Beckers Nondrop så ska det nog bli vitt alltid.
tallmilan: Finns ett hundra tal trådar om det. "äkta falu" med lilla huset som symbol blir inte lila när den blir gammal plus att den dödar mögel på väggen (helt otroligt när man ser det, prickar på våren - bort till hösten) Vårat uthus har inte målats på 100 år ser kanon ut, bostadshuset var målat med "något rött" - det blev lila ton och mörk. Målades om för två år sedan till Falu
esox71: Slipade vårt tak, målade med snickerigrund och två färdigstrykningar med glans 10. 2 år gammalt och ingen genomblödning. Blev dock ganska dyrt att måla 45 kvm så här. Så i ett av sovrummen snikade jag till det som ett "experiment" och målade med nån sketen no-name takfärg med glans 3 för typ 199:- för 10l. Tror jag fick stryka 3 ggr. Den sitter också kvar fortfarande och inga
toker78: Jag vet folk som gjort det men inte hur de gjort.... resultatet blev bra! Men klart att rolla med strukturfärg kanske inte en är så dum ide...
Poggan: Vi kommer att vänta med slutmålningen till våren, runt maj är det tänkt....
Biet: Vår katt har rivit hål i tapeten i köket! Det är relativt nytapetserat och hon hittade väl nån liten springa att sätta klorna i. Hålen går över två våder och vi har inte två hela våder kvar. Hur gör vi enklast/snyggast för att laga hålen?
Andreas12345: Du behöver inte göra rent penslarna med lacknafta, det funkar utmärkt med (mycket) såpa i vatten.
Myrlejon: Tack för länken! Hade inte sett dessa levrantörer förut. Men nu har jag redan beställt från Gysinge då frakten bara var 99 kr. Passade på eftersom de reade färgen denna vecka ut.
impossible: Hej Omar! Ditt inlägg har flyttats till forumet för "Färg, måla & tapetsera" då "Hemma hos" är tänkt till bilder på färdiga hus. //Impossible
Poggan: Putsa upp väggen på sedvanligtvis. Du kan även bredspackla med sandspackel. Eller använda Finja´s Vägg Rot 360, som även den fungerar bra! (använt den själv). Färgen vet jag inte riktigt, men mitt hjärta säger silikatfärg.
spocks_beard: Nej jag tänkte du skulle tapetsera rätt på väggen, du lär märka om det funkar eller inte. Men jag tror inte det är så smart iom. att det nog alltid kommer lite fukt genom väggen. Däremot att hålla på med plåtreglar osv. bara för en tapet känns lite overkill. Du kanske får måla en tapet istället :)
krillek: Vi har målat alla källarväggar med vit silikat. Det handlar om sovrum (två) hall, snickeri och Tvättstuga. Färgen har nu suttit ett par år och vi har inga problem med smuts. kritvitt och fint fortfarande! Färgen är dyr.
_bystrom_: Det låter fint ja, men den är ganska sölig. Jag gillade den inte så där värst...
yuphin: hej! har monterat dörrfoder runt den nya entredörren i sommarstugan (invändigt)..köpte obehandlad dörrfoder av furu och undrar om någon har tips på vilken typ av lack eller färg man kan behandla fodret med? resten av stugan har en ganska mörk lasyrliknande färg så lite åt det hållet kan jag tänka mig, fast lite ljusare...tack för eventuella tips...
ullberg: Som någon redan sagt så ser man ganska stor skillnad på Servalac AQ & V-Mill om man öppnar burkarna, V-Millen är mycket fetare och mer tixotrop än AQ. Om man vågar dra lite tjockare lager tycker jag det är mycket lättare att få ett jämt resultat med V-M (jag tycker AQ är riktigt svår att får bort penseldragen i) men det är ganska lätt att ta för mycket och istället få
torke1: Vi målade vårt tak blankt med 70-blank vattenbaserad lackfärg. Sk*tsnyggt. Men vattenbaserad lackfärg är svindyrt. Vill minnas att jag betalade runt 500 för 3 litershinkarna på Beckers. Bästa nybörjartipset är annars att handla all färg i en riktig färgaffär. Se till att få ett byggrabattkort i din favoritfärgaffär så får du oftast 20-30% rabatt.