7 936 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Misslyckad väv
Har satt glasfiberväv, lågstruktur, men underlaget var inte det bästa. Rev tapet, spacklade, rev på nytt, spacklade igen men ändå blev det bubblor under pga av att de gamla lagren släppte. Bubblorna syns förstås efter målning, vad kan jag göra för att rätta till misstaget? Väggen är nån form av puts på tegel tror jag, tyckte mig hitta nåt vassliknande material i väggen.
Räcker det att skära upp o limma bubblorna? Riva upp? Sätta på nåt skivmaterial istället?
Kjell G
Räcker det att skära upp o limma bubblorna? Riva upp? Sätta på nåt skivmaterial istället?
Kjell G
Länk till en tidigare tråd ang materialet i din vägg 
Nu skriver du inget om var din vägg finns, är det i en villa eller en lägenhet, i hallen eller köket eller var ??
Uppdaterad:
*gapskrattar* Länken glömde jag
Nej, tanken var mera om det är i en villa eller i ett hyreshus, det finns båda delarna på Hisingen så vitt jag minns
Är det reveteringstegel eller en plankvägg tro?
Nu skriver du inget om var din vägg finns, är det i en villa eller en lägenhet, i hallen eller köket eller var ??
Uppdaterad:
*gapskrattar* Länken glömde jag
Nej, tanken var mera om det är i en villa eller i ett hyreshus, det finns båda delarna på Hisingen så vitt jag minns
Är det reveteringstegel eller en plankvägg tro?
Redigerat:
Lägenhet är det, hyresrätt. Kan vara revetering, borrade i en annan vägg med betongborr (väggen lät hård) och dammet var tegelrött. Nu vet jag inte riktigt vad revetering är men det är kanske en bisak.
Tack för länken, ska kolla den
Kjell G
Tack för länken, ska kolla den
Kjell G
Så materialet/underlaget kommer att avgöra hur jag ska behandla problemet, hur fortsätter jag om det nu är reveterat?
Vilket av tidigare alt. kan vara lämpligt? Riva upp? Limma? Lägga på skivor?
Kjell G
Vilket av tidigare alt. kan vara lämpligt? Riva upp? Limma? Lägga på skivor?
Kjell G
Det är inte idealt att sätta väv utanpå gamla tapeter, det brukar alltid bli problem om man inte gör ett ordentligt underarbete.
Antingen drar man ner allt papper från början innan man spacklar, eller så spärrar man väggen med tex oljefärg eller en våtrumsgrund så att inte pappret kan suga upp mer vatten.
Men att fixa bubblorna i väven i efterhand finns nog inget säkert knep på, känner du någon inom sjukvården kan du fråga om en större spruta och försöka spruta in lim bakom och sen trycka till. Jag vet att jag fått en hos tandläkaren, de hade rejäla doningar
Johan
Antingen drar man ner allt papper från början innan man spacklar, eller så spärrar man väggen med tex oljefärg eller en våtrumsgrund så att inte pappret kan suga upp mer vatten.
Men att fixa bubblorna i väven i efterhand finns nog inget säkert knep på, känner du någon inom sjukvården kan du fråga om en större spruta och försöka spruta in lim bakom och sen trycka till. Jag vet att jag fått en hos tandläkaren, de hade rejäla doningar
Johan
Det blir nog till att skära upp, limma (lättare än spruta?) Kollar sen resultatet, är det OK så målar jag, annars får jag ta på mig hästjobbet att bredspackla eller rättare hyra in en målare som gör det. Han eller hon kanske också kan säga om iden är dödfödd eller inte. Efter bredspackling blir det målning och då hoppas jag på väggfärgen från Flugger som använts tidigare Flutex 10, den funkade kanon i övriga delen av lägenheten.
Kanske kan dokumentera insatsen även om det aldrig är kul med misslyckanden.
Kjell G
Kanske kan dokumentera insatsen även om det aldrig är kul med misslyckanden.
Kjell G
Det går alltid dölja småfel i väv med ett sandpapper och lite färg 
Men om du skär upp och tapeten bakom är lös så låt den sitta kvar bakom, det är svårt att spackla bakom väven när den redan sitter där.
Hur längesen är det du målade förresten? Det kan dröja ett tag innan fukten helt har släppt från väggen. Är det bara ett par dagar sen och det inte ser rent för hemskt ut nu så ge det ett par dagar till. Ibland kan det ta lång tid innan bubblor sträcker sig speciellt när man använder vävlim.
Men om du skär upp och tapeten bakom är lös så låt den sitta kvar bakom, det är svårt att spackla bakom väven när den redan sitter där.
Hur längesen är det du målade förresten? Det kan dröja ett tag innan fukten helt har släppt från väggen. Är det bara ett par dagar sen och det inte ser rent för hemskt ut nu så ge det ett par dagar till. Ibland kan det ta lång tid innan bubblor sträcker sig speciellt när man använder vävlim.
Har tagit mig samman, nu efter ett tag, det blev till att helt riva av väven. som tur var satt den inte utan följde snällt med. Många lager tapet har tagits bort och nu blir det vanlig tapet istället, struktur av nåt enkelt slag. Sedan målning. Gjorde först ett liknande försök i köket där det suttit en fondvägg o max två lager tapet, tyckte allt såg bra ut men likaväl släppte underlaget när lim o väv kom på. Blev till att riva ner där också.
Kontentan: använd inte glasfiberväv på gamla tapeter, den är för tät och tillåter inte bubblor att dra sig tillbaka (om du inte har bredspacklat ett rejält lager! vilket jag alltså inte gjort.)
Kjell G
som måste bikta ett enstaka misslyckande
Kontentan: använd inte glasfiberväv på gamla tapeter, den är för tät och tillåter inte bubblor att dra sig tillbaka (om du inte har bredspacklat ett rejält lager! vilket jag alltså inte gjort.)
Kjell G
som måste bikta ett enstaka misslyckande
Bra att det löste sig till slut ändå 
Klicka här för att svara