Vi har för närvarande furupanel i alla innertak som vi har målat med starkvit panellack (Alcros). I köket måste vi däremot täckmåla eftersom det skiljer för mycket i nyans på träet när överskåpen är borta och det kommer att synas även när de nya skåpen kommer upp.

Om vi skulle måla ett varv med panellacken först istället för att lägga på shellack, kommer kvistarna att blöda igenom om vi målar med täckande takfärg sen?

Grejen är att det är huuuur mycket kvistar som helst i taket, vi skulle i princip behöva måla hela taket med shellack för att täcka alla, och eftersom vi har panellack kvar tänkte vi att vi kanske kunde använda den istället...

Måste använda kvistlack. Lägg ner det arbetet nu, kådan är inget kul när den blöder

Kvistlack eller oljegrund. Jag hade kört med oljegrund.

5.2 racing skrev:
Kvistlack eller oljegrund. Jag hade kört med oljegrund.
Okej, Kvistlack OCH alkydfärg :D då är man rätt safe om man färdisgstryker med vattenbaserad

cameljointen skrev:
Okej, Kvistlack OCH alkydfärg :D då är man rätt safe om man färdisgstryker med vattenbaserad
Jepp, Båda två måste ju vara klockrent!

apotekarnes
Ett tips är att använda kvistlack på sprayburk, speciellt om det är frågan om ett tak. Då slipper du skydda golvet mot dropp, vllket man kanske bör göra om man penslar på lacket.

jag har för mej att shellack är utspädd trälim. någon som kan bekräfta?

Nej, schellack är inte utspätt trälim, det är harts, dvs torkad växtsaft från en sorts fikus utblandat med ett färgämne från några arter av sköldlöss vanligtvis blandat med etanol. Vet inte om trälim någonsin baserats på shellack men idag gör den inte det.

Jag har testat shellack i sprejform och tyckte inte att det var riktigt så praktiskt som det lät. Visst, den gick fort att få på, men det blir gärna ringar som måste slipas ner och den var redigt seg att slipa. Slipar man inte, så syns ringarna väldigt väl efter målning. Många burkar gick det åt också, dyrt...

apotekarnes
Jag tycker att det blir mer ojämnheter att slipa när man penslar på schellacken än när man sprayar, men det kanske är jag som slarvat med strykningen. Sprayar man bara försiktigt och väldigt lite blir det inte många fläckar som behöver slipas.

Sorry att jag bryter in i din tråd... men måste man även kvistlacka om taket är gammalt dvs orginal från 70 talet? Avger kvistarna kåda hur länge som helst?

Jag målade om min sommarstuga förra året (byggd '77) och kvistlackade efter konstens alla regler. När jag sen började måla väggarna med vattenbaserad grundfärg och snickerifärg fick jag genomslag - inte på kvistarna utan på resten av träet. Fick spärra rubbet med oljebaserad grundfärg och sen snickerifärg på det. Med andra ord - Gammalt trä är ingen garanti för att slippa genomslag...

Så om jag ska utläsa alling rätt, den totalt idiotsäkra varianten för att inte behöva riskera att måla om f-nskapet till takpanel igen är alltså;

1. kvistlack -ska vara shellack, ej ngt vattenbaserad variant
2. oljebaserad grundfärg
3. oljebaserad snickerifärg

Har jag kopplat allting rätt då :-)

Vem har sagt att en vattenbaserade skulle vara sämre är äkta shellack. För övrigt inte helt lätt att få tag på fikuslusbaserade :-) shellacken, den slutade ju säljas för nåt år sen...

/A

Shellack finns att köpa lite överallt... men köp den i flingform och lös upp med t- röd, eftersom den har ganska begränsad livslängd i färdigspädd form. Om man lagrar den för länge så torkar den inte, den blir lite gummiartad. (fråga mig inte varför) Ett par månader, sen är det bara att slänga. Ernst P i Göteborg säljer denna ädla produkt i diverse varianter, Byggfabriken har också samt alla färghandlare värda namnet!!
Det är en fantastisk lack!! Man har tex hittat saker lackade med shellack i egyptens pyramider där lacken varit intakt.. jag tror inte alkydlacker håller lika länge..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.