3 051 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
sätta gips
skall fixa lillsonens rum och trodde att tapeterna där satt bra, började slipa skarvarna och de som satt upp dessa tapeter har verkligen gjort ett rikgtigt dåligt jobb, tapeterna sitter knappt fast på mitten av våderna. Så nu funderar jag på att sätta rep gips. men min man är tveksam, hur får man det snyggt runt fönster. vårt hus är deån 50 talet och vi har inga fönsterfoder på insidan, hmm svcårt att förklara, men runt fönstrena kommer det då att bli öppen gips ju.
Fattar ni? hur gör man med det?
Fattar ni? hur gör man med det?
Ja då kan man ju kanske sätta dit foder, eller bara vanlig hörnlist annars... Förmodligen är det vanliga djupa smygar ni har väl, och då e de inga foder normalt sätt..... Men ett par allmogefoder skulle väl inte bli fel..
Du måste nog ta bort alla lister för att få till det där. Sen tillkommer utflytt av elkontakterna med samt en massa spackling och slipning.
Ta istället och blöt ner tapeten som sitter, dra väck alltihop som sitter löst. Sen så bredspacklar du väggarna eller köper en sådan där återställningstapet som finns för just sådan här tillfällen.
Att gipsa för lite dåligt fastsatt tapet är overkill om underlaget i övrigt är bra.
Ta istället och blöt ner tapeten som sitter, dra väck alltihop som sitter löst. Sen så bredspacklar du väggarna eller köper en sådan där återställningstapet som finns för just sådan här tillfällen.
Att gipsa för lite dåligt fastsatt tapet är overkill om underlaget i övrigt är bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Det är nog enklast som Cheesus föreslår. Ta ner tapeten helt. Det finns speciella apparater som med ånga löser upp tapetklistret fort och lätt. (Tapetborttagare på Jula 299kr)
Ja är det betongväggar bör du ånga ner tapeterna. Ska du gipsa så måste du antingen regla bakom eller ånga ner dem ändå för att kunna limma upp gipset.
Jag håller själv på att renovera hemma och ångar ner mina tapeter, det funkar jättebra. Kan varmt rekommenderas. Jag har betongvägg bakom så där är det bara att ånga på, har inte provat på gips men kan tänka mig att man måste vara lite försiktigare där.
Klicka här för att svara