R
rulltupp: Vi har provmålat ungefär hundraelva gånger och tom målat en omgång i hela rummet med S0502-G och det blev isblått, inte alls den dimmiga färg vi ville ha(endast när solen gått ner). Vi har nu beslutat oss om att frångå den grönatonen och satsa å ljusljutst grått, som passar till lite ljusa ballerinafärger och vita vintage-tyger. Vad blir snyggast 0800-N eller 1000-N? den
5 svar · 3,7k läst
_bystrom_
_bystrom_: Vattenlöslig, inga problem. Mellanslipa efter grundning, grunda igen, färdigmåla. Glöm inte att tvätta.
1 svar · 3,9k läst
fresve
fresve: Antar att det är en hall i samma utrymme. Jag hade satsat på samma tapet eller måla överallt. Alternativt göra ngn slags fondvägg på den delen som är högst. Randigt kanske inte är så lämpligt då man antagligen vill att det skall se så brett ut som möjligt.
1 svar · 1,6k läst
fresve
fresve: Söker man på EasyCover här på forumet får man ju fram ett helt gäng med trådar om just detta och alla alternativ. Kan nog dock ge en snabbrecension av de trådarna: EasyCover verkar vara bäst av alla alternativ, täcker mest. EC täcker inte alla ojämnheter, se upp med sådant som sticker ut! Håligheter skall spacklas först. En yta som blir när man tex rivit ner en tapet täcker den
8 svar · 17,9k läst
S
syjwg: Det är nu fem år sedan. Jag har precis kontrollerat och man ser ingen skillnad alls i nyans. Känns fortfarande som gummi och är väldigt osynligt. Färgen på tuben jag använde var "gråvit" och inget annat.
28 svar · 17,8k läst
·
G
Gonate: Vilket trä är det man kan fernissa så det blir riktigt snyggt och hållbart för hård miljö (utomhus året om)
0 svar · 1,7k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jag hade nog använt en oljegrund istället för kvistlack. Eller en gång kvistlack, en gång oljegrund och sen färdigfärg.
4 svar · 3,8k läst
J
JK: Hej, vi har en stödmur nedanför vår uteplats, som på ena sidan omger vår pool. Stödmuren är ca 1,5 m hög och ca 15 m lång, gjuten i en bågform. Vi funderar nu på att inte har stödmuren "naturell" utan att måla eller rappa den. Var har ni för tips och råd att ge oss? J
0 svar · 1,9k läst
Bloink
Bloink: Jag är medveten om att skivan kommer att bli mörkare efter oljning, jag skulle vilja ha den något mörkare. Men jag ska kolla upp det där med piggmenterad olja. Tack för tipset!
2 svar · 5,6k läst
5.2 racing
5.2 racing: Strumpbyxor funkar kanon. Lite söligt blir det, men man slipper köpa ny burk iaf.
4 svar · 7,8k läst
Y
yli@home.se: Jag skrev tidigare på detta forumet en tråd om ifall ngn hade målat med Tinova VX i färgen "Trägrå 4" och fick inte så många svar. Nu har jag dock photoshoppat lite för atts e hur det skulle kunna bli. Står dock fortfarande i valet och kvalet mellan mörkrött, antikgrått och gräddvitt vad gäller färgen på fönster och dörrar. Har bloggat om färgerna och visar bilder där - kika
0 svar · 2,9k läst
Y
yli@home.se: Ah, ok. Huset var fint i alla fall!
4 svar · 3,9k läst
·
Sophie
Sophie: det är nog just pga det som jag oxå blandar som jag gör...har målat mycket med konstnärsfäger (olja) och då blandar man ju lite och på måfå och blandar om etc...
19 svar · 17,2k läst
J
johab: Tack för tipsen! Fler som har erfarenheter?
2 svar · 3,1k läst
·
J
Jens_H: Du kan använda dig antingen av "Nordsjö Klassisk silikatfärg invändig" eller också ta en vanlig väggfärg typ 20 glans.
4 svar · 2,0k läst
J
Jens_H: Det är inget fel i att använda den färgen du skriver om. Det enda man måste försäkra sig om är om det är någon större fuktvandring i väggarna. Är det ytterväggar, i källare eller under mark? Om det är ytterväggar bör du kontrollera vad den är målad med utvändigt. Om du har akryl utvändigt bör du definitivt använda dig av en "öppen" färg typ silikat för invändigt bruk.
4 svar · 2,0k läst
J
Jens_H: Ja, golvrollern är väldigt lik en lackruller lite filtyta liksom. Den ska inte vara lika luddig (antex, rilon, elon)som en väggroller utan gärna av garn eller filt.
10 svar · 12,6k läst
J
Jens_H: S0502-Y låter som ett mycket bra alternativ tycker jag. Den kommer att se vit ut, men inte sticka i ögonen när det är dagsljus ute. Typ av färg finns många. Silikatfärg som du nämner bör endast användas om huset är tidigare målat med det eller om det är omålat. Bindemedlet är vattenglas/vattenkristaller som har en väldigt hög fuktgenomsläppning. Målar man den på ett hus målat
4 svar · 5,0k läst
K
KEH: Om du väljer att ta bort listerna är mitt tips att lägga en sträng med latex i skarven mellan list och vägg efter att du satt dit dem. Jag har gjort så att jag målat väggen efter att jag satt dit listerna. Den färg som trots allt kommer på listerna kan man torka av och sen måla ett lager med den färg listerna ska ha. Detta gör att det inte glipar något och döljer även eventuella
2 svar · 5,4k läst
A
Alko: [citat] Kitt har funnits ett par hundra år längre än aluminiumbleck, så det är väl tidigt att säga iofs. Dessutom är det viss skillnad på kitt och kitt, menar du solikonbaserad eller linoljebaserad? /A
1 svar · 1,7k läst
C
carax: Kör sandblästring och grundmålning för billig penning så håller det sig lite längre. Rosten var överflödig...
2 svar · 1,5k läst
F
Fredrik Simson: Det visade sig att färgen som pärlsponten var målad med sedan tidigare (30-talet) var för fet att måla färdigfärg på. Så visst blir det till att grunda iallafall.
3 svar · 7,4k läst
T
TorpSara: Talk är ett gammalt knep!
1 svar · 1,1k läst
E
ecslakr: Hej, vi har ett vitt kök med 2 st vitrindörrar i avvikande färg. Nu är det så att vi skulle vilja måla om vitrinluckorna för att förnya köket lite grann (köper en ny Pappelina matta också)... Kan någon tipsa om duktig sprutlackerare i Lomma / Lund / Malmö regionen?
0 svar · 5,3k läst
L
larsa_c: Lacknaftabaserad lackfärg.... Gärna högblank... Då behövs ingen grund.
3 svar · 1,9k läst
G
greven80: den rollern suger fett köp den inte !!!!!!!!!!!!!! bättre att pensla hela taket
1 svar · 1,8k läst
Sophie
Sophie: Om du väntar på att det ska torka för att kunna måla så är det inte nödvändigt. Målar du med linoljefärg ovanpå kan man måla efter bara ett par dagar. Kittet ska inte vara helt torrt, det är bättre att det torkar långsamt under färgen. Då behåller det funktionen längre innan det blir torrt och sprött och börjar lossna. Man måste bara vara försiktig när man målar så man
1 svar · 7,6k läst
P
Poggan: Man bör nog använda akrylbaserad fogmassa istället.
7 svar · 25,2k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Har precis fogat om golvet i mitt badrum(5 kvadrat, 15cm plattor) till en mörkare färg och det är slitsamt. Nu hade jag ju inget specialverktyg , men det är nog jobbigt även om man har. Mjukfogen skar jag bort med rakblad så djupt som jag vågade.
4 svar · 6,7k läst
T
Thomas77: Tack för tipsen :)
3 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.