Hej,

Vi har någon form av ytskikt på våra innerväggar som verkar vara struktur med gips (nästan som en rappning) utan "våder" såsom en vanlig tapet.

Nu skall vi sätta igen en dörr på ett ställe och även ändra två valv till "raka" passager utan valvbåge - men hur gör man då med ytskiktet - det finns ju ingen "tapet" att dra ner om vi vill sätta ny väv i hela rummet och att komplettera de nya ytorna kommer inte att ge samma utseende för vi har ingen aning om hur det är applicerat...

Tips mottages tacksamt!

Vänligen

TMC
 
Hej,

Jag skulle välja mellan att bredspackla väggarna alt. sätta renoveringsgips.
Bredspackling bygger mindre men kräver mer jobb. Renoveringsgips bygger 6 mm det är ju enklare att sätta upp... :)
 
Ok, bredspackla är att föredra - men om man sätter renoveringsgips måste väl tak- golv- foder- och övriga lister flyttas ut på den nya ytan och vad händer med alla eldosor, dom sitter väl kvar "innanför" renoveringsgipsen och då "når" ju inte locken/brytarna sin dosa. För man kan ju inte flytta ut dosan utanpå renoveringsgipsen för då passar dom ju inte med VP-rören som har sin fasta position inne i väggarna..hm...hur gör man här?

Bredspackla, vad är det för spackel då och hur i herrans namn får man det jämnt nog att sedan sätta väv ovanpå?

Märks att jag är grön va? :-)

Vänligen

TMC
 
Har du provat att helt enkelt slipa väggen?
 
Beckers Breplasta Lätt Hand är ett trevligt spackel, även vanligt gipsbruk lär funka fint. Använder du billigare spackelkvaliteer får du räkna med mer efterarbete med slipning osv.

I verktygsväg behöver du ett par breda (ca 20-30cm) spackelspadar, en att sleva upp spackel med och en att spackla med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.