Färg, Måla & Tapetsera
Resfeber: Tusen tack! Det låter som en bra början!
ribo500: Tusen tack för alla goda råd. Ska försöka få till det....Vore skönt att slippa byta överliggaren, som är jäääättelång, runt halva huset, och dessutom avdelad med en stolpe varannan meter.......
peor: När vi fick huset omputsat så använde arbetarna ett elverktyg som såg ut ungefär som en vinkelslip. Men istället för en stenkapskiva så hade man en "diamanthyvel". Nu, tio år efter att ha sett den, så vill jag likna anläggningsytan vid kronan på bergborren i Hallandsåsen. Fördelen med detta verktyg var att den effektivt skar bort översta lagret på putsen, dvs all plastfärg. Där
skogsmulle: Hej Sara, Jag undrar över grundfärgen för sponten är mörkgrå och det skulle bli lättare att täcka eftersom färgnyansen jag ska måla med är nästan vit. Dessutom är det bara bra att veta för framtiden :=) Brytfärgen är en sådan som färgaffärerna använder i sina brytfärgsmaskiner. Jag köpte gul, röd, blå och svart för att kunna blanda till vilken kulör som helst, jättekul!
5.2 racing: S 6500-N kommer kännas lila. Då är det nog bättre att gå mot 5000-N
Jens_H: [citat] Skär bara ut mattan och lägg sedan golvet flytande fram till alla skåp och täck sedan med kvartsstavar längs med kanterna. Snabbt och lätt.
bygga_bo: Vågar inte tänka på vad flaskorna med färg kan kosta... det är väl ungefär som med en bläckstråleskrivare - köp den billigt och bli ruinerad på patronerna... Om man inte kan köpa tomma flaskor som man häller sin egen färg i (de vill väl undvika det om det skall vara enkelt - det kan vara klurigt för gemene man att spä till rätt viskositet) så faller hela konceptet direkt om man
TorparJohan: Använder den alltid när jag tvättar före målning men att man kunde lösa färg på det viset var ett bra tips, måste testas. Tack _byström :D
TorparJohan: Testa att rolla på Tapetstrip och lägg plastfilm eller en sopsäck över så att det får ligga fuktigt ett par timmar eller över natten. Var försiktig så att det inte blir för fuktigt så att du förstör dörrarna eller formen på dom. Bättre att låta verktygen jobba än kroppen :D Tapetstrip finns att köpa i färghandeln. Vad du ska göra efter det beror på underlaget. Förmodlingen
Videoten: Håller med. Ett varv grundfärg räcker, är inte meningen att grundfärgen skall göra så att det täcker eller ger en jämn yta utan det fixar du med täckfärgen. Tänk på att ju större glanstal du har i färgen desto "svårare" är det att inte få det att bli flammigt.
Macewe: Målade något liknande och använde fönsterfärg. Fick dock måla tre gånger för det svarta oljejoxet som var på stolarna gick inte bort helt med slipmaskinen och lyste igenom.
Poggan: Hej! Vi håller på att måla våran fasad med Tinova´s Trägrå 5, knutar, fönsterfoder blir nån "vit" variant, kommer inte ihåg vilken, men iaf i Tinova´s serie. Vi tycker själva att Trägrå 5 är kanon å snygg, då vissa gråa kan gå i "blått" vilket vi inte vill.
Lycke: Jag provade att grundmåla men det syns alldeles på tok för mycket ändå. Nästan MER, för tidigare hade dörren en mörk färg men nu målar jag vitt och då blir de små hålen som svarta skuggor. Jag testar det där med Plastic Padding, låter enklast, och målar sedan över igen med den där krämiga oljefärgen som jag köpte (dörrfärg från Butinox). Tack för tipsen, alla!
Silur: [citat] Tack! Fint hus med!!!! Idag vra målarna hos oss och mätte. Tyvärr går det inte att måla nu. Panel är blöt. De föreslår vänta till April och vi har inget annat alternativ. Huset sägs vara "riktig" grundad från fabriken (inte bara grundad för transporten). Vi hoppas nu att huset klarar av vinter . Vi blev änsliga med beskedet men nu är vi lugnare.
jerk: Använd Cascol S 30 istället, den är mer gummiaktig och tål mer än latex dessutom så spricker den inte som latex gör när den eftertorkar. S 30 kan man täta ganska breda springor med utan problem och den går bra att måla över. Den finns också att få i olika NCS kulörer Jerk
Bogeymannen: Till Chief_Ryback Vad är det som är helt vansinnigt och tidskrävande att speca momenten på fakturan? Vi har renoverat ett hus på annan ort och ej varit närvarande då målarfirman har jobbat på huset. Vi var inte nöjda med resultaten och när fakturan kom så reagerade vi givetvis på antalet nedlagda timmar. Då krävde vi att få fakturan specad.
5.2 racing: Det bästa är noga att göra följande behandling; Kvistlack- oljegrund- 2 ggr färdigfärg typ V-mill eller Snickerifinish.
NyfikenVit: Jakobsvit låter som ett namn en viss tillverkare satt på en vit färg som brutits enligt ett visst egenpåhittat recept. Om jag minns rätt har Flügger en nyans som heter "Jakobsenvit" om det kan vara den du menar? Sen brukar det vad jag har förstått sällan finnas exakta NCS färgkoder för vita brytningar, eftersom de innehåller så lite pigment (tex kan en brytning ligga någonstans
slingan7: Hej, någon som tapetserat med tapeten Velvet från Eco (tapet med sammetstryck)? Jag känner mig lite osäker, den lär ju inte tåla avtorkning med svamp om det kommer ut klister i skarvarna, och kan man använda plastskrapan för att sätta den, eller ska jag ta en borste? Snygg är den i alla fall! Tacksam för alla råd
_bystrom_: Den gröna färgen du talar om brukar med tid bli ganska så knallhård och tappa greppet mot betongen. För ett resultat som står sig 20 år till skulle du kunna fräsa bort färgen med en liten handhållen golvfräs (minns inte det exakta namnet, men finns att hyra) eller en ABS-slip - beroende på storleken av garaget. Vad gäller skadorna kan du skrapa ur och lappa med i stort sett valfritt
camli: Vi håller på och fixar ett nytt sovrum i källaren och har nu kommit till funderingar på vad vi skall ha på väggarna. I övriga utrymmen har vi målad glasfiberväv men i detta rummet känns det aktuellt att tapetsera om det är möjligt. Planen är i så fall att först sätta renoveringstapet direkt på den putsade betongväggen och sedan tapetsera på denna. Funkar det eller bör man
_bystrom_: Du får va jävligt noga att rengöra och dona när du sprutar silikat, den både etsar och löser vissa metaller. Kan ställa till problem...hyr en spruta på Cramo/Ramirent/ vad du nu har för något ställe i närheten. Ring och hör, men du ska ha en stark en som suger genom sil i hinken.
aje99: Skall prova både silikonborttagare och försöka hitta en vattenavskiljare till tryckluften.... Tack för hjälpen
_bystrom_: Kvistar kan bubbla ut kåda i åratal. På vårt hus, byggt -83, bubblar fortfarande kvistarna ut mer kåda, trots upprepade försök att få bort det...
AstaS: Det håller jag med om. Tyvärr finns det inte SÅ mycket att bevara i vårt hus. Det mesta är utbytt. Men vi har en del fina innerdörrar, vi har vedspis och kakelugnar och vi har en gammal trappa. Jag tror att alla fönsterramar - eller vad det nu heter - är utbytta, å andra sian är de verkligen utbytta med kärlek, och DEN kärleken känner jag att jag vill bevara - vare sig det skulle