Fnashack skrev:
Så om jag ska utläsa alling rätt, den totalt idiotsäkra varianten för att inte behöva riskera att måla om f-nskapet till takpanel igen är alltså;

1. kvistlack -ska vara shellack, ej ngt vattenbaserad variant
2. oljebaserad grundfärg
3. oljebaserad snickerifärg

Har jag kopplat allting rätt då :-)
Jag använde vattenbaserad snickerifärg som slutfinish - mest med tanke på att den inte gulnar med tiden.

Prova med en Isolergrundfärg, samma typ av färg som används till nikotinskadae ytor, men du måste måla 2 ggr med den speciella grundfärgen. Därefter är det bara att måla paneltaket med förslagsvis en vattenburen 10 glans lackfärg, kulör 0500

Jag har gjort en hel del tak på detta sätt och inga gamla kvistar blöder igenom

Hmmmm ok, det där med vattenbaserad på slutet för att slippa gulningen var ju smart.

Leo M -Vad heter den isolergrundfärgen då? Lite mer specifikt sådär när jag ska iväg o shoppa :-)

Fnashack skrev:
Så om jag ska utläsa alling rätt, den totalt idiotsäkra varianten för att inte behöva riskera att måla om f-nskapet till takpanel igen är alltså;

1. kvistlack -ska vara shellack, ej ngt vattenbaserad variant
2. oljebaserad grundfärg
3. oljebaserad snickerifärg

Har jag kopplat allting rätt då :-)
1. Kvistlack lösningsmedelsbaserad 2 lager. Det har kommit vatenbaserad men den är ej utvecklad för att vara bättre skydd mot kvistar utan bättre för miljön och ens hjärnceller...

2. Oljebaserad färg, 2 lager, finns riktigt tuffa färger, Nordsjö hade/har en som heter spärrvit. Den stänger inne nikotin bland annat.

3. Vattenbaserad färg.

Den oljebaserade färgen gör även att du inte får genomslag av själva trät vilket ALLTID händer i gamla hus när man skall måla över furupanel. Två lager med olja gör susen mot det mesta.

Oki doki -då reviderar vi den idiotsäkra lösningen;

1. lösningsmedelsbaserad kvistlack eller shellack -vi har köpt shellack på byggmax, hoppas det funkar bra...
(Får väl offra några hjärnceller i spritångorna -OM vi behöver måla om f-nskapet, DÅ lär jag bränna fler celler i ren frustration!)
2. Oljebaserad grundfärg
3. Vattenbaserad snickerilackfärg

Cameljointen: Om vi målar hela panelen med shellacken, behöver vi då lika noggrant tänka på steg två med spärrvit -eftersom panelen mer består av kvistar än av trä, så känns det enklare att måla alltihop istället för att försöka hålla koll på att man penslat på alla kvistar...

Vår tanke var att måla hela panelen med shellack, sedan måla hela panelen med grundfärg för yta och fäste+mot genomslag sedan vattenbaserad lackfärg för att den inte ska gulna (enl. tips ovan)

Är det NÅGOT med den planen som kan slå fel? Förutom att vi sitter småhöga på ångorna i sovrummet efter ett tag :-)

Hur gick det? Bästa förfarande?

Jodå, det har gått superbra -fick revidera planen lite så det blev först ett flödigt lager shellack över allt, sedan två lager grundfärg (lösn.medels) sedan två lager fönsterfärg av alla varianter, men råkade ha ett antal liter över och ville åt den blankare ytan -det verkar än så länge funkat hur fint som helst. Lite beroende på märke på grundfärgen märkte vi dock att hmm... hur var det nu... tror att beckers snickerigrund funkade bättre än flügger, eller om det var tvärtom -komemr inte ihåg :-( en av dem verkade lösa upp shellacken nästan så det började krypa igenom, blev lagom nervös men efter några lager till verkade det som det gav med sig.

I ett annat rum inkl. höööööög hall med panel i taket :-S fick det bli spärrvit nordsjös -fungerade bra men var inte lika kul att måla med lite "sträv" om man kan benämna den så -o ytan blir ju supermatt vit -inte så mycket liv i den eftersom solen reflekterar mysigt i de andra taken, men det är kanske en smaksak helmatt är mer traditionellt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.