Hallå,
Har köpt takpanel furu med kvistar i och tänkte höra om en sak.

För killen i butiken sa att ALCRO SERVALAC AQUA grundfärg, med den behöver jag inte kvistlacka. Stämmer verkligen det?

Tacksam för svar.

Mvh
Tw
 
Är ingen expert, men OTROLIGT skeptisk till vad han sa!

Skulle själv utan tvekan kvistlackat innan uppsättning. Det skulle ju vara trist om det han sa efter ett par år inte visa sig stämma...
 
Jag är heller ingen expert, men vi har provat två gånger att ta "genvägen". En gång med isodeck och en gång med spärrvit vattenbaserad. Båda försöken sket sig, och då var den sista målningen 200 kvm tak som färgfirman gick i god för att det ABSOLUT INTE skulle lysa igenom. Således, vår erfarenhet är att det inte finns några genvägar: Kvistlack (köp shellackflingor och blanda själv, det blir billigast) två gånger, om du har oljad furu hade jag använt spärrvit oljebaserad (köp riktigt andningsskydd) och målat två gånger, och sedan lagt en vattenbaserad färg över för att få den nyans man vill ha.

Drygt och jobbigt, och dyrt, men resultatet blir kanon!!!
 
Jepp, så är det. Men kör schellac, men måla hellre en gång med oljegrund, och två ggr med färdigfärgen. Det är lätt att det blir friställen* om man bara målar en gång med sista lagret.

*Att man missar nånstans.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.