Har läst igenom de trådar som diskuterar målning av furutak här. Har ändå en liten fundering. Vi fick när vi var på färgbutken tipset att måla vårt furutak med spärrvit och endast spärrvit. Detta började vi med idag och det är knappt att det går att existera i det här huset under tiden. Det var bland det jä...igaste i luktväg jag varit med om. :eek: Så pratade vi med grannen, vars hur är byggt -77, vårt är byggt -78. De fick rådet att måla sina furutak med vattenbaserad snickerifärg för inomhus snickerier och ingenting annat. Alltså, ingen kvist lack eller häftgrund etc. Man menade i den färgbutiken att kvistarna borde ha blött färdigt. Det är bara ett år sedan de målade sitt första tak, men de menar att tidigare ägare målat vardagsrumstaket på samma sätt för 10-15 år sedan, och det är fortfarande fint.

Vad tror ni? Jag föredrar ju naturligtvis att måla resterande tak med vattenbaserad färg, men vem ska man tro på? Vad jag har hittat här på forumet är det ingen som har provat att måla endast med vattenbaserad färg...eller?

URsäkta en offtopic men varför envisas alla med att spika upp furutak? Gran ser i allt väsentligt likadant ut och har inte alls samma problem med blödande kvistar. Många brädgårdar har det inte i standardsortimentet men det är inget som helst problem att beställa hem. Gapro har det i sitt standardsortiment och levererar på några dagar.

Måla med en spärrgrund typ sigma renova eller caparols isospärr ultra, de är vattenbaserade färger. Måla sedan andra varvet med den takfärg eller snickfärg du vill. Tak som som är 20-30 år gamla har oftast blött färdigt, denna metod har fungerat bra på de tak som jag gjort de sista åren. Att måla tak och väggar med lösningsmedelsburen alkydfärg inomhus är ingen trevlig upplevlse, och den tillhör inte heller framtiden inom måleriet.

Jag satte upp ett furutak 1976, som jag plastlackade. Tänkte försöka lasera det vitt, men är osäker på vad jag ska ta mig till med den 30 åriga plastlacken. Hur har ni gjort? Kan man hoppas att den gamla lacken krackelerat så att den släpper igenom ffärgen?

Min morfar satte upp nytt furutak på nybyggd veranda -75. Det målade jag 1992. Jag tvättade med målartvätt, slipade lätt, och kvistlackade. Färgen jag målade med var den då bästa oljefärgen för fönster. Taket är fint än idag. Men idag skulle jag ha målat med linoljefärg. Underskatta aldrig kvistar, dom har ett, ibland, evigt liv.

Cheeva skrev:
Måla med en spärrgrund typ sigma renova eller caparols isospärr ultra, de är vattenbaserade färger. Måla sedan andra varvet med den takfärg eller snickfärg du vill. Tak som som är 20-30 år gamla har oftast blött färdigt, denna metod har fungerat bra på de tak som jag gjort de sista åren. Att måla tak och väggar med lösningsmedelsburen alkydfärg inomhus är ingen trevlig upplevlse, och den tillhör inte heller framtiden inom måleriet.
Ok, vattenbaserad späärfärg ska jag definitivt fråga efter till nästa tak. Nu har vi ju redan målat halva taket med denna såp vi får lov att måla upp det vi har. Emellertid är det troligt att vi måste måla en gång till. Kan man välja en vattenbaserad färg då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.