Hur gör proffsen?
Två fasade gipskanter in mot hörnet, med pappremsa/glasfiberremsa
eller
inga fasningar alls + en mjukfog kanske?
 
Tack! Vi kör på skurna skivor (utan fasning) och latexfog då!
 
Bra det, det blir mycket lättare att få det snyggt då. Kommer gå åt en hel del spackel annars.
 
Men behöver man latexfog i hörnen om man ska sätta sådan där slät duk som man sedan målar? Kanske för att ta bort eventuell rörelse mellan skivorna och på så vis eliminera risken för sprickor i hörnen eller hur brukar man göra?
 
Ja, tryck i latexfog i hörnen. Sätt upp microliten och skär den ca 1,5 cm efter att du gått över hörnet. Sätt sedan nästa våd med microlit kloss an mot hörnet. Bättre med lite överlapp i hörnen om det skulle röra på sig så att det inte börjar glipa.
 
Finns även plåtvinklar man kan sätta bakom gipsen i innerhörn. Då spricker det garanterat inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.