Hej,

jag undrar om det går bra att övermåla Faluröd färg med vatten baserad Byggmax täcklasyr. Problemet ligger i Alpinas grundfärg som är allskydsfärg. Är det problem?
Tack i förväg.

Varför måla över en faluröd färg med en annan färg? Jag bara undrar.

Jag har gamla falurödmålade bredor som jag tänker använda till ombyggnad. Resten av torpet är målad med Alpina täcklasyr. Tack.

Är brädorna målade på båda sidorna?

All färg går att måla över Falurödfärg. Bara man borstar av väggen noga. Med en ganska grov borste.Men du kommer att få den nya färgen lite i rött pga av att det är en lasyr. Lasyr är ju lite genomskinlig. Inte helt täckande. Så det röd från rödfärgen kommer att blanda sig med den nya färgen.Om du förstår vad jag menar?

Jag förstår, det blir röd färg igen! Så det går bra alltså. Tack hälsningar Ivo.

Nej, de är inte målade på baksida, det är kanske bra ide. Men det är gamla bredor som har inte alls bra kanter på baksida.Det går inte att vända på de men tack för tipset i alla fall. Hälsningar Ivo.

Jag menar att det kan bli rosa om du målar med en vit lasyr. Men det bästa är att prov måla. Lycka till

Tack. Jag ska måla med röd täcklasyr då ska det inte vara några problem. Hälsningar Ivo.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.