Sen kan man passa på och köpa BRA färg BILLIGT när det bjuds...Om den är från Beckers Nordsjö eller Rusta..;):eek:

Mvh

Hallå, vilken vass ton det var här då...
En liten fråga: Väggarna i källaren, är de ytterväggar? Innerväggar brir det sällan problem med fukt på.
Vill man vara säker så finns det bra färg, avsedd för ändamålet, som är silikatliknande och är difussionsöppen (andas) och ger en fin matt yta som inte färgar av sig. Ska man måla på en tapet som sitter på en vägg som kritar ska man ta det lite försiktigt, risk finns att tapeten lossnar av färgen och inte fäster när bubblorna torkar.
För att inte bli beskylld för att komma med dåligt underbyggda argument från färgförsäljare så skriver jag inga exempel, intresseradr kan googla på sylitol+bio+innefärg.

några ytterväggar samt några innerväggar. tack för svaren!

Cheapy har en billig och bra färg som heter "tak&väggfärg". Kostar typ 150-200 kronor för 10 liter.
Två strykningar på gips så är det vitt. utan att det blir flammigt.
färgen är öppen så den passar kanon på putsade väggar.

Sedan vet jag ej hur mycket den gulnar med tiden.

Jens_H skrev:
Eftersom detta är ett öppet forum så säger jag ju vad jag tycker ska användas. Det säger jag ju som privatperson och inte som färgsäljare. Jag vet precis vad man får när det gäller färgs kvalitet och pris. Det som jag försöker förmedla till er är min kunskap jag sitter på. Jag försöker inte vilseleda er på något sätt.

Om färgen är billig så har tillverkaren dragit ner på någon kostnad. Vad är då den kostnaden? Jo, det är ju bindemedlet. Ersättare till bindemedlet blir ju då vatten.
Färgen blir då "slabbigare" att stryka ut. Tror väl att alla här rör om i färgburken för att den ska blandas ordentligt. Men ju mer vatten det är i burken desto oftare får man röra i den för att inte allt bindemedel och pigment hamnar i botten av burken. Har man inte gjort det finns risken att glansen och täckningen kan vara ojämn i en och samma burk. Det är ju inte så roligt.
Nu kan jag säga att det inte alltid är så att man ser skillnad på glans och täckning i samma burk, men man kan göra det. ju billigare färg desto mer vatten... Resultatet ojämnare kvalitet.
För att mäta glans på en färg gör man ett strykprov på en glasskiva vilken man sen mäter av vilken glans det är. Den ser skillnaden även om inte ögat gör det. Ett enkelt test man kan göra är att lysa med en stark lampa snett mot väggen för att få sk "släpljus". Då ser man hur glansen reflekteras från väggen och man ser också om färgen inte reflekteras lika från väggen.

Ska man måla med en billig färg se då till att konsistensen är samma hela burken igenom och att den inte är skiktad. En skiktad färg skiljer i glansvärde och blir flammig. Köper man obruten färg i butik är färgen ofta skiktad. Det problemet löser man lättast genom att röra i burken eller ännu bättre använda en lågvarvig borrmaskin med en färgvisp för att säkerställa konsistensen på färgen.

Det var allt för mig i den här tråden.
Det säger sig självt.
Målar du med det tunna och vattniga som ligger överst i burken så kommer det att bli olikt det dom kommer därunder.

Vidare så är färg inte enbart innhållandes av vatten och bindemedel
Pigment, konserveringsmedel och massa andra saker som t ex. kan göra färgen lättare att jobba med.
(Precis som med allt annat så finns det är olika kvaliteter.. El. finns det någon som tror att LIDL:s 05/30 olja är lika bra som t ex. Castrols?)

Personligen skulle jag känna mig trygg med vilket premiummärke som helst.

Känner att jag måste lägga mig i här också,
Till garage och pannrum hade jag nog kunnat tänka mig en billigare färg.
Däremot så blir vit väldigt skitig i ett garage, fast det blir ljust å fint.
I nästa garage tänker jag nog ta en LJUS grå eller nåt..
Jag har använt färg från Byggmax också, tyckte inte det var några större problem, hur det ser ut om några år vet jag inte,

(Precis som med allt annat så finns det är olika kvaliteter.. El. finns det någon som tror att LIDL:s 05/30 olja är lika bra som t ex. Castrols?)

Säg inte det. Biltemas oljor kommer från en stor, känd tillverkare.

Hittade en väldigt bra film på Youtube där de visar hur kvalitén skiftar mellan olika färger. Allt från 15 till 150kr litern.

http://se.youtube.com/watch?v=_0VX3lst8nc

Hoppas ni inte är för inkörda på svenska bara.... ;)

Fattade ingenting, någon som kan sammanfatta vad de sa?

Hornbach m fl säljer Nordsjö-Sadolin, halva priset mot standard Nordsjö. Vet dock inte vilka öppna färger de har i sortimentet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.