Ska måla mitt första tak, ställer en nybörjarfråga... Ska jag måla kanter & hörn med pensel före eller efter första strykningen med roller? Eller finns det inget rätt & fel i det här avseendet?

Nytt gipstak, tillsnyggat med microlitväv över hela ytan. Beckers Elegant Takfärg.

Jag brukar dôna på färg med rullen i hela taket. Därefter sparar man upp med pensel runt om. Speciellt i ditt fall när du säkert skall måla tre ggr. Sista gången kan man göra tvärtom, spara först, sen rulla. Passa dig bara så det inte blir s.k. fettkanter efter penseln bara. Målet är att det skall se bra ut, oavsett metod.

Man skulle kunna sammanfatta det hela med att säga att man kan göra hur som helst...

Ok... Jag rollade hela taket nyss, gick ganska bra för att vara första gången.

Förutom att microlit-duken släppte på vissa ställen... :mad:

Lyft lite lätt och tryck in lite lim med penseln.

Har en kant som släppt, den är nog lätt fixad.

Men på ett par ställen har det släppt mitt på... Möjligt att jag inte riktigt var överrens med vävlims-förpackningen om vad som är "rikligt med lim". Men på slutet hade jag mer lim, men det har "bubblat" där också.

Tänkte låta den här första strykningen torka tills imorgon, får se om bubblorna går tillbaka. Annars kanske man kan skära ett fint snitt i bubblorna och limma dit duken igen?

Gör det nu istället. Skär upp, tryck in lim, måla på. imorron så kan du då slipa snittet, alt spackla lätt. Då tjänar du 6-8 timmars torktid.

Ok, ska låta det bli torrt på ytan bara, så kör jag på sen med kanten...

Ett par bubblor verkar ha försvunnit, kan inte hitta dem längre. Får väl se om de håller sig borta eller återkommer..

Tack för tipsen.

Så... Bubblorna verkar puts väck, kan inte hitta en enda... Har limmat fast kanten som lossnade. Taket ser lite bättre ut nu när första strykningen börjar torka.

Klarar sig rollern tills imorgonbitti, inlindad i två plastpåsar. Eller bör man göra ren den varje gång?

Javisst gör den det. Den blir bara bättre om den får ligga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.