3 878 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Äkta silikat?
Hej,
Jag sitter och funderar på vilken färgtyp som är den rätta för min nyrenoverade hall. Det är nyputsade väggar som putsades med KC C Handputs (Sepro 135) som skall färgas på något lämpligt sätt.
Förutsättningarna är att färgen måste klara lite "tuffa" tag då både ungar och ett antal hundar bor i huset. Tvättbarhet är ett krav alltså. Kåken är en gammal skånelänga från 1870.
Just nu så verkar äkta silikat typ KEIMs vara det rätta men jag hittar dåligt med info om folk som målat med den. Lär vara rätt j*klig att måla med också för en simpel amatör.
Vad har ni som kan lite för tips? Är det silikat som är det rätta?
Ha de´
/AA!
Jag sitter och funderar på vilken färgtyp som är den rätta för min nyrenoverade hall. Det är nyputsade väggar som putsades med KC C Handputs (Sepro 135) som skall färgas på något lämpligt sätt.
Förutsättningarna är att färgen måste klara lite "tuffa" tag då både ungar och ett antal hundar bor i huset. Tvättbarhet är ett krav alltså. Kåken är en gammal skånelänga från 1870.
Just nu så verkar äkta silikat typ KEIMs vara det rätta men jag hittar dåligt med info om folk som målat med den. Lär vara rätt j*klig att måla med också för en simpel amatör.
Vad har ni som kan lite för tips? Är det silikat som är det rätta?
Ha de´
/AA!
för att måla med silikat ska du vänta ca 1-2 månader tills putsen har härdat och torkat annars faller den av i flaggor. Inomhus kan du måla med den silikatfärg som säljs av svenska färghandlare. Silikatfärgen är helmatt och binder till underlaget ( ej som ythinna). Kan skuras rent med vatten och tål hård slitage. Ja, den är dyr men mycket drygg att måla med. Grunda med silikatgrund utspädd med litet färg och sen med färg. Det är inte alls svårt att få det rätt när underlaget är grundat och suger jämt
. Jag skulle välja den färgen bara för att den är mat som jag tycker är snyggt på en vägg. Glans 20 kan bli för glänsig och för plastig på en gedigen putsad vägg enl. min smak...
gaia
gaia
gaia,
när du säger den silikatfärg som svenska handlare har, menar du då typ Nordsjö och Beckers och dom eller menar du dom äkta silikaterna som säljs av mindre handlare typ www.malarkalk.se ?
Putsen har torkat i ca 6 veckor nu så det börjar närma sig målardax.
Plastfärg blir det inte. Väggarna som skall målas måste kunna andas då lite fukt förekommer på ett par ställe.
/AA!
när du säger den silikatfärg som svenska handlare har, menar du då typ Nordsjö och Beckers och dom eller menar du dom äkta silikaterna som säljs av mindre handlare typ www.malarkalk.se ?
Putsen har torkat i ca 6 veckor nu så det börjar närma sig målardax.
Plastfärg blir det inte. Väggarna som skall målas måste kunna andas då lite fukt förekommer på ett par ställe.
/AA!
ett alternativ är att använda silikonemulsions färg, den har samma diffusionsöppenhet som en silikat och blir helmatt. Fördelarna med silikonemulsion färg är att den inte lika lätt blir flammig som en silikat och det går att bättringsmåla om man får fläckar mm.
Silikat el. kiselharts (silikon) i en hall?
Det låter praktiskt..
Jag skulle kört med P L A ST-färg och med en glas över 9.
Precis som Danne är inne på. För har man små kids och någon hund så har man knappast tid att fara där och bättre stup i ett.
Det låter praktiskt..
Jag skulle kört med P L A ST-färg och med en glas över 9.
Precis som Danne är inne på. För har man små kids och någon hund så har man knappast tid att fara där och bättre stup i ett.
Jag vill bara meddela att det slutade med Allbäcks linoljefärg Linus. Resultatet blev kanon och det har tvättats bort fläckar och hungadregel med både Yes och linoljesåpa utan problem. Bättringsmåla gick också bra för det fick jag göra när sotluckan hade öppnats 
Ytan blev väldigt lik kalkfärgen och upplevs som flammig och oregelbundig vilket var precis vad jag eftersträvade. Jag kan varmt rekommendera denna färg för putsmålning inomhus.
Jag passar på att tacka Målarkalk för att dom inte ville sälja färg till mej då dom inte tyckte deras färg passade.
Fick tipset av en målare att använda Nordsjö Inova Xtramatt och den provmålade jag på lite puts i ett annat rum. Den blev fin och är säkerligen en bra och tålig färg men ytan blir helt jämn och i mitt tyckte tråkig så den hoppade jag över.
Ha de´
/AA!
Ytan blev väldigt lik kalkfärgen och upplevs som flammig och oregelbundig vilket var precis vad jag eftersträvade. Jag kan varmt rekommendera denna färg för putsmålning inomhus.
Jag passar på att tacka Målarkalk för att dom inte ville sälja färg till mej då dom inte tyckte deras färg passade.
Fick tipset av en målare att använda Nordsjö Inova Xtramatt och den provmålade jag på lite puts i ett annat rum. Den blev fin och är säkerligen en bra och tålig färg men ytan blir helt jämn och i mitt tyckte tråkig så den hoppade jag över.
Ha de´
/AA!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden