Lagavulin
Lagavulin: Ska den bort helt så är det speedheater (inkl. arm) som gäller och givetvis ställning oxå. Blir det linoljefärg så sprutas den normalt inte (vet ingen som någonsin sprutat förutom järngrind etc) Lagavulin
4 svar · 2,0k läst
S
Silur: För oss blir det målande på träsad, liggande panel. TAck för bilden,
3 svar · 8,1k läst
·
J
Jens_H: Du ska ju inte mellanslipa grovt utan endast för att släta av ytan. Ingen risk att du slipar ner kvistlacken då om du grundat en gång...
1 svar · 1,7k läst
J
Jens_H: Du bör kunna måla med den färgen du har om den inte är gammal och luktar illa. Det som har runnit är nog rost som har uppstått påundersidan av plåten.
1 svar · 2,0k läst
·
R
vit
redwinefan: Vitt är nästan alltid varierende utifrån färgtyp och leverantör. Finns ingen standardiserad vit.
1 svar · 827 läst
E
evoline: Har nu fåt bort färgen från kaklet, med Ajax Proffesional (lila sprutflaskan). Men sitter kvar vid fogarna, får bara bort lite av det. Använder svamp för att skrapa bort... Det är vanlig vit väggfärg, inte oljebaserad eller så. Tack så mycket
3 svar · 2,0k läst
Nimajneb
Nimajneb: I en annan tråd så har det just bekräftats att 860E nu kan fås med munstycke för vägg o takfärg. http://www.byggahus.se/forum/833288-post72.html
8 svar · 8,8k läst
T
Turing: varför inte olivgrönt
2 svar · 1,9k läst
J
jennyn: Jag gör ett sista desperat försök att här via byggahus forumet efterlysa den tapet som vi saknar två rullar till och som har utgått ur Fionas sortiment! Kanske har du byggt hus, renoverat eller ja; helt enkelt tapetserat om där hemma och fått något över av just vår tapet som du kan tänka dig att sälja till oss.......? Tapeten vi söker är Fiona, Scandinavia med design no 228304 Obs
0 svar · 1,7k läst
GzO
GzO: Pika-Teho är Tikkurilas produkt. Jag antar att deras återförsäljare får tag i den: http://tikkurila.se/fasad/saljare_index.htm
2 svar · 7,7k läst
J
Jens_H: Då är det bara att ge sig ut till färgaffären och köpa en burk klarlack... Glansvärde kan du ju bestämma där.
3 svar · 1,1k läst
J
jij: Går det att spruta latexfärg med typ wagner 860? Om inte varför? jij
0 svar · 2,3k läst
P
peterm: Hej Har ett soldäck vid sidan av huset som är taket på en jordkällare. När vi köpte huset var det svartmålat och intakt. Men nu efter vintern så har det krackelerat och sprängts bort bitar av färg och cement. Ser inte alls fint ut. Var det bara fuskmålat? Hur "lagar" man det? finns det nån speciell färg som lämpar sig för ändamålet?
0 svar · 1,8k läst
J
Jens_H: Du kan gott och väl ge dig efter ett varv om du tycker att nyansen och täckningen är den rätta!
1 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: I den här tråden diskuteras flitigt många olika saker som har med ditt "problem" att göra. http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/101605-pappremsa-i-gipsskarvar.html Du kan alltid börja lite med att läsa tråden. ;) Själv vet jag inte så mycket. Men har tänkt prova pappersremsa först. 1. Spackla skarven 2. dra dit pappersremsan 3. spackla utanpå till det är bra. Om någon
1 svar · 2,2k läst
K
kladdis: har löst problemet nu .... det blev ganska ok resultat .
8 svar · 4,2k läst
J
JohanLysmask: Spacklade en gång till! Känns bättre! Tråkigt att behöva spackla när man målat!
2 svar · 1,5k läst
F
Faema: Att prova är väl enda sättet, antar jag.
2 svar · 2,0k läst
M
mushaboom: Det är byggt nån gång mellan 1966 och 1969. Det är lite det jag misstänker också, inte så värst kul om det skulle bubbla sig eller lossna.. Tack för tipset, vi ska förhoppningsvis få låna just en sådan maskin om en vecka eller så, så vi sätter antagligen igång med rivandet då. Vi är ju två så vi får väl prova båda varianterna kanske :)
7 svar · 3,4k läst
·
Herr
Herr: Tack så mycket för hjälpen och bilderna! Då lutar det nog åt äggoljetempera då, var ett sånt resultat jag hade tänkt mig! :) Lägger upp bilder så småningom på bloggen med resultatet..
4 svar · 20,9k läst
·
AstaS
AstaS: Jo - jag tror att jag tänker göra det. Om en vecka eller så. Din erfarenhet där låter ju inte så jättebra. Annars blir det nog lite extra pigment i äggoljetemperan och så några mönster som döljer skavankerna.
4 svar · 7,2k läst
U
Ullis-husägaren: Hmmm grymt tråkigt bara....... men men det är säkert som du säger... De skriver inte bara det för att vara roliga....
2 svar · 2,6k läst
R
redwinefan: Det sk VOC-direktivet som styr halterna av lösningsmedel i färg går in i nästa fas 2010 och det är reducerade halter av lösningsmedel som gäller men de är fortfarande tillåtet att efter 2010 producera färg som innehåller lösningsmedel. Se www.sveff.se för mer info om VOC-direktivet. Linoljefärg, ex fr Ottossons Färgmakeri kommer inte stöta på problem då denna bara innehåller
4 svar · 3,4k läst
P
PX-21: Kommer du åt med käpp och trasa och torka bort överflödet? Mvh
2 svar · 6,2k läst
O
OHE: Du bör ta bort så mycket som möjligt om det nu är kalkfärg. Sedan bör du dessutom grunda taket med oljefärg för att vara på den säkra sidan. Därefter spacklar du och målar med den takfärg du vill ha.
2 svar · 4,1k läst
U
Ullis-husägaren: Hmmm jag har kanske ställt en fråga som orsakade konstigheter.. men behövde bara lite klarhet i vad jag läst på andra trådar. Jag är tacksam för all hjälp jag fått/får och har beslutat mig för att använda Hornbachs silikatfärg. Jag tror dock att det finns andra som är av bättre kvalite...... Tack för all hjälp!!!
6 svar · 2,3k läst
J
Jens_H: Fortsätt med en färglös lasyr för att få upp lystern... Om du vill täckmåla, måla då med en alkydoljefärg (kan vara vattenlöst) Tex. fönsterfärg... Men först måste du grundolja och grundmåla, sedan stryker du två lager med fönsterfärg. Då håller det längst utan att flaga.
3 svar · 1,7k läst
J
Jens_H: Grundmåla en gång och slipa sedan ner skarvarna!
6 svar · 1,1k läst
M
mayapiraya: Vi skall byta färg på en del av vår inredning har vi bestämt till en svartbrun nyans (har tidigare haft antikbets). Men jag skulle gärna vilja slippa att köpa nya möbler utan i den mån det går återanvända det som finns eftersom det är fina och bra möbler, bara i fel färg. Ett exempel: Vi har i dagsläget "markör" från IKEA i antikbetsad, lackad gran (tror det är gran, dock ej
0 svar · 1,7k läst
E
eddalurk: Måste bara visa upp hur den inramade tapeten blev i hallen. Den hamnade i en ganska bred guldram och belyses med två spotlights från taket. Får ursäkta att jag inte städade upp på golet innan jag tog bilden. Dörsockel och garderobsdörrar har heller inte ännu kommit på plats. En kul detalj att nämna är att tavlan sitter exakt på den plats där jag skar ut tapeten.
6 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.